reklama
Agencja mediowa Zenith przedstawiła prognozy dla polskiego rynku reklamowego w 2019 roku. Przewiduje się jego wzrost o 5,3% oraz, że jego łączna wartość inwestycji reklamowych wyniesie 8,019 mld zł.
Dynamika wzrostu polskiego rynku wyprzedzi tę, z jaką rośnie rynek reklamy na świecie. Analitycy Zenith szacują, że globalne wydatki reklamowe będą w tym roku wyższe o 4,7%, a ich wartość sięgnie kwoty 623 mld USD. Jak wygląda to w przypadku treści reklamowych w internecie?
Dwucyfrowy wzrost wydatków na reklamę w sieci
Wydatki na reklamę online będą w tym roku wyższe o 12,1%. Głównymi determinantami tego wzrostu będą biddable media, szczególnie wzrost cen reklamy kupowanej w modelu programmatic, spowodowany zapowiedzianym przez Google przejściem na aukcje pierwszej ceny do końca 2019 roku. Analitycy Zenith spodziewają się podniesienia cen również przez lokalnych graczy.
Strony główne portali oraz tworzone na potrzeby marek akcje specjalne cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem reklamodawców. W przypadku stron głównych, przychody z tego segmentu mogą stanowić nawet 1/4 przychodów z reklamy – jest to wiec naturalne miejsce na wprowadzanie inflacji.
Akcje specjalne i rozwiązania szyte na miarę, ze względu na złożoność projektów, wymagają natomiast coraz większych nakładów nie tylko na samą powierzchnię reklamową, ale i na produkcję i technologię. Trend tworzenia dużych aktywacji specjalnych w digitalu, zapoczątkowany przez największych reklamodawców, jest powoli adaptowany również przez mniejszych marketerów, którzy widzą wymierne korzyści w tego typu aktywnościach.
Prognoza dla globalnego rynku reklamowego
Według prognoz Zenith Advertising Expenditure Forecasts, dzięki większym niż wcześniej przewidywano wydatkom na reklamę w internecie, globalny rynek reklamowy urośnie w 2019 o 4,7%. Zenith podwyższa również swoje prognozy dla roku 2020 i 2021 i przewiduje, że wzrost globalnych wydatków na reklamę będzie wynosił 4,6 % dla każdego z tych lat.
Globalne wydatki na reklamę internetową w 2018 roku przekroczyły wcześniejsze prognozy. Zdaniem analityków Zenith reklama internetowa urosła w ubiegłym roku o 16%, czyli 4 pp. więcej niż prognozowano. W związku z tym Zenith podwyższył prognozy dla rynku internetowego na kolejne lata i przewiduje, że reklama internetowa będzie rosnąć rocznie o 10%, osiągając w 2021 roku kwotę 329 mld USD i stanowiąc 49% w globalnych wydatkach na reklamę.
Coraz więcej reklam w mediach społecznościowych
Wzrost w wydatkach na reklamę internetową spowodowany jest coraz większym popytem na reklamę w kanałach online video i w social mediach, które do 2021 będą rosnąć rocznie odpowiednio o 19% i 14%. Dalej rosnąć też będą wydatki na reklamę display (rozumianą jako reklama video, social i banery) – o 13% rocznie i reklamę w wyszukiwarkach i ogłoszeniach (paid search i classified) – o 7% rocznie.
Rynkiem, który najbardziej przyczyni się do wzrostu globalnych wydatków reklamowych w latach 2018-2021 będą Stany Zjednoczone, dodające 32 mld USD do całego rynku. Na drugim miejscu uplasują się Chiny (+16 mld USD), a na trzecim Indie (+5 mld USD). Dla USA podniesiona została prognoza dynamiki wzrostu rynku reklamowego w 2019 roku do 5%, poprzednie prognozy przewidywały 2,9%. Podobnie prognozy podniesiono dla rynku rosyjskiego – w 2019 rynek ten urośnie o 8,2% i francuskiego – wzrost o 4,7%.
Lokalne firmy i nowi digitalowi gracze zmieniają rynek reklamy
Duży udział we wzroście wydatków na reklamę internetową, a przez to we wzroście całego rynku reklamy, mają małe firmy, takie jak lokalne sklepy, restauracje, czy sklepy hobbistyczne. Dzięki platformom Google i Facebook rynek reklamowy otworzył się dla nich oferując proste narzędzia do tworzenia reklam, zarządzania kampaniami oraz precyzyjnego geotargetowania komunikacji do wąskich grup potencjalnych klientów. Choć z niskiej bazy, wydatki reklamowe małych firm rosną więc, zajmując coraz większy udział w rynku reklamowym, co lepiej odzwierciedla ich ekonomiczny wkład w gospodarkę (udział w PKB i znaczenie dla rynku pracy).
Z kolei firmy określane jako digital challengers, czyli innowatorzy w świecie digitalu, wykorzystujący nowoczesne technologie w prawie każdej kategorii, wprowadzają nowe budżety na rynek reklamowy, finansując swoje digitalowe działania poprzez venture capital. Marki te są na tyle duże, albo mają w planach rozwój, że potrzebują stałej obecności w mediach do zdobywania nowych klientów. Obecność w mediach online wymaga od nich innej strategii, niż ta stosowana przez marki w tradycyjnych mediach. Nowi digitalowi gracze muszą budować świadomość przez działania w online oparte na krótkiej, ale powtarzalnej obecności, perswazyjnej kreacji oraz personalizacji, aby utrzymać zainteresowanie odbiorców.
Poniżej infografika podsumowująca te informacje:
Źródło: informacja prasowa
- Lukasz Pomocny
- Izabela Mizera