Już dziś, 9 kwietnia, polski rynek marketingu wzbogaci się o pierwszą profesjonalną pozycję dotyczącą influencer marketingu. Premierę ma bowiem książka „Influencer marketing od A do Z”.
O tym, jak obecnie ma się ta dziedzina marketingu w naszym kraju, które kanały są najpopularniejsze oraz dlaczego warto mieć publikację w swojej biblioteczce zapytaliśmy Patrycję Górecką-Butora, koordynatorkę projektu i współautorką książki. Od roku prowadzi autorski projekt edukacyjny Akademia WhitePress® i szkoli z influencer marketingu. W publikacji skupia się na praktycznych aspektach współpracy z liderami opinii.
Monika Kuchta: Jaka jest obecna kondycja influencer marketingu w Polsce?
Patrycja Górecka-Butora: W 2018 roku influencer marketing był jednym z najgorętszych trendów w branży. Wiele polskich firm zatrudniło influencer marketing managerów, powstały nowe platformy, organizowano konferencje poświęcone temu tematowi. W WhitePress® każdego dnia otrzymywaliśmy kilka zapytań ofertowych. Dlatego właśnie postanowiliśmy stworzyć kompendium wiedzy o współpracy z twórcami, a także zbadać polski rynek i zweryfikować czy ta strategia jest efektywna sprzedażowo.
Efektem jest badanie „Influencer marketing – efektywność i trendy 2019”, z którego raport publikujemy w książce. Okazuje się, że 68% zapytanych marketerów przewiduje, że rynek influencer marketingu będzie się rozwijał i profesjonalizował. Prawie połowa badanych zadeklarowała, że w tym roku zwiększy budżet na influencer marketing. 52% potwierdza, że jest zadowolona z efektów kampanii z influencerami. W raporcie można znaleźć także dane dotyczące efektywności działań w poszczególnych platformach social media, a także prognozy dotyczące rozwoju tych platform.
Kim dla pokolenia Z są aktualnie influencerzy?
Nie ma wątpliwości, że większość Zetek znajduje swoich idoli wśród influencerów – youtuberów, streamerów, instagramerów czy tik tokerów. Twórcy inspirują często swoich fanów w decyzjach zakupowych, a potwierdza to choćby moda na hodowlę mrówek zapoczątkowana m.in. przez ReZiego. Badania potwierdzają, że przedstawiciele pokolenia urodzonego ze smartfonem w dłoni reagują negatywnie na popularne dotychczas formaty reklamowe. Częściej niż inne grupy konsumentów instalują adblocki. Formatami które akceptują są m.in. tutoriale i eventy organizowane przez marki. Oba działania można z powodzeniem realizować we współpracy z influencerami.
Jaka platforma społecznościowa jest najbardziej wdzięcznym medium dla liderów opinii?
Każda z platform ma swoich zwolenników i umożliwia tworzenie określonego rodzaju contentu, zarówno wśród twórców jak i wśród marek. Chociaż nasze badania pokazały, że większość kampanii influencer marketingowych jest prowadzona na Instagramie, są branże gdzie zdecydowanie lepiej sprawdzają się blogi czy YouTube, a nawet LinkedIn (kampanie B2B) czy Twitch (promocja sprzętu dla graczy).
O czym przeczytamy w Waszej książce?
„Influencer marketing od A do Z” to przede wszystkim praktyczny podręcznik, w którym można znaleźć odpowiedzi na pytania:
- Jak przygotować skuteczną strategię?
- Ile kosztuje influencer marketing?
- Czy warto zatrudnić agencję, czy lepiej działać in-house?
- Co powinno znaleźć się w umowie z influencerem?
- Jak analizować efekty kampanii?
- i wiele, wiele innych.
Jeden z rozdziałów został w całości poświęcony realizacji kampanii w różnych branżach, m.in. beauty, FMCG i technologicznej – wraz z przykładami polskich kampanii oraz polecanymi formatami. Zaprosiliśmy także do współpracy 36 ekspertów – marketerów, influencerów i organizatorów eventów, którzy podzielili się swoimi komentarzami i wskazówkami.
Z jakich 5 powodów warto mieć “Influencer marketing od A do Z” w swojej biblioteczce?
To pierwszy polski drukowany podręcznik o influencer marketingu. Napisaliśmy go w oparciu o doświadczenie w realizacji setek kampanii, a do tego wsparliśmy się komentarzami specjalistów spoza WhitePress. Oprócz praktycznych porad w książce zamieściliśmy polskie case study kampanii firm o różnych budżetach reklamowych. Wraz z markami ASUS, Coffeedesk, Play, Citi Handlowy, NA-KD, Arkana, Cyfrowa Foto, Brand24, notiOne, ALLNUTRITION, ING i Patronite zebraliśmy twarde dane – ROI, zasięgi i opisy realizacji. Żadnego mydlenia oczu – tylko konkrety.
Poza książką przygotowaliśmy dla czytelników także bonusy – wzory umów, raportu, briefu i przykładowej strategii. Na deser serwujemy Influencer WhiteList, czyli zestawienie najbardziej inspirujących profili polskich influencerów przygotowane we współpracy z IMM i Newspointem. Lista zawiera tagi charakteryzujące poszczególnych twórców, a także wskaźniki takie jak zaangażowanie, współczynnik popularności, liczba wzmianek w mediach i ekwiwalent reklamowy.
SOCIALPRESS jest patronem medialnym publikacji.