Facebook postanowił ułatwić sprzedaż online małym przedsiębiorstwom oraz urozmaicić zakupy użytkownikom. Dlatego też wczoraj poinformowano oficjalnie o uruchomieniu sekcji Shops.
Ułatwienie dla małych firm
Obecnie wiele małych firm boryka się z trudnościami, a zamknięcie sklepów stacjonarnych sprawiło, że coraz więcej z nich chce wprowadzić swoją firmę do sieci.
Światowy gigant nie od dziś chce, aby zakupy były płynne i łatwe. Umożliwia każdemu, od właściciela małej firmy do globalnej marki, korzystanie ze swoich aplikacji w celu komunikowania się z klientami. Do grona opcji przydatnych sprzedawcom opcji dołączają Sklepy.
Jak stworzyć e-sklep?
Funkcja Shops, czyli Sklepy, ułatwi firmom utworzenie jednego sklepu internetowego, z którego klienci będą mogli korzystać zarówno na Facebooku, jak i na Instagramie. Utworzenie Sklepu na Facebooku jest bezpłatne i proste.
Firmy mogą wybrać z katalogu produkty, które chcą prezentować, a następnie dostosować wygląd swojego Sklepu za pomocą obrazu okładki i kolorów związanych z i ich marka. Oznacza to, że każdy sprzedawca, niezależnie od wielkości biznesu i posiadanego budżetu, może prowadzić działalność online i kontaktować się z klientami – gdziekolwiek jest i kiedykolwiek chce.
Działanie e-sklepu
Użytkownicy serwisu będą mogą odnaleźć Sklepy na firmowej stronie na Facebooku, na profilu na Instagramie lub odkryć je poprzez Stories czy reklamy. Zrobią to zarówno z poziomu urządzenia mobilnego, jak i komputera. Mogą oni także przeglądać kolekcję, zapisywać produkty, które ich interesują i składać zamówienia na stronie internetowej firmy lub bez opuszczania aplikacji, jeśli firma włączyła system płatności, co jest możliwe tylko w Stanach Zjednoczonych.
W Sklepach na Facebooku użytkownicy mogą również wysyłać wiadomości do sprzedawców za pośrednictwem WhatsApp, Messengera lub Instagram Direct, aby zadawać im pytania, uzyskać pomoc czy śledzić dostawy.
Zakupy podczas relacji na żywo
Twórcy serwisu mają świadomość, że ludzie używają live’ów od lat m.in. po to, aby prezentować produkty. Dzieje się tak począwszy od marek obuwniczych ogłaszających nowe modele obuwia, po wpływowych influencerów rekomendujących kosmetyki lub ubrania. Dlatego też wkrótce możliwe będzie dokonywanie zakupów podczas transmisji na żywo.
Sprzedawcy, marki i twórcy internetowi będą mogli oznaczać produkty ze swojego Sklepu na Facebooku lub w katalogu przez rozpoczęciem live’a. Dzięki temu będą one wyświetlane na dole filmu, aby ludzie mogli w nie stuknąć i dowiedzieć się o nich więcej, a także je zakupić.
Programy lojalnościowe
To jednak nie koniec udogodnień od Facebooka. Serwis skupi się także na programach lojalnościowych. W trakcie testów jest ułatwienia zdobywania nagród czy gromadzenie punktów w lokalnej kawiarni w połączeniu z kontem na Facebooku. W ramach tej funkcji, użytkownicy będą mogli łatwo sprawdzić i śledzić swoje punkty oraz nagrody.
Pracownicy Facebooka sprawdzają także równe sposoby umożliwiające tworzenie małym firmom takich programów na Facebooku i zarządzanie nimi.
Prywatność i bezpieczeństwo
Aktywność użytkowników w ramach Facebook Shops nie będzie udostępniana znajomym, na profilu ani kanale Aktualności chyba że zdecydujemy się ją udostępnić. Będziemy mogli wysyłać interesujący nas przedmiot znajomemu za pośrednictwem WhatsApp’a, Messengera lub dodać go do swojej historii na Instagramie.
Gdy przeglądamy Sklepy firm, Facebook się z zagregowanymi spostrzeżeniami na temat wydajności sklepu i ruchu, ale nie udostępnia informacji, które osobiście nas identyfikują lub umożliwiają kontakt z nami, takich jak imię i nazwisko lub adres e-mail – chyba, że wyrazimy na to zgodę.
Podobnie jak w przypadku innych opcji Facebooka, nasza aktywność ze Sklepów Facebooka jest wykorzystywana w celu personalizacji i wyświetlania bardziej odpowiednich treści, w tym reklam. Nasza aktywność w aplikacjach Facebooka może więc wpływać na to, co widzimy w Sklepach, a aktywność w Sklepach może wpływać na to, co widzimy na Facebooku i Instagramie. Na przykład przeglądając kolekcje rowerów w Sklepach, będziemy mogli zobaczyć więcej treści, w tym reklam, o rowerach np. na Instagramie.
Dostępność Shops
Facebook rozpoczyna wprowadzanie opcji Sklepów już teraz i będzie ona ogólnodostępna w ciągu najbliższych miesięcy. Co więcej, jeszcze w tym roku ma pojawić się nową kartę Sklepu na pasku nawigacyjnym, abyśmy mogli dostać się do e-sklepu na Instagramie jednym kliknięciem.
Funkcja zakupów podczas live’ów jest zaś dostępna dla profili firmowych na Facebooku i Instagramie, a już najbliższych miesiącach zostanie wprowadzona szerzej.