reklama
Wewnętrzne badania Facebooka wykazały, że ponowne udostępnianie wpływa na wzrost dezinformacji. Jak się okazuje, przycisk Udostępnij powoduje wzrost szerzenia się fake newsów, a więc również jest zaprzeczeniem tego, z czym rzekomo walczy gigant mediów społecznościowych.
Informacje z raportu Facebooka
W wewnętrznym raporcie Facebooka znajduje się kilka ciekawych informacji na temat udostępnień i ponownych udostępnień postów. Jak się okazuje, ludzie są aż cztery razy bardziej narażeni na dezinformację, gdy natrafią na post ponownie udostępniony. W raporcie znajdziemy także informację, że kraj również wpływa na szerzenie się dezinformacji. I tak, np. w Indiach mamy do czynienia z głębokim udostępnieniem, co oznacza, że społeczność tego kraju jest narażona na kontakt z fake newsami prawie dwadzieścia razy bardziej.
To jednak nie wszystko. W badaniu sprawdzono również zależność w związku z dezinformacją, gdy wykorzystamy link lub zdjęcie. Wyniki pokazały, że aż 38% wszystkich postów z linkami zawierającymi dezinformację jest częściej wyświetlana już po dwóch udostępnieniach. Ze zdjęciami bywa jeszcze gorzej –tu, również po dwóch udostępnieniach, ryzyko dezinformacji wynosi aż 65%.
Co na to Facebook?
Niedawne zeznania byłych pracowników pokazały, że Facebookowi nie zależy na tym, aby nastąpiła redukcja dezinformacji. Raport ten zaś pokazuje jak dobrze w świecie internetu ma się rozprzestrzenianie szkodliwych treści. Sam Mark Zuckerberg na wszelakie zarzuty tego typu odpowiedział w jednym ze swoich postów:
Jak czytamy, Zuckerberg uważa takie oskarżenia za bezzasadne, ponieważ wkłada w to dużo pieniędzy, zatrudnia nowych ludzi i robi raporty umożliwiające prace nad poprawą panującego systemu. Czy jest to przekonywujące? Sami musimy odpowiedzieć sobie na to pytanie. Jednak na pewno ma sens, ponieważ rzeczywiście Facebook wprowadza olbrzymie zmiany w tym zakresie. Natomiast niektóre z wprowadzonych przez giganta opcji zdaje się temu zaprzeczać. Jedną z nich jest chociażby funkcja wielokrotnego udostępniania postów w wielu grupach. Czy w związku z tym, z medium zniknie przycisk Udostępnij? Raczej nie. Najprawdopodobniej jednak decydując się na udostępnienie, będzie trzeba dodać coś od siebie, np. własny komentarz czy wyjaśnienie. Co ciekawe, na WhatsAppie, który należy do grona rodziny aplikacji Mety nastąpiła redukcja udostępniania fake newsów prawie o 70%, gdy wprowadzono tam limit ponownych udostępnień.
Tak czy inaczej – problem dezinformacji istnieje. I niestety, ma się całkiem dobrze. Nie wiemy co planuje Facebook, aby to zmienić oraz czy w ogóle chce podjąć walkę z fake newsami. Natomiast patrząc na aplikację WhatsApp, najwyraźniej istnieją dobre rozwiązania. I miejmy nadzieję, że niebawem pozostałe social media pójdą w jej ślady.