reklama
Niezwykle dużo zmieniło się w związku z pandemią wirusa COVID-19. Ludzie zaczęli więcej czasu spędzać w domach, a ograniczenia doprowadziły do tego, że zaczęliśmy zupełnie inaczej patrzeć na pewne aspekty. Również konsumpcja mediów uległa zmianie. Co więcej, wygląda ona różnie w poszczególnych grupach wiekowych, co pokazują dane z raportu Global Web Index.
Zmiana w sposobie konsumpcji
Pandemia wpłynęła na nasz sposób postrzegania świata. Nic więc w tym dziwnego, że również zupełnie inaczej zaczęliśmy konsumować treści. W dodatku ta kwestia ulega zmianie w odniesieniu do grup wiekowych. Doskonale pokazują to najnowsze badania GWI. Przebadano podczas nich: Pokolenie Z, Millenialsów, Pokolenie X i baby boomers. Oto jak wyglądała konsumpcja poszczególnych mediów w danych grupach wiekowych.
- Pokolenie Z
Konsumpcja mediów wśród badanych z Pokolenia Z wykazuje, że najczęściej korzystają oni z treści wideo online (51%), jak i z telewizji online oraz streamingu (38%). Na trzeciej pozycji były wskazywane gry wideo. Najmniejszym zainteresowaniem tej grupy wiekowej cieszy się prasa fizyczna (9%) oraz podcasty (11%). Natomiast 10% nie wskazało żadnego z tych wymienionych nośników mediów.
- Millenialsi
U Millenialsów kwestia konsumpcji treści wygląda już nieco bardziej skomplikowanie. Chociaż podobnie jak w przypadku Pokolenia Z na pierwszych miejscach są treści wideo online (44%) oraz telewizję online i streaming (41%). Reszta nośników zaś rozchodzi się równomiernie. Tu również na uwagę zasługuje dana związana z 35% zainteresowaniem treściami muzycznymi czy 36% zainteresowaniem prasą online. Podobnie jak w przypadku poprzedniej grupy wiekowej, 10% nie wskazało żadnego z wymienionych.
- Pokolenie X
Tutaj ponownie, rozkład odbiorników treści wygląda zupełnie inaczej niż u poprzednich grup wiekowych. Aż 45% konsumuje treści za pośrednictwem tego, co nadaje TV. Zaś 38% badanych zgodnie wskazywało również radio, telewizję online i streaming. Treściami wideo online jest zainteresowanych aż 35% osób z pokolenia X.
- Baby Boomers
Tu z kolei największe nasilenie jest na treści transmitowane przez telewizję. Drugi najwyższy wynik w tej grupie wiekowej miała odpowiedź “żadna z tych”. Reszta rozłożyła się w miarę równo. Najmniej zaś osób z pokolenia boomers lubi słuchać podcastów. Odpowiedź tę wskazało 4% badanych, zaś 9% opowiedziało się za transmisjach live.
Jak wyglądały nasze aktywności w internecie podczas pandemii?
Raport przedstawia porównanie różnych naszych aktywności podczas pandemii COVID-19.
Jak widzimy, aż 68% wszystkich użytkowników szukała informacji na temat pandemii w internecie. Jedynie Pokolenie Z skupiła się w tym czasie głównie na słuchaniu muzyki i aktywność tę wskazało 71% badanych. Ciekawie przedstawiają się również dane dotyczące szukania memów. Podczas pandemii tego rodzaju poszukiwaniom oddawali się najczęściej użytkownicy z grupy pokolenia Z (54%) i Millenialsów (41%).
Pozytywne nastawienie i zaufanie
Raport wskazuje również inne, ciekawe punkty okresu pandemii. Wśród nich jest zaufanie i pozytywne nastawienie. Patrząc przez pryzmat tego pierwszego, największym zainteresowaniem podczas pandemii COVID-19 cieszyły się kanały zawierające informacje od Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). Natomiast poziom tego zaufania różni się w zależności od danego regionu. Co ciekawe, bardziej ufamy również informacjom udostępnianym w mediach społecznościowych niż tym, które docierają do nas ze strony przyjaciół i rodziny.
Kolejnym ciekawym aspektem jest także pozytywne nastawienie, które również stało się kluczowym punktem wśród osób funkcjonujących w czasach pandemii. Ludzie włączali się w tym czasie w pomoc innym osobom. Wszystko po to, aby nasze życie na co dzień było bardziej pozytywne, a co za tym idzie, dawało nam wiarę w lepsze jutro. Plastrem na nasze potrzeby stały się również platformy streamingowe, które coraz bardziej zyskały na popularności, w związku z zamknięciem ludzi w domach.
Co możemy wywnioskować dzięki tym danym?
Przede wszystkim badania te rzucają zupełnie inne światło na konsumpcję treści i mediów. Dlaczego? Przedstawiają zależności, a więc również skuteczność dotarcia ewentualnych komunikatów do konkretnych grup wiekowych. Warto uwzględnić to, np. podczas przygotowywania kampanii marketingowych czy kierowaniu poszczególnych działań do konkretnej grupy odbiorczej. Ponadto. jest to także ciekawy zbiór informacji na temat tego, w jaki sposób zmieniają się nasze upodobania względem konsumpcji treści oraz pokazują, co tak naprawdę w tym czasie było i jest dla nas najistotniejsze.