X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Koniec plików cookies. Google zmienia zasady gry

Nowe rozwiązanie od Google spowoduje obejście tematów prawnych, przy jednoczesnym zachowaniu tego, czego oczekują od giganta reklamodawcy, chcący precyzyjnie docierać ze swoim komunikatem.

Koniec plików cookies. Google zmienia zasady gryźródło: shutterstock.com

reklama


Google postanowiło znaleźć zastępstwo dla plików cookies. I chociaż pierwotnym założeniem giganta było wprowadzenie zupełnie innego rozwiązania, najwyraźniej teraz plany ponownie uległy zmianie.

Topics API – co kryje się pod tą nazwą?

Informacja o likwidacji plików cookies wywołała niemały niepokój. I to nie tylko w marketerach, ale również w samym gigancie. Dlatego też pracował on nad rozwiązaniem, które mogłoby je zastąpić. Na początku więc zaczęto mówić o wprowadzeniu Federated Learning of Cohorts, czyli słynnego już dziś FLoC. W ramach tego rozwiązania pliki cookie byłyby zastąpione przez sztuczną inteligencję. Algorytmy zaś wykorzystywałyby gromadzone dane końcowe, nie udostępniając tym samym szczegółowych informacji na ich temat zewnętrznym źródłom. Natomiast reklamy pozostawałyby w dalszym ciągu spersonalizowane. Mimo to rozwiązanie to nie zostało wdrożone, a gigant rozpoczął poszukiwania nowych alternatyw. I to poszukiwanie, jak czytamy na blogu Google, właśnie dobiegło końca.

Przedstawiono bowiem pomysł o nazwie Topics API, w ramach Privacy Sandbox. Na czym będzie to polegało? Użytkownik samodzielnie będzie mógł wybrać tematy, którymi się interesuje. Wybór ten będzie przechowywany przez giganta trzy tygodnie, a następnie ponownie użytkownik będzie proszony o wybór zakresu tematycznego. Po co? Aby przekazać ten rodzaj informacji reklamodawcom. Dzięki temu łatwiej będzie targetować treści. Mamy więc w teorii sytuację win-win, ponieważ użytkownik zobaczy reklamy produktów i usług z pożądanych grup, reklamodawcy dotrą do zainteresowanych, a Google nie straci aż tylu pieniędzy.

Warto również zaznaczyć, że gigant obiecał unikać wykluczeń i tematów uważanych powszechnie za wrażliwe. A pierwsze testy Topics API pojawią się już niebawem, w przeglądarkach Chrome.

Obejście tematu?

Jak może to wyglądać w praktyce? Gigant zaprezentował schemat, przedstawiający to, co użytkownicy mogą zobaczyć w związku z plikami cookie (strona lewa), a także z Topics API.

Schemat opisany wyżej.

źródło: blog.google.ocm

Na swojej stronie Google informuje nas, że opracowany przez niego system pozwoli dostarczać informacje na temat zainteresowań i preferencji użytkowników bez użycia technik śledzenia. Opcja ta jest więc swojego rodzaju obejściem tematów prawnych, a przy tym zachowania przy sobie reklamodawców i dawania im tego, czego oczekują. Co więcej, taki system w teorii ma szansę na powodzenie. A na pewno może stać się kołem ratunkowym, np. dla reklamodawców, dla których pliki cookie były do tej pory istotnym polem działania.

Polecamy raport

Raport redakcji SOCIALPRESS

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail