X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Radio 357 – jak radziła sobie stacja w pierwszym roku działania

Radio 357 ma już rok. Jak dziś radzi sobie ta stacja i czy dalej przyciąga do siebie dużą liczbę patronek i patronów?

Radio 357 – jak radziła sobie stacja w pierwszym roku działaniaźródło: https://www.facebook.com/357Radio

reklama


Właśnie mija pierwsza rocznica powstania Radia 357. Przyszedł więc czas na podsumowanie tego, co działo się dookoła stacji. Czy w zestawieniu z Radiem Nowy Świat, posiada bilans dodatni? A może nie ma już miejsca na drugą stację tego typu? Oto krótka analiza obydwu mediów.

Historia Radia Nowy Świat i Radia 357

Radio 357 powstało w wyniku niezbyt pozytywnych zmian, jakie zaszły w Programie Trzecim Polskiego Radia. W zespole zaczęły pojawiać się nowe, a odchodzić kultowe postaci kojarzone od lat z polskim dziennikarstwem. W rezultacie nie została przedłużona umowa, m.in. z Anną Gacek, czego efektem było odejście również innych wielkich nazwisk, takich jak: Wojciech Mann, Jan Chojnacki, Bartosz Waglewski czy Jan Młynarski. Chwilę później, w wyniku braku zgody na działania polityczne radia, z Trójki odszedł również Marek Niedźwiecki, a zaraz za nim Agnieszka Obszańska, Piotr Stelmach, Tomasz Rożek czy w końcu – Kuba Strzyczkowski.

Mimo wszystko jednak tęsknota za radiem i kontaktem z odbiorcami była w dziennikarzach ogromna. W związku z tym już 15 kwietnia 2020 została zarejestrowana spółka o nazwie „Ratujmy Trójkę sp. z.o.o.”, która w październiku zmieniła swoją nazwę na „Radio Nowy Świat sp.z.o.o.”. A 10 lipca o godzinie 6:00, zaraz po piosence „All You Need is Love” zespołu The Beatles, padło historyczne już dzisiaj „dzień dobry” Wojciecha Manna. Radio Nowy Świat zyskało wielu sympatyków, zwłaszcza tych, którzy niegdyś uwielbiali Trójkę. Było to bowiem pierwsze radio tego typu, w dodatku złożone z legend dziennikarstwa radiowego.

Jednak jak pokazał czas, pierwsze – nie ostatnie. 5 października bowiem na platformie Patronite wystartowała zbiórka na nową stację radiową stworzoną przez dziennikarzy Trójki – Radio 357. Wówczas również pokazały się pierwsze nazwiska dziennikarzy. Wśród nich znalazł się Tomasz Jeleński, Marcin Łukawski, Katarzyna Borowiecka, Kuba Strzyczkowski czy Marek Niedźwiecki. Z czasem również zaczęły pojawiać się pierwsze audycje, w tym tytuły znane już odbiorcom z Programu Trzeciego Polskiego Radia. Natomiast właśnie 5 stycznia 2021 roku rozpoczęło się regularne nadawanie programu. Ta data jest uznawana za pełny start Radia 357.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Radio 357 (@radio_357)

Działania w social mediach

Trzeba przyznać, że Radio 357 zdecydowanie wie, co robi w kwestii mediów społecznościowych. Posty są dostosowane bowiem zarówno do słuchaczy wiernych dziennikarzom i audycjom jeszcze z czasów starej Radiowej Trójki, jak i nowym. Dowodem na to drugie może być chociażby zapraszanie do współpracy popularnych obecnie muzyków, np. Jacka Sienkiewicza z zespołu „Kwiat Jabłoni”, który prowadzi swoją własną audycję, a tym samym promuje radio w swoich social mediach. Ponadto na Instagramie i Facebooku możemy zobaczyć liczne smaczki z pracy zakulisowej. A tym samym czuć się częścią mocnej społeczności.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Radio 357 (@radio_357)

Nie jest również tajemnicą, że między innymi to odróżnia Radio 357 od Radia Nowy Świat, któremu nie zależy na szczególnej popularności w mediach społecznościowych. Mimo to, porównując ze sobą liczbę użytkowników obserwujących działania obydwu stacji, dostrzeżemy na tym polu konkretne różnice. Na Facebooku profil RNŚ obserwuje 42 520 użytkowników, a na Instagramie 67 800. W przypadku Radia 357 sytuacja ta wygląda jednak inaczej – profil radia na Facebooku obserwuje 155 610 osób, natomiast na Instagramie – 43 800. Co jest o tyle ciekawe, że w zamian za wpłacanie pieniędzy na serwisie Patronite, jedną z korzyści jest możliwość dołączenia do specjalnych grup obydwu stacji.

Niektórzy specjaliści nawet twierdzą, że miałaby miejsce większa dysproporcja, gdyby zarówno RNŚ, jak i Radio 357 startowały w tym samym czasie, ponieważ pierwsza zaciekawiona grupa trafiła właśnie na social media pierwszej stacji, utworzonej z byłych dziennikarzy Radiowej Trójki stacji. Jednakże nie do końca się z tym zgadzam. Z obserwacji profilu można bowiem zrezygnować w każdej chwili, a dziennikarze, których możemy usłyszeć w Radiu Nowy Świat, przyciągają do siebie swoich odbiorców. Często bowiem są oni z nimi od samego początku ich kariery w radiu.

Patronite, czyli patroni w liczbach

Na ten moment (05 stycznia 2022) Radio 357 wspiera 42 305 patronów, posiada 804 470 zł miesięcznie wpłat, co łącznie daje wynik 9 384 366 zł.

Radio Nowy Świat zaś wspiera 30 499 patronów, czyli obecnie ponad 11 800 patronów mniej. Posiada 624 272 zł miesięcznie, a kwota łączna wynosi 13 936 200 zł. Biorąc pod uwagę poszczególne progi finansowe, sytuacja zaś przedstawia się w sposób następujący:

Radio Nowy Świat

  • 10 złotych – 17 502 patronów
  • 20 złotych – 7 737 patronów
  • 33 złote – 2 205 patronów
  • 50 złotych – 2 157 patronów
  • 100 złotych – 616 patronów
  • 200 złotych – 31 patronów
  • 333 złote – 49 patronów
  • 500 złotych – 16 patronów
  • 1 000 złotych – 13 patronów
  • 3 000 złotych – 3 patronów

Radio 357

  • 10 złotych – 24 667 patronów
  • 20 złotych – 11 555 patronów
  • 35 złotych – 2 711 patronów
  • 50 złotych – 2 462 patronów
  • 100 złotych – 462 patronów
  • 200 złotych – 103 patronów
  • 357 złotych – 50 patronów
  • 500 złotych – 32 patronów
  • 1 000 złotych – 9 patronów
  • 3 570 złotych – 0 patronów

Łatwo więc zauważyć, że biorąc pod uwagę wpłaty na rozwój stacji radiowej, zdecydowanie na tym polu lepiej plasuje się Radio 357, z większą ilością wyższych wpłat. Co do samych patronów zaś, w RNŚ liczba ta jest niezwykle ruchoma. Tylko od stycznia 2021 roku waha się ona między 29-32 tysięcy użytkowników. Zaś w przypadku Radia 357 zauważalna jest tendencja rosnąca, czego potwierdzeniem jest chociażby obecnie dużo wyższa liczba osób wspierających rozwój stacji, niż u bratniej konkurencji.

Zobacz także: Czy internetowe stacje radiowe mogą konkurować z tradycyjnymi?

Czy taki model biznesowy ma sens?

Model crowdfundingowy to sposób działania, na który postawiło zarówno Radio 357, jak i RNŚ. Ma on jednak zarówno wiele plusów, jak i minusów. Zwłaszcza wtedy, gdy celem jest stworzenie niezależnego, wolnego od reklam medium, które dotrze do jak największej liczby słuchaczy. Tak jak wspominałam powyżej, obydwie stacje opierają swoje działania, tak naprawdę o dobrą wolę słuchaczy. Gdy tylko coś pójdzie nie tak lub jakiś dziennikarz nie trafi w gusta i poglądy słuchacza, musi liczyć się z jego odejściem. Mimo to przyzwyczajeni do jakości pracy dziennikarzy w Programie Trzecim Polskiego Radia słuchacze, decydują się wspierać, przynajmniej na tę chwilę, obydwie inicjatywy.

Takie podejście do działania i biznesu nie jest łatwe jeszcze z jednego powodu – zarówno RNŚ jak i Radio 357 mają wspólne korzenie, łączą ich wspólne problemy z przeszłości. A co za tym idzie, posiadają również wspólnych słuchaczy. Ci z kolei, nie zawsze są w stanie wspierać obydwie stacje finansowo oraz słuchać obydwu stacji jednocześnie. Wybiorą więc tę, w której są ich ulubieni dziennikarze, audycje. Naturalną więc rzeczą jest to, że pomiędzy obydwiema stacjami może nastąpić kanibalizacja. Zawsze bowiem znajdzie się ktoś, kto będzie preferował jedną, lub drugą stację. Na ten moment, dużo lepsze podejście do tematu, po roku działania, prezentuje Radio 357. Stara się ono bowiem wyjść do nowych, młodszych odbiorców, którzy właśnie w internecie poszukują treści, muzyki itd. W dodatku stacja wychodzi również poza obszar studia, dając słuchaczom coś więcej, niż tylko głos w internecie.

Jeszcze kilka miesięcy temu, wielu specjalistów nie dawało stacjom szans na przyszłość. Obecnie jednak widać doskonale, że ani Radio 357, ani RNŚ nie powiedziało ostatniego słowa. I mimo porównań, które przecież były, są i będą – chociażby w związku z olbrzymim podobieństwem stacji, jak i podobieństwu w grupie odbiorczej – obydwie stacje starają się zachować przyjacielskie relacje. Dowodem na to mogą być chociażby gratulacje, jakie do Radia 357 skierowało Radio Nowy Świat, w związku ze zdobyciem nagrody Grand Press Digital oraz Grand Press w kategorii „Reportaż audio” dla Agnieszki Szwajgier.

Kontrowersje w obrębie obydwu stacji

Obydwie stacje są zależne od słuchacza. A ten lubi być czujny i uważny. Oznacza to, że nie zawsze wszystko, co powie jeden, konkretny dziennikarz, odbije się wyłącznie na tej osobie. Bardzo często kończy się to nie tylko negatywnymi komentarzami, ale także mniejszymi wpłatami. Opisany więc wyżej model biznesowy nie wydaje się więc niesamowicie stabilny. Natomiast patroni za wszelką cenę chcą pomóc utrzymać się obydwóm stacjom, chociażby przez wzgląd na sympatię i symbol tego, czym obecnie się stały. Jeden z patronów stacji, Pan Janusz, mówi:

Jestem dumny z tego, że od pierwszych dni istnienia zarówno Radia Nowy Świat, jak i Radia 357 jestem ich patronem. Nigdy nie zrezygnuje z tego, jak i ze słuchania głosów tych wspaniałych dziennikarzy. To moje dzieciństwo i dziedzictwo. Zwłaszcza w kwestii muzycznej. I to moim zadaniem, jako słuchacza i miłośnika dawnej Trójki jest to, aby nie pozwolić im upaść. A dla całej ekipy radia 357 wysyłam życzenia zdrowia, uśmiechu i wielu, wielu lat działania, przy naszym wsparciu. Działajcie niezależnie tak, jak ma to miejsce teraz.

Co udało się ekipie Radia 357 dzięki patronom?

Minął już rok, od kiedy Radio 357 działa regularnie i ponownie cieszy słuchaczy codzienną dawką wiadomości, wiedzy i muzyki. Ci z kolei odwdzięczają się wpłatami na serwisie Patronite.com, dzięki czemu, o czym czytamy na stronie radia, stacja mogła:

  • wystartować – w rekordowo krótkim czasie, bez wcześniejszego zaplecza i totalnie od zera
  • wyremontować siedzibę, a wcześniej ją wybrać i wynająć
  • kupić sprzęt – tu Patroni służyli nie tylko wsparciem finansowym, ale także radą i pomocą w jego zdobyciu
  • stworzyć stronę i aplikację (wiemy, że jeszcze brakuje tego i owego, ale nie od razu Rzym zbudowano!)
  • nadawać audycje od samego rana do północy, które trzymają najwyższy merytoryczny i realizacyjny poziom (a to naprawdę niełatwe zadanie!)
  • uruchomić newsroom, skompletować zespół reporterów i korespondentów zagranicznych i uruchomić nasze własne serwisy informacyjne
  • utworzyć dwa zaawansowane studia i skompletować sprzęt do studia mobilnego, dzięki któremu możemy nadawać na żywo niemalże z każdego zakątka świata
  • uruchomić Box 357 i sprzedać w nim… 11 tysięcy kubków!
  • zebrać najlepszą ekipę pod najlepszym radiowym adresem ;-)
  • udostępnić kilka tysięcy podcastów na platformie Twoje 357 – a ich liczba stale rośnie! Wśród nich jest też coraz więcej treści ekskluzywnych – dostępnych tylko dla Patronów.”

Życzenia dla Radia 357

W związku z pierwszymi urodzinami Radia 357, w imieniu całej redakcji SocialPress, chcemy życzyć dużo samozaparcia, wiary w swoje możliwości i przede wszystkim, coraz większej liczby patronów. Niech nie tylko muzyka, ale i słowa dalej rosną w siłę. A słuchacze odszukają w stacji to, czego brakuje im na co dzień. I jeszcze więcej spełnionych celów, bo przecież wciąż można wiele.

Polecamy raport

Raport redakcji SOCIALPRESS

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail