X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Zarabianie na podcastach – możliwości monetyzacji audycji

W jaki sposób podcasterzy mogą monetyzować swoją pracę i stworzone treści? Oto kilka wariantów umożliwiających zarabianie na podcastach.

Zarabianie na podcastach – możliwości monetyzacji audycjiźródło: unsplash.com

reklama


Rosnąca popularność podcastów sprawia, że stwarzają one coraz więcej okazji do osiągnięcia zysku. Coraz więcej twórców internetowych przekonuje się, że zarabianie na podcastach jest nie tylko możliwe, ale też całkiem dochodowe. To zaś sprawia, że formatem zaczynają się interesować marki, które dotąd traktowały podcasty jak mało istotną dla działań marketingowych niszę. Dlatego w tym artykule podpowiadamy, jak zarobić na podcastach!

Odbiorcy mają różne preferencje w zakresie konsumowania treści. Niektórzy wolą oglądać, inni preferują czytanie, a jeszcze inni lubią słuchać. Podcasty pozwalają dotrzeć do tej ostatniej grupy. Użytkownicy doceniają je między innymi za to, że mogą słuchać nagrań niejako mimochodem, podczas wykonywania mało absorbujących czynności. Wystarczy smartfon i ewentualnie słuchawki. Tym samym słuchacze urozmaicają, a wręcz produktywnie wykorzystują, chwile podczas jazdy samochodem do pracy, ćwiczeń na siłowni, spacerów z psem czy chociażby podczas wykonywania zwyczajnych domowych obowiązków. Jednak pomimo iż przeważnie słuchają ich przy okazji, to paradoksalnie poświęcają im dużo czasu i uwagi. Wszystko dlatego, że odbiorcami podcastów są często osoby, które chcą efektywnie wykorzystywać każdą chwilę, tak aby zdobywać wiedzę i się rozwijać.

Przewagą podcastów nad innymi formami publikacji treści jest więc to, że słuchacze precyzyjnie wybierają nagrania, których chcą słuchać. Jednocześnie cenią wartość merytoryczną nagrań i traktują podcasterów jako ekspertów. Tym samym treści marketingowe pojawiające się w podcastach również stają się bardziej wiarygodne.

Zarabianie na podcastach

Do niedawna podcasty były medium nowym i mało popularnym, a co za tym idzie mało zasięgowym. Dlatego reklamodawcy i marketerzy nie byli skłonni do wykorzystywania ich w swoich kampaniach. Dziś to się zmienia, wraz z rosnącym zainteresowaniem podcastami oraz rosnącą liczbą dostępnych kanałów dystrybucji tego typu treści. Wykorzystanie podcastów w strategii marketingowej jest sposobem na to, żeby wyprzedzić innych i zyskać przewagę konkurencyjną w rozwijającym się środowisku, zamiast walczyć o uwagę odbiorców tam, gdzie wartościowego contentu pojawia się tak dużo, że trudno zostać zauważonym.

Zarabiać na podcastach mogą zarówno marki, poszukujące nowych kanałów dotarcia do klientów, jak i sami twórcy. Ci pierwsi mogą z pomocą podcastów budować pozytywny wizerunek i autorytet, mogą zwiększyć ruch na stronie, zyskać lojalność odbiorców, a nawet bezpośrednio zwiększyć sprzedaż. Podcasterzy z kolei mogą zyskać zarówno na samych publikacjach, jak i na współpracy z markami, które chcą się za pośrednictwem podcastów promować. Tym bardziej że ich przygotowanie nie jest tak skomplikowane, czasochłonne i trudne technicznie jak, chociażby wideo. I choć w tym wypadku twórca nie pokazuje się przed kamerą, to podcast jest na tyle bezpośrednią formą komunikacji, że bez trudu można nawiązać bliskie relacje z odbiorcami.

mężczyznna nagrywający podcast

źródło: shutterstock.com

Jak zarobić na podcastach?

Początkowo zarabianie na podcastach nie było łatwe. Teraz się to zaczyna zmieniać. Przychody z podcastów można generować dzięki korzystaniu z programów afiliacyjnych, na których z powodzeniem zarabiają blogerzy i vlogerzy, zyskując prowizję od sprzedaży.

Inną opcją jest zarabianie na podcastach poprzez oferowanie słuchaczom własnych produktów cyfrowych jak choćby e-booki albo kursy online. Nagranie może być wstępem, który zaciekawi odbiorców i zachęci ich do sięgnięcia po więcej wiedzy, którą dzieli się podcaster. Można również uzupełniać nagrania o materiały dodatkowe, oczywiście płatne, dające większą wartość odbiorcom. Takimi materiałami mogą być ekskluzywne nagrania wideo, pliki graficzne do pobrania, raporty etc.

Zarabianie na podcastach jest też możliwe dzięki nawiązaniu współpracy z markami i reklamodawcami, którzy zostają np. partnerami odcinka i są coraz bardziej skłonni płacić za promowanie produktu lub usługi w podcastach tworzonych przez twórców cieszących się popularnością.

podcast Gonciarz x Quebonafide

Podcast Krzysztofa Gonciarza i Quebonafide, którego sponsorem jest Sprite / źródło: Spotify

Wielu twórców internetowych pozyskuje wsparcie finansowe bezpośrednio od swoich słuchaczy. Na przykład za pomocą Patronite. Fani programów chętnie przekazują darowizny/prezenty ulubionym podcasterom, dzięki czemu mogą powstawać lepsze, jeszcze bardziej wartościowe treści. Tym samym każda ze stron zyskuje – zarówno twórcy, jak i słuchacze. W serwisie znajdziemy m.in. Żurnalistę, który posiada 303 patronów, twórcę podcastu „Raport o stanie świata Dariusza Rosiaka”, którego wspiera 6071 patronów czy Dariusza Bugalskiego będącego autorem podcastu K3, który posiada 643 patronów.

Podcasty, które generują zyski

Choć podcasty stwarzają możliwości do zarobku, to nie jest tak, że wystarczy przygotować kilka nagrań, a pieniądze same zaczną spływać na konto. Jak zarobić na podcastach? Priorytetem jest przygotowanie wartościowych treści, które zaciekawią odbiorców i zachęcą ich do polecania podcastu innym.

Należy też przygotowywać precyzyjne opisy odcinków, dzięki czemu użytkownicy internetu będą mogli dotrzeć do nagrań, korzystając z wyszukiwarki. Jeśli przy tym opisy będą atrakcyjne, to ułatwią odbiorcy zorientowanie się, o czym będzie nagranie i zachęcą do wysłuchania go. Nie obędzie się też bez promowania publikacji, szczególnie w mediach społecznościowych. Aby zarabianie na podcastach było możliwe, od samego początku warto dbać o regularność publikacji, tak aby słuchanie nowych odcinków stało się dla odbiorców nawykiem. Warto także zachęcać ich do subskrybowania podcastu, zapisywania się do newslettera, a także pozostawiania recenzji. Prężnie działający podcast nie tylko pozwoli zarobić, ale też zachęci reklamodawców do inwestowania.

Polecamy raport

Raport redakcji SOCIALPRESS

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail