X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Dzieci spędzają 11 godzin tygodniowo przed ekranem. Ile czasu przeznaczają na zabawę?

Mądre podejście branży zabawkarskiej ma ogromne znaczenie dla rozwoju dziecka. Już teraz bowiem, najmłodsi spędzają 11 godzin tygodniowo przed ekranem.

Dzieci spędzają 11 godzin tygodniowo przed ekranem. Ile czasu przeznaczają na zabawę?źródło: shutterstock.com

reklama


Dzieci co raz chętniej sięgają po elektroniczne zabawki już od najmłodszych lat. Jak przyznaje co drugi polski rodzic w trakcie pandemii czas spędzany przez ich podopiecznych na rozrywkach online jeszcze się wydłużył.

Wyniki najnowszego badania LEGO Play Well 2022, przeprowadzonego przez firmę LEGO we współpracy z Edelman DXI wskazują, że najmłodsi spędzają przed ekranem 11 i pół godziny tygodniowo. To niewiele mniej, niż poświęcają na typową zabawę (15,3 godziny), za to dłużej, niż odrabiają zadania domowe (średnio 11,1 godziny). W dobie rosnącej troski o dobrostan psychiczny dorosłych, rodzice martwią się o zachowanie odpowiedniej higieny umysłowej dzieci.

Dzieci grają dłużej, rodzice wiedzą mniej

Jak wynika z badania LEGO Play Well, już 6 na 10 rodziców w Polsce uważa, że ich dziecko spędza zbyt wiele czasu online. W sieci obecne są nawet przedszkolaki – tak przyznaje 78% badanych opiekunów dzieci powyżej 3 roku życia. Wśród najczęściej wskazywanych, potencjalnych zagrożeń wymieniane są m.in. nieodpowiednie treści w Internecie, niebezpieczeństwo nękania oraz nieprawdziwe informacje, z jakimi maluch mógłby się zetknąć. Te obawy podziela ponad ¾ rodziców.

Badanie wykazało poważny problem wśród rodziców – dorośli nie zostali wyposażeni w odpowiednią wiedzę, jak zapobiegać w/w zagrożeniom. Mimo to znaczna większość rodziców (90%) deklaruje, że dba o bezpieczeństwo maluchów w sferze online, a ponad połowa przynajmniej raz na miesiąc rozmawia ze swoją pociechą na ten temat.

Gdy zapytano ich jednak o to czy obserwują aktywność dzieci w Internecie, 40% badanych zadeklarowało, że nie wie, w jaki sposób mogą monitorować obecność online swoich podopiecznych, a co trzeci w ogóle nie umie powiedzieć, czym dziecko zajmuje się w sieci.

Jasne strony cyfrowego świata

Dziewczynka rysująca to, co widzi na tablecie.

źródło: unsplash.com

Opiekunowie dostrzegają jednak plusy obecności najmłodszych w Internecie, który dla coraz młodszych pokoleń staje się naturalną częścią ich życia. Przeważająca część (76%) polskich rodziców uważa, że kontakt ich dzieci z elektronicznymi zabawkami przynosi ich pociechom wiele korzyści. Na pytanie o konkretne zalety wprowadzania dziecka do świata online, ponad połowa (56%) dorosłych podkreśla w tym kontekście rozwój umiejętności krytycznego myślenia u dziecka. Rodzice dostrzegają także wzrost pewności siebie u podopiecznych (50% badanych) oraz umocnienie dziecięcych przyjaźni dzięki komunikacji przez urządzenia elektroniczne (57%).

Płynna zabawa: online i „w realu”

Eksperci przekonują, że nie trzeba rezygnować z udostępniania dziecku cyfrowego świata, by osiągnąć dobre efekty wychowawcze. Przeciwnie, dobrze zaplanowane rozrywki w sieci mogą być bezpieczne i wartościowe.

Koncepcja fluid play zakłada, że współcześnie wychowywane dzieci świetnie odnajdują się zarówno w świecie realnym jak w wirtualnym. Te dwie sfery przenikają się a młode pokolenie płynnie i bezproblemowo pomiędzy nimi się przenosi. Dlatego producenci zabawek stoją przed wyzwaniem, aby ich produkty jak najlepiej odpowiedziały na potrzeby dzieci i ich naturalne zachowania.

W Grupie LEGO od 90 lat nieustannie pracujemy nad dostarczaniem małym konstruktorom nowych, bezpiecznych i wciągających propozycji. Wśród projektów, wspierających kreatywną hybrydową zabawę, znalazły się dotychczas m.in. aplikacja Digital Building Instructions, pobrana 9,6 miliona razy w ciągu ostatniego roku, oraz inna aplikacja, LEGO Life, którą ściągnęło od czasu premiery w 2018 roku aż 33 mln użytkowników. – mówi Beata Kucejko, dyrektorka marketingu LEGO w Polsce, Ukrainie i krajach bałtyckich.

Znaczenie odpowiednich zabawek w okresie dorastania i rolę branży w kształtowaniu rozwoju najmłodszych potwierdzają sami rodzice. O ogromnej roli, jaką mają do odegrania twórcy zabawek mówi aż 62% badanych. Dzięki połączeniu fizycznej rozrywki z wirtualnymi możliwościami zabawki mogą rozwijać nowe zainteresowania młodego człowieka. Poprzez fluid play dzieci poszerzają horyzonty swojej kreatywności w ciekawych oraz swobodnych warunkach, a w efekcie pozwalają dziecku dokonywać wyboru, podejmować próby i testy.

 

źródło: informacja prasowa

Polecamy raport

Raport redakcji SOCIALPRESS

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail