X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Narzędzia influencer marketingu – jak analizować i mierzyć efekty?

Reklamodawcy i firmy bardzo często nawiązują współpracę z influencerami. Za pomocą jakich narzędzi mogą mierzyć skuteczność ich działań?

Narzędzia influencer marketingu – jak analizować i mierzyć efekty?źródło: shutterstock.com

reklama


Mierzenie skuteczności influencer marketingu nie jest łatwe przede wszystkim dlatego, że efekty współpracy z twórcami internetowymi są wielowymiarowe – od zwiększenia sprzedaży, przez wzrost świadomości marki, po budowanie jej pozytywnego wizerunku. Nie oznacza to jednak, że nie dysponujemy żadnymi narzędziami, które pozwolą ocenić poziom realizacji celów.

Statystyki z mediów społecznościowych i blogów internetowych

Wśród podstawowych danych, które są istotne właściwie dla każdej kampanii, są zasięgi publikowanych treści i zaangażowanie, jakie generują. W zależności od kanału komunikacji można brać pod uwagę liczbę wyświetleń postów, liczbę reakcji, w tym komentarzy, udostępnień i kliknięć w link, ilość odsłon artykułu i czas spędzony na czytaniu wpisu, czas oglądania materiału wideo i wiele innych. Jednak poza danymi ilościowymi warto zwracać uwagę na dane jakościowe. Warto zapoznać się z treścią komentarzy, a także poprosić współpracującego z nami twórcę o przesłanie przykładowych wiadomości od followersów. Dzięki temu będzie można ocenić jakie odczucia wzbudza współpraca marki z danym influencerem, czy sposób prezentacji marki odpowiada odbiorcom i wreszcie, czy są obszary, nad którymi warto popracować.

Otagowane linki

Kobieta w białym swetrze, beżowym kapeluszu, trzyma w dłoniach bialły kubek. Siedzi na tle brzoskwiniowej ściany.

źródło: unsplash.com

Bardzo prostym sposobem na mierzenie efektów współpracy z influencerami jest zastosowanie otagowanych linków. Przekazanie influencerom spersonalizowanych linków pozwoli ocenić, na ile dany twórca przyczynił się do wzrostu ruchu na stronie, a także, na jaką konwersję się przełożyła jego praca. W śledzeniu zachowań użytkowników klikających w link pomoże, kojarzony przeważnie ze skracaniem linków – program Bitly. Świetne narzędzia influencer marketing oferuje także Google, oddając w ręce Campaign URL Builder, czyli kreator adresów URL. Pozwala on dodać znaczniki, które pomogą zebrać dane na temat tego, skąd na stronę www trafili użytkownicy, a jakiego medium, a nawet z jakiej kampanii. Wszystkie dane zostają zgromadzone w Google Analytics. Alternatywą dla otagowanych linków mogą być kody rabatowe, które nie tylko doskonale pobudzają sprzedaż, ale też ułatwiają mierzenie efektów pracy influencerów.

Wzmianki w sieci

Kolejną metodą pomiaru efektów współpracy z influencerami jest zastosowanie narzędzi do monitoringu internetu. Pomocne w tym będą takie narzędzia jak Brand24, SentiOne czy też Newspoint. Dzięki nim można śledzić wzmianki o marce pojawiające się w mediach społecznościowych i na rozmaitych stronach internetowych. Należy przy tym zwrócić uwagę nie tylko na ilość wzmianek, ale też na ich wydźwięk emocjonalny. Monitoring sieci przyda się szczególnie wtedy, gdy celem kampanii jest zwiększenie rozpoznawalności marki lub budowanie jej pozytywnego wizerunku.

Dedykowany hashtag

Beżowy hashtag na tle niebieskich desek na ścianie.

źródło: unsplash.com

Ciekawym pomysłem na zweryfikowanie efektów pracy influencerów jest stworzenie dedykowanego hashtaga, szczególnie w przypadku kampanii prowadzonych na Instagramie. Dzięki niemu można nie tylko zebrać w jednym miejscu sponsorowane posty, ale też zapoznać się z treściami generowanymi przez odbiorców (user generated content). Przy odrobinie szczęścia hashtag może rozejść się wiralowo.

Narzędzia influencer marketing

Poza wymienionymi wyżej propozycjami istnieją inne narzędzia influencer marketing, których użycie również warto uwzględnić podczas mierzenia efektów kampanii. SocialBlade to narzędzie, które pozwala na bieżąco weryfikować zmiany liczby fanów w mediach społecznościowych i subskrybentów na YouTube, a ponadto ułatwia ocenę częstotliwości i jakości publikowanego contentu. Iconosquare pomoże z kolei dotrzeć do szczegółowych statystyk na Instagramie. OpenSlate pomoże oceniać jakość sponsorowanych treści na YouTube. Warto sięgać nawet po najprostsze narzędzia, jak Google Trends, który umożliwi zweryfikowanie zasięgu kampanii.

Narzędzia influencer marketing ułatwiają prowadzenie efektywnej współpracy z twórcami internetowymi i dostarczają danych niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji biznesowych. Działanie po omacku nigdy nie przynosi zadowalających efektów i influencer marketing nie jest w tym wypadku żadnym wyjątkiem.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail