X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Największe wpadki marek w sieci w 2022 roku

Potknięcia zdarzają się każdemu, także markom w komunikacji. Jakie treści i działania z 2022 roku okazały się wpadkami w social mediach i nie tylko? Prezentujemy nasze zestawienie.

Największe wpadki marek w sieci w 2022 rokuźródło: shutterstock.com

reklama


Każda marka dąży do tego, by ich przekaz reklamowy oraz treści w social mediach docierały do jak największej grupy odbiorców. Mści się to jednak okrutnie, gdy zdarzy się jej marketingowa wpadka, gdyż w internecie kompromitujący content lotem błyskawicy obiega cały świat.

Osobliwa kampania marki Balenciaga

Marki modowe chcąc się wyróżnić, niejednokrotnie sięgają po dość kontrowersyjne kreacje reklamowe, które przełamują schematy. W 2022 roku było głośno, chociażby o kampanii na Dzień Matki marki Calvin Klein, w której wystąpił transpłciowy mężczyzna w widocznej ciąży i jego żona, dawniej będąca mężczyzną. Inną kampanią, która wywołała burzliwą dyskusję, były działania Adidasa. W duchu body positive pokazał on na swojej stronie kilkadziesiąt nagich piersi w wielu kolorach, kształtach i rozmiarach. Jednak to, co naprawdę zaszokowało odbiorców to kampania domu mody Balenciaga. Wystąpiły w niej kilkuletnie dziewczynki z torebkami-pluszakami, ubranymi w coś, co przywoływało na myśl… sadomasochistyczne akcesoria seksualne. Poza niefortunnymi torebkami na zdjęciach dostrzeżono wiele innych elementów nawiązujących do seksualizowania nieletnich i przemocy wobec nich, na przykład książkę z pracami Michaela Borremeansa, znanego z malowania dzieci uczestniczących w aktach przemocy. Nic więc dziwnego, że szybko oskarżono hiszpańską markę o promowanie pedofilii. Na profilu marki na Instagramie znajduje się oświadczenie dotyczące zaprezentowanych treści.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Brut (@brutamerica)

Tygrysy w kampanii domu mody Gucci

Balenciaga to nie jedyny dom mody, który w tym roku wywołał falę krytyki. Głośno zrobiło się także z powodu kampanii marki Gucci, w której pojawiły się prawdziwe tygrysy przechadzające się pomiędzy modelami i modelkami. Film jest dostępny na YouTube, a między innymi na Instagramie zamieszczono zdjęcia. Choć twórcy kampanii zapewnili, że żaden z tygrysów nie ucierpiał w trakcie prac nad filmem, to zdaniem odbiorców wykorzystanie zwierząt należących do gatunku, któremu grozi wymarcie, wyłącznie w celach komercyjnych jest nieetyczne. Oburzenie jest uzasadnione, tym bardziej że w Stanach Zjednoczonych więcej tygrysów jest hodowanych w domach, niż żyje na wolności na całym świecie, a praktyka ta przyczynia się do wymierania gatunku.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez @gucci

Hooters jako sponsor drużyny piłkarskiej

Wizerunkową wpadkę w sieci zaliczyła też sieć restauracji Hooters, której cechą charakterystyczną jest dość odważny wygląd atrakcyjnych, młodych kelnerek. Co więcej, nazwa restauracji nawiązuje do slangowego określenia kobiecych piersi. W 2022 roku marka Hooters została sponsorem drużyny piłkarskiej i nie byłoby w tym nic niezwykłego, gdyby nie fakt, że była to drużyna dziecięca, a na profilach społecznościowych restauracji pojawiły się zdjęcia Hooters Girls z młodymi adeptami futbolu.

Instagram restauracja Hooters

źródło: instagram.com/hooters

post na Facebooku Hooters of Nottingham

źródło: post na Facebooku

Nietypowe przeprosiny w wykonaniu Wisły Kraków

Pozostając w świecie piłki nożnej, nie możemy nie wspomnieć o wpadce Wisły Kraków. Klub zorganizował konferencję prasową, którą oceniono jako nieprofesjonalną, podkreślającą problemy drużyny, a do tego opublikowano ankietę, która sugerowała utrzymanie cen karnetów na dotychczasowym poziomie, pomimo spadku Białej Gwiazdy do niższej ligi. Po tych wydarzeniach Wisła Kraków postanowiła przeprosić kibiców, przy czym zrobiła to w sposób, który wybitnie nie spodobał się fanom. Chodzi o film, w którym bohaterką stała się Kasia – sztuczna inteligencja z Marsa, która przepraszała za wpadkę w kilku językach. W założeniu miało być zabawnie, ale kibice odebrali nagranie jako kpinę i kolejny dowód na brak profesjonalizmu zarządu klubu.

Polska czy Monako? Wpadka FC Barcelony

Nie tylko polski klub piłkarski zaliczył w tym roku wpadkę. FC Barcelona pogratulowała Robertowi Lewandowskiemu powołania na mistrzostwa świata w Katarze, przy czym w opublikowanym poście użyto flagi Monako, a nie Polski. Kibice byli oburzeni, gdyż odebrano to jako wyraz lekceważenia i niechlujstwo, tym bardziej, że to już nie pierwsza pomyłka hiszpańskiego klubu. Niewiele wcześniej Duma Katalonii popełniła kilka gaf, ogłaszając transfer Lewandowskiego, między innymi myląc narodowość piłkarza i nazywając go niemieckim napastnikiem.

Tweet FC Barcelony

źródło: twitter.com/FCBarcelona_cat

Czy każda okazja jest dobra do zakupu kurczaka z serem w KFC?

Liczne marki wykorzystują bardziej i mniej znane święta jako pretekst, by promować swoją ofertę. Tak też działa sieć restauracji KFC. Czy przy tej okazji można zaliczyć wizerunkową wpadkę? Okazuje się, że tak, co udowodnił niemiecki oddział sieci KFC, wysyłając klientom powiadomienie do zamówienia kurczaka z serem z okazji… rocznicy pogromu w Noc Kryształową. Tej właśnie nocy, 9 listopada 1938 roku, podpalono setki synagog, zdemolowano kilka tysięcy żydowskich firm i domów, a także zamordowano setki Żydów. Nie da się więc ukryć, że to niezbyt radosna okazja do świętowania. Choć sieć tłumaczyła wpadkę błędem algorytmów i od razu wystosowała przeprosiny, to i tak mówiono o niej nie tylko w Niemczech.

Gdy się człowiek spieszy, czyli lorem ipsum w reklamie Pantene

W 2022 roku odnotowaliśmy wiele wpadek w social mediach i nie tylko, przy czym nie wszystkie były wizerunkową katastrofą. Zdarzały się i takie gafy, które były dość zabawne. Takie właśnie były materiały reklamowe marki Pantene, której ambasadorem został Michał Szpak. Marka opublikowała roboczą wersję materiałów, na których znalazł się tekst Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit Dlaczego właśnie to? Tekst ten nie ma specjalnego znaczenia i jest jedynie wykorzystywany do demonstracji czcionki oraz układu tekstu. Dzięki zastosowaniu obcobrzmiącej treści łatwiej skupić się na wizualnych aspektach tekstu,  nie poświęcając uwagi jego znaczeniu. Przed publikacją materiałów tekst powinien jednak zostać zastąpiony docelową treścią, o czym Pantene najwyraźniej zapomniał.

Choć czasem trudno ustrzec się błędów, to warto za wszelką cenę minimalizować ryzyko ich wystąpienia, gdyż każdy z nich może wywołać niekorzystną reakcję odbiorców. To zaś szybko przekłada się na straty wizerunkowe i w konsekwencji – finansowe.

Zobacz także: Największe wpadki influencerów w 2022 roku

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail