reklama
Każda marka dąży do tego, by ich przekaz reklamowy oraz treści w social mediach docierały do jak największej grupy odbiorców. Mści się to jednak okrutnie, gdy zdarzy się jej marketingowa wpadka, gdyż w internecie kompromitujący content lotem błyskawicy obiega cały świat.
Osobliwa kampania marki Balenciaga
Marki modowe chcąc się wyróżnić, niejednokrotnie sięgają po dość kontrowersyjne kreacje reklamowe, które przełamują schematy. W 2022 roku było głośno, chociażby o kampanii na Dzień Matki marki Calvin Klein, w której wystąpił transpłciowy mężczyzna w widocznej ciąży i jego żona, dawniej będąca mężczyzną. Inną kampanią, która wywołała burzliwą dyskusję, były działania Adidasa. W duchu body positive pokazał on na swojej stronie kilkadziesiąt nagich piersi w wielu kolorach, kształtach i rozmiarach. Jednak to, co naprawdę zaszokowało odbiorców to kampania domu mody Balenciaga. Wystąpiły w niej kilkuletnie dziewczynki z torebkami-pluszakami, ubranymi w coś, co przywoływało na myśl… sadomasochistyczne akcesoria seksualne. Poza niefortunnymi torebkami na zdjęciach dostrzeżono wiele innych elementów nawiązujących do seksualizowania nieletnich i przemocy wobec nich, na przykład książkę z pracami Michaela Borremeansa, znanego z malowania dzieci uczestniczących w aktach przemocy. Nic więc dziwnego, że szybko oskarżono hiszpańską markę o promowanie pedofilii. Na profilu marki na Instagramie znajduje się oświadczenie dotyczące zaprezentowanych treści.
Wyświetl ten post na Instagramie
Tygrysy w kampanii domu mody Gucci
Balenciaga to nie jedyny dom mody, który w tym roku wywołał falę krytyki. Głośno zrobiło się także z powodu kampanii marki Gucci, w której pojawiły się prawdziwe tygrysy przechadzające się pomiędzy modelami i modelkami. Film jest dostępny na YouTube, a między innymi na Instagramie zamieszczono zdjęcia. Choć twórcy kampanii zapewnili, że żaden z tygrysów nie ucierpiał w trakcie prac nad filmem, to zdaniem odbiorców wykorzystanie zwierząt należących do gatunku, któremu grozi wymarcie, wyłącznie w celach komercyjnych jest nieetyczne. Oburzenie jest uzasadnione, tym bardziej że w Stanach Zjednoczonych więcej tygrysów jest hodowanych w domach, niż żyje na wolności na całym świecie, a praktyka ta przyczynia się do wymierania gatunku.
Wyświetl ten post na Instagramie
Hooters jako sponsor drużyny piłkarskiej
Wizerunkową wpadkę w sieci zaliczyła też sieć restauracji Hooters, której cechą charakterystyczną jest dość odważny wygląd atrakcyjnych, młodych kelnerek. Co więcej, nazwa restauracji nawiązuje do slangowego określenia kobiecych piersi. W 2022 roku marka Hooters została sponsorem drużyny piłkarskiej i nie byłoby w tym nic niezwykłego, gdyby nie fakt, że była to drużyna dziecięca, a na profilach społecznościowych restauracji pojawiły się zdjęcia Hooters Girls z młodymi adeptami futbolu.
Nietypowe przeprosiny w wykonaniu Wisły Kraków
Pozostając w świecie piłki nożnej, nie możemy nie wspomnieć o wpadce Wisły Kraków. Klub zorganizował konferencję prasową, którą oceniono jako nieprofesjonalną, podkreślającą problemy drużyny, a do tego opublikowano ankietę, która sugerowała utrzymanie cen karnetów na dotychczasowym poziomie, pomimo spadku Białej Gwiazdy do niższej ligi. Po tych wydarzeniach Wisła Kraków postanowiła przeprosić kibiców, przy czym zrobiła to w sposób, który wybitnie nie spodobał się fanom. Chodzi o film, w którym bohaterką stała się Kasia – sztuczna inteligencja z Marsa, która przepraszała za wpadkę w kilku językach. W założeniu miało być zabawnie, ale kibice odebrali nagranie jako kpinę i kolejny dowód na brak profesjonalizmu zarządu klubu.
Komunikat Kasi do kibiców 📣 pic.twitter.com/OKoPyFMd8q
— Wisła Kraków (@WislaKrakowSA) June 15, 2022
Polska czy Monako? Wpadka FC Barcelony
Nie tylko polski klub piłkarski zaliczył w tym roku wpadkę. FC Barcelona pogratulowała Robertowi Lewandowskiemu powołania na mistrzostwa świata w Katarze, przy czym w opublikowanym poście użyto flagi Monako, a nie Polski. Kibice byli oburzeni, gdyż odebrano to jako wyraz lekceważenia i niechlujstwo, tym bardziej, że to już nie pierwsza pomyłka hiszpańskiego klubu. Niewiele wcześniej Duma Katalonii popełniła kilka gaf, ogłaszając transfer Lewandowskiego, między innymi myląc narodowość piłkarza i nazywając go niemieckim napastnikiem.
Czy każda okazja jest dobra do zakupu kurczaka z serem w KFC?
Liczne marki wykorzystują bardziej i mniej znane święta jako pretekst, by promować swoją ofertę. Tak też działa sieć restauracji KFC. Czy przy tej okazji można zaliczyć wizerunkową wpadkę? Okazuje się, że tak, co udowodnił niemiecki oddział sieci KFC, wysyłając klientom powiadomienie do zamówienia kurczaka z serem z okazji… rocznicy pogromu w Noc Kryształową. Tej właśnie nocy, 9 listopada 1938 roku, podpalono setki synagog, zdemolowano kilka tysięcy żydowskich firm i domów, a także zamordowano setki Żydów. Nie da się więc ukryć, że to niezbyt radosna okazja do świętowania. Choć sieć tłumaczyła wpadkę błędem algorytmów i od razu wystosowała przeprosiny, to i tak mówiono o niej nie tylko w Niemczech.
KFC w Niemczech ustawiło reklamy w taki sposób, żeby automatycznie pobierały wydarzenia z kalendarza.
Wczoraj ludzie dostali zachętę do zamówienia sobie dodatkowej porcji sera do kurczaka z okazji… Nocy Kryształowej.
Oj chyba w dziale marketingu KFC była noc długich noży. pic.twitter.com/IepU40SgEX
— Ryszard Swetru (@swetru_r) November 10, 2022
Gdy się człowiek spieszy, czyli lorem ipsum w reklamie Pantene
W 2022 roku odnotowaliśmy wiele wpadek w social mediach i nie tylko, przy czym nie wszystkie były wizerunkową katastrofą. Zdarzały się i takie gafy, które były dość zabawne. Takie właśnie były materiały reklamowe marki Pantene, której ambasadorem został Michał Szpak. Marka opublikowała roboczą wersję materiałów, na których znalazł się tekst Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit… Dlaczego właśnie to? Tekst ten nie ma specjalnego znaczenia i jest jedynie wykorzystywany do demonstracji czcionki oraz układu tekstu. Dzięki zastosowaniu obcobrzmiącej treści łatwiej skupić się na wizualnych aspektach tekstu, nie poświęcając uwagi jego znaczeniu. Przed publikacją materiałów tekst powinien jednak zostać zastąpiony docelową treścią, o czym Pantene najwyraźniej zapomniał.
“You need to be strong to be different”#MichalSzpak new face of #pantene pic.twitter.com/3pBziBejwQ
— Michał Szpak International Fan Club (@mszpakfanclub) April 29, 2022
Choć czasem trudno ustrzec się błędów, to warto za wszelką cenę minimalizować ryzyko ich wystąpienia, gdyż każdy z nich może wywołać niekorzystną reakcję odbiorców. To zaś szybko przekłada się na straty wizerunkowe i w konsekwencji – finansowe.
Zobacz także: Największe wpadki influencerów w 2022 roku