X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Nie essa a pov! Raport 15 najpopularniejszych słów młodzieżowych w internecie w 2022 roku

Jakie słowa cieszyły się największą popularnością wśród młodzieży w internecie w ubiegłym roku? Oto wyniki raportu Nadwyraz.com.

Nie essa a pov! Raport 15 najpopularniejszych słów młodzieżowych w internecie w 2022 rokuźródło: shutterstock.com

reklama


Nadwyraz.com, marka promująca poprawną polszczyznę i literaturę polską, stworzyła Raport 15 najpopularniejszych słów młodzieżowych w internecie w 2022 roku. Ranking ten powstał z okazji obchodzonego 21 lutego Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego ustanowionego w 1999 roku przez UNESCO. Został opublikowany razem z Raportem 100 najczęstszych błędów językowych w internecie w 2022 roku.

Żargon młodzieżowy to język rozwijający się bardzo dynamicznie. Powstające neologizmy szybko zyskują popularność, a niewiele później ją tracą, gdyż zostają zastąpione kolejnymi, nowszymi. Raport powstał w celu przybliżenia tzw. boomerom ciekawego języka młodych internautów. Odpowiada też na pytanie: czy faktycznie najpopularniejszym słowem używanym przez nastolatków w 2022 roku była essa?

Gdzie w polskim internecie odnaleźć możemy najwięcej młodzieżowych słów?

Zgromadzony materiał liczył 1 327 735 jednostek. Za pomocą narzędzia SentiOne zbadano ich rzeczywistą frekwencję w przestrzeni internetowej – na stronach i portalach faktycznie odwiedzanych przez nastolatków. Analizie poddano 15 jednostek o największej frekwencji.

Źródłami młodzieżowych słów w polskim internecie są przede wszystkim Twitter (aż 75,4% zgromadzonego materiału), TikTok (12,4%), YouTube (7,5%) i Instagram (4,7%). W raporcie przeanalizowano tylko te kanały, z których rzeczywiście korzysta młodzież.

Raport 15 najpopularniejszych słów młodzieżowych w internecie w 2022 roku

źródło: materiały prasowe

Młodzieżowe słowa 2022 – wnioski

Pomimo ogłoszenia przez PWN słowa essa Młodzieżowym Słowem Roku 2022, pojawia się ono dopiero na 4. pozycji zestawienia. Jak wynika z niezależnego badania, młodzieżowym słowem roku było pov (ponad 10% zgromadzonego materiału). Jest to akronim od angielskiego wyrażenia point of view, czyli punkt widzenia. Oznacza historię przedstawianą z perspektywy jej uczestnika. Hasło pov bardzo często pojawia się pod filmikami zamieszczanymi na Instagramie i TikToku, które kręcone są z punktu widzenia bohatera nagrania.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że współczesna młodzież cechuje się bogatą wyobraźnią i tworzy w myślach alternatywne wersje zastanej rzeczywistości, więc bardzo często posługuje się anglicyzmem imagine. Język nastolatków odwołuje się także do uczuć i emocji (UwU, essa, rel, slay, crush, inba, cringe, przegryw, wysryw, bff). Młodzież ma bogaty repertuar uczuć i stara się nazywać świat emocji po swojemu, aby nadać im tym samym atrakcyjności.

Język młodzieży, choć wartościujący i oceniający, nie jest wulgarny. Nawet wysryw ma charakter żartobliwy, mimo że kojarzy się z czynnością wydalania. Stanowi aluzję do uzewnętrzniania niezbyt trafnych i potrzebnych przemyśleń.

Niestety jest to język bezkrytycznie przejmowany z anglojęzycznych źródeł. W poprzednich badaniach w czołówce zestawienia znajdowało się więcej wyrazów rodzimych, a w 2022 roku zaledwie trzy: jesieniara, przegryw i wysryw. W minionym roku młodzieżowy język był jednak nieco uboższy, mniej treściwy i kreatywny.

Coraz większą popularnością cieszą się słowa bookstagram i BookTok. Neologizmy te świadczą o tym, że młodzież wcale nie stroni od książek, a wręcz prezentuje przeczytane lektury swoim obserwatorom, zachęcając ich do czytania.

Żargon młodzieżowy jest zjawiskiem żywym, dynamicznym, bazującym na popularności języka angielskiego. Jest wyrazem alternatywnego postrzegania rzeczywistości, które wynika z przebywania w wirtualnym świecie, dlatego też starsze pokolenia mogą mieć kłopot ze zrozumieniem go.

Raport powstał we współpracy z portalem Polszczyzna.pl i partnerem technologicznym, narzędziem do monitoringu internetu, SentiOne. Pełny raport jest dostępny tu: LINK.

źródło: informacja prasowa

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail