X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Sprzedaż na żywo w social mediach – o czym warto pamiętać? 

Jakie aspekty warto uwzględnić przy organizacji live'ów sprzedażowych? Oto kilka wskazówek.

Sprzedaż na żywo w social mediach – o czym warto pamiętać? źródło: shutterstock.com

reklama


W poszukiwaniu sposobów na zwiększenie sprzedaży warto zainteresować się live shopping w social mediach. Na czym to polega, kiedy warto skorzystać z tej formy sprzedaży i jak robić to skutecznie? Podpowiadamy! 

Czym jest sprzedaż na żywo?

Jak sama nazwa wskazuje, sprzedaż na żywo to forma sprzedaży towarów i usług w czasie rzeczywistym, na przykład w ramach transmisji live na platformach społecznościowych. W trakcie sprzedaży live sprzedawca ma za zadanie zaprezentować ofertę i odpowiadać na pytania widzów. Jest to zatem nowoczesna forma znanych nam od lat telezakupów, tylko z możliwością nawiązywania bezpośredniej relacji z klientami. 

Sprzedaż live – kto na niej najbardziej skorzysta?

Sprzedaż live jest skutecznym narzędziem marketingowym i sprzedażowym, które umożliwia dotarcie do nowych klientów, nawiązanie interakcji z konsumentami i oczywiście zwiększenie obrotu. Teoretycznie z tej formy sprzedaży mogą korzystać wszyscy, ale w praktyce metoda najlepiej sprawdza się w przypadku małych i średnich firm, o stosunkowo niewielkim wolumenie zamówień. Nietrudno sobie wyobrazić, że przeprowadzenie sprzedaży na żywo w przypadku marek mających tysiące obserwatorów, byłoby zadaniem wyjątkowo trudnym, jeśli nie niemożliwym. 

Praktyka pokazuje również, że live selling nie jest formą sprzedaży, która sprawdzi się w przypadku wszelkiego rodzaju towarów i usług. Sprzedaż na żywo najlepsze efekty przynosi w branży fashion i beauty, choć jest to też dobre narzędzie do handlu produktami, które przyciągają uwagę walorami estetycznymi. Oznacza to, że możemy pokusić się nie tylko o sprzedaż ubrań na żywo, ale też o sprzedaż w tej formie na przykład dekoracji do wnętrz, wyrobów artystycznych lub zabawek dla dzieci. 

Oczywiście zorganizowanie sprzedaży live dla innych kategorii produktów może być sposobem na wyróżnienie się na tle konkurencji, zatem nie ma przeciwwskazań, by sprzedawać w social mediach, chociażby sprzęt sportowy, elektronikę, książki czy też akcesoria dla zwierząt. Kluczowe jest bowiem nie to, co sprzedajemy, ale jak to robimy! 

Odzież na wieszaku sprzedaż na żywo

źródło: unsplash.com

Jak sprzedawać w mediach społecznościowych?

Rozpoczynając przygodę z live commerce, należy odpowiednio się przyszykować. Przede wszystkim istotne jest przygotowanie sprzętu, który umożliwi zrealizowanie przyjaznej w odbiorze transmisji. Dobrej jakości kamera, mikrofon i oświetlenie to absolutna podstawa. Warto też zaaranżować odpowiednią scenografię, tak aby tło nie rozpraszało odbiorców, a jednocześnie pracowało na korzystny wizerunek marki. 

Ważny jest też staranny wybór platformy społecznościowej, na której poprowadzimy sprzedaż na żywo. Istotne jest przede wszystkim to, z jakich platform korzystają klienci z wybranej grupy docelowej. Oczywiście popularnym rozwiązaniem jest sprzedaż live na Facebooku i na Instagramie, ale to nie jedyne dostępne opcje. Planując przeprowadzenie akcji sprzedażowej, trzeba też zastanowić się, w jakie dni i w jakich godzinach klienci będą mieli czas na uczestnictwo w wydarzeniu. 

Organizując sprzedaż na żywo, trzeba postarać się, by w akcji wzięło udział jak najwięcej osób. Dlatego sprzedaż live musi być wcześniej zapowiedziana i wypromowana. Dobrym pomysłem jest utworzenie specjalnego wydarzenia na Facebooku, jak również informowanie o ofertach specjalnych dostępnych tylko w trakcie sprzedaży live. 

Dla przykładu IKEA prowadziła cyklicznie program Zakupy Na Żywo na Facebooku. Odbywał się on według harmonogramu, o wskazanej godzinie. W trakcie transmisji prezentowano różne produkty. Oglądający mogli nabyć je do północy z rabatem, który zapewniał wskazany podczas live’a kod.

Jeśli chodzi o inne aspekty, przeprowadzając transmisję na żywo, należy komunikować się przystępnie, dostosowując język i sposób wypowiedzi do odbiorców. Jednocześnie nie trzeba bać się ewentualnych potknięć i błędów, bo dla odbiorców liczy się przede wszystkim autentyczność. Oczywiście najlepiej wcześniej zastanowić się, jakie pytania mogą paść ze strony klientów i co ich może interesować.  

Zasadniczo sprzedaż na żywo powinien przeprowadzać ktoś, kto nie boi się występów przed kamerą, ma charyzmę i dużo energii oraz potrafi zachęcać widzów do interakcji. Warto przy tym pamiętać, że sprzedaż na żywo nie musi być prowadzona przez właścicieli lub pracowników sklepu. W tej roli świetnie sprawdzą się na przykład zaproszeni do współpracy influencerzy. 

I na koniec najważniejsze! Pamiętajmy, że ludzie kochają kupować, ale nie lubią, kiedy im się coś sprzedaje. Innymi słowy – organizując live sprzedażowy, na przykład sprzedaż ubrań na żywo, nie można koncentrować się wyłącznie na handlu, a tym bardziej stosować nachalnych i agresywnych technik sprzedaży. Użytkownicy internetu uczestniczą w wydarzeniach live shopping dla rozrywki lub z ciekawości, a decyzje zakupowe podejmują spontanicznie, więc trzeba im dostarczyć dokładnie to, czego oczekują. 

Chcesz wiedzieć więcej na temat sprzedaży na żywo? Przeczytaj artykuł: Live commerce – co oznacza ten trend? 

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail