X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Flaming internetowy, czyli kłótnie i obelgi w wirtualnej przestrzeni 

Jakie zagrożenia są związane z flamingiem internetowym? Co zrobić, aby się go ustrzec? Oto kilka porad.

Flaming internetowy, czyli kłótnie i obelgi w wirtualnej przestrzeni źródło: unsplash.com

reklama


Nowoczesne technologie przyniosły ze sobą nie tylko niemal nieograniczone możliwości komunikacji i wymiany informacji, ale też nowe wyzwania związane z interakcjami międzyludzkimi w cyfrowej przestrzeni. Jednym z nich jest zjawisko określane jako flaming internetowy.  

Czym jest flaming internetowy?

Flaming internetowy, potocznie określany jako flejm, to termin używany do opisania sytuacji, gdy użytkownicy internetu zaangażowani w dyskusję wyrażają swoje opinie w sposób agresywny i obraźliwy. Zamiast prowadzić konstruktywną wymianę argumentów, osoby biorące udział w rozmowie, skupiają się na atakach osobistych i używaniu wulgarnego języka. Oczywiście czynnikiem sprzyjającym takim agresywnym zachowaniom jest anonimowość, która zmniejsza poczucie odpowiedzialności za słowa. 

Nazwa tego zjawiska nawiązuje do znaczenia angielskiego słowa „flame”, czyli płomień, ogień, ponieważ słowa, tak jak ogień mogą szybko rozprzestrzeniać się i niszczyć wszystko na swojej drodze, doprowadzając do eskalacji konfliktu i niszczenia pozytywnej atmosfery.  

Flaming, trollowanie i hejt – czy są tym samym?

Analizując, czym jest flejm, trudno uciec od skojarzeń z hejtem i trollowaniem. Wśród tych zjawisk są pewne podobieństwa, ale mimo wszystko są to różne formy zachowań internetowych.

  • Flamerzy to osoby, które inicjują kłótnie i uczestniczą w nich, używając obraźliwych słów i ataków osobistych w celu wywołania ostrych reakcji i szybkiej eskalacji agresji.
  • Hejterzy skupiają się na wyrażaniu negatywnych opinii i krytyki wobec innych, często w sposób obraźliwy, dotyczący wyglądu, działań czy przekonań.
  • Trolle celowo wprowadzają zamieszanie, dezinformację lub kontrowersje, aby sprowokować reakcje i zakłócić spokój w przestrzeni online.

Innymi słowy, flaming to agresywne dyskusje, trollowanie to celowe wprowadzanie zamieszania, a hejt to wyrażanie negatywnych i obraźliwych opinii. Zjawiska te różnią się więc motywacjami i skutkami. 

Zagrożenia związane z flamingiem internetowym

Flaming internetowy tworzy toksyczną atmosferę w wirtualnej przestrzeni i przyczynia się do powstawania konfliktów oraz podziałów w społeczności internetowej, a także pogłębia antagonizmy. Ponadto flejm zniechęca do uczestnictwa w dyskusjach i prowadzi do spadku zaangażowania tych użytkowników, którzy chcą uniknąć konfrontacji z flamerami. Z powodu flamingu dyskusje na forach stają się chaotyczne, obniża się ich poziom merytoryczny i przestają być traktowane przez internautów jako cenne źródło informacji.

Warto także dodać, że choć kłótnie odbywają się w przestrzeni cyfrowej, to nie są pozbawione emocji i napięć, co może negatywnie odbijać się na zdrowiu psychicznym uczestników, wywołując u nich stres i niepokój. Istnieje też możliwość, że konflikty ze świata wirtualnego mogą przeniknąć do świata realnego, przyczyniając się do powstawania zagrożeń w przestrzeni offline. 

Jak przeciwdziałać flamingowi internetowemu?

Choć flejm nie jest zjawiskiem rzadkim, to nie jesteśmy wobec niego całkowicie bezradni. Przede wszystkim warto zachęcać użytkowników internetu do konstruktywnej i kulturalnej komunikacji, a także podnosić świadomość internautów na temat negatywnych skutków flamingu. Warto także przypominać internautom, że nie powinni reagować na prowokacje i nie powinni wdawać się z agresywnymi rozmówcami w polemikę. Ważne jest też wprowadzanie zasad zabraniających używania obraźliwych i agresywnych wypowiedzi oraz wulgarnego języka, a także szybkie reagowanie na naruszenia zarówno przez użytkowników, którzy powinni zgłaszać agresywne komentarze administratorom, jak i przez moderatorów, którzy powinni podjąć kroki w celu utrzymania odpowiedniego poziomu kultury na obsługiwanych platformach i w serwisach internetowych. Realizowanie wszystkich tych działań pomaga tworzyć przyjazne środowisko do wymiany informacji i opinii, a jednocześnie unikać flejmu. 

Gaśnica na niebieskiej ścianie

źródło: unsplash.com

Unikanie flamingu – wskazówki dla użytkowników internetu

Jak już wiesz, flaming internetowy to zjawisko, które warto unikać. Dlatego jako użytkownik internetu: 

  • nie reaguj na prowokacje, 
  • unikaj bezsensownego spierania się i nie angażuj się w toksyczne interakcje, 
  • staraj się zachowywać spokój, a gdy emocje zaczynają brać górę, wycofaj się i zrezygnuj z dyskusji, choć na chwilę, 
  • rozwijaj empatię wobec innych internautów i staraj się zrozumieć ich punkt widzenia, nawet gdy się z nim nie zgadzasz, 
  • unikaj złośliwości, wyśmiewania innych i sarkazmu w swoich wypowiedziach, nie generalizuj, 
  • zanim opublikujesz komentarz, zastanów się, czy powiedziałbyś to samo twarzą w twarz, dzięki temu unikniesz impulsywnych, niegrzecznych i nieprzemyślanych wypowiedzi, 
  • staraj się nie odbiegać od głównego tematu dyskusji, nie zagłębiaj się w sprawy, które nie są z nim związane, 
  • skup się na merytorycznych argumentach i oceniaj wartość informacyjną zarówno cudzych, jak i swoich wypowiedzi, 
  • szukaj wspólnych obszarów porozumienia i dąż do osiągania wzajemnego zrozumienia i kompromisów. 

Trzymając się powyższych wskazówek, nie tylko nie staniesz się ofiarą flamingu, ale też nie wystąpisz w niechlubnej roli flamera, wszak łatwo stracić kontrolę nad własnymi emocjami i przejść na złą stronę. 

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail