X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Tone of voice marki – czym jest i jak go używać?

Czym jest tone of voice? Jak określić osobowość marki? Wyjaśniamy w naszym artykule.

Tone of voice marki – czym jest i jak go używać?źródło: shutterstock.com


Tone of voice marki przypomina rozmowę z różnymi ludźmi – posługuje się słowem, stylem wypowiedzi i emocjami. Każda marka ma swój unikalny „głos”, dzięki któremu może się wyrazić i zaprezentować.

Czym jest tone of voice?

To język, którym marka zwraca się do swoich odbiorców. Obejmuje nie tylko słowa, ale również sposób, w jaki prezentuje się wizualnie – na grafikach czy zdjęciach. Największe znaczenie ma w tym przypadku spójność. Wybierając konkretny styl komunikacji, musimy być konsekwentni na każdej płaszczyźnie – zarówno wewnątrz organizacji, jak i w kontakcie z klientem.

Warto pamiętać, że tone of voice kształtuje wizerunek firmy i kreuje konkretne skojarzenia u odbiorców. Warto starannie przemyśleć każdy aspekt komunikacji, dbając o jej autentyczność.

Określamy osobowość marki – od czego zacząć?

Określenie osobowości marki to fundament budowy efektywnego i charakterystycznego tone of voice. To, jak się komunikujemy i prezentujemy, ma istotny wpływ na to, jak zostaniemy odebrani przez klientów. Podejmując się analizy tego, jak chcemy być postrzegani, musimy pamiętać o zdefiniowaniu kilku kwestii:

  1. Wartości – jakie są główne wartości, na jakich się opieramy? Ich określenie pozwoli nam ocenić, w jaki sposób nasza marka chce wyrazić swoje przekonania w komunikacji.
  2. Cele i misja – jakie cele przed sobą stawiamy? Jaką rolę nasza firma pełni na rynku i jakie potrzeby spełnia? Wpływają one na to, jak będziemy się komunikować, aby je osiągnąć.
  3. Identyfikacja unikalnych cech – co wyróżnia nas na tle konkurencji? Mogą to być cechy związane z kulturą pracy, podejściem do klientów czy innowacyjnymi rozwiązaniami. Ich identyfikacja pomaga w nakreśleniu naszej wyjątkowości na rynku.
  4. Spójność i autentyczność – jak zbudować zaufanie klientów? Tone of voice powinien odzwierciedlać cechy i wartości, jakimi się kierujemy.
  5. Analiza grupy docelowej – do kogo kierowane są nasze produkty lub usługi? Osobowość marki powinna być zgodna z oczekiwaniami i preferencjami naszych odbiorców.

Kiedy już określimy osobowość marki, możemy przejść do sprecyzowania tonu komunikacji, który w pełni ją odzwierciedli. Na tym etapie warto zadać pytania: jak chcemy się skutecznie komunikować? Czy chcemy być bardziej formalni i profesjonalni, czy może podejść do tematu z poczuciem humoru?

Tone of voice – przykłady

Wiemy już, że tone of voice ma ogromne znaczenie w marketingu, budując tożsamość marki i wpływając na klientów. Możemy się z nim spotkać w wielu miejscach – na bilbordach, stronach internetowych, w social mediach, a nawet na ubraniach.

Jakie marki robią to dobrze?

InPost

InPost stawia na zabawny i bezpretensjonalny ton komunikacji. Proste i żartobliwe komunikaty są obecne w mailingach, na ekranach paczkomatów, w aplikacji oraz w mediach społecznościowych. Bardzo charakterystyczne są między innymi „Poszło!” i „nie ogląda się za siebie”, informujące o statusie paczki. Dzięki takim działaniom InPost tworzy bezpośredni i przyjazny kontakt, docierając do odbiorców w różnym wieku. Przekazuje treści w sposób uniwersalny i dostępny, w sprytny sposób nawiązując do popkultury.

Old Spice

Tone of voice marki Old Spice jest entuzjastyczny i przyciąga uwagę absurdalnością. Oznacza to, że nie obawia się ona eksperymentować i postawić na ekscentryczność. Tu również mamy do czynienia z bezpośrednim zwrotem do odbiorcy – znany na polskim rynku claim „Zapachnij świeżością człowieku”. Old Spice stara się podążać za trendem nowo definiowanej współcześnie męskości, rezygnując z szorstkiego podejścia, a zdecydowanie stawiając na poczucie humoru i swobodę.

Nike

Głos Nike nasycony jest duchem determinacji i motywacji. Marka przemawia w sposób pełen pasji, posługując się mocnymi słowami, inspirującymi przekazami i historiami. Wszystko to, razem ze słynnym „Just do it” tworzy spójny ton komunikacji, nastawiony na motywowanie do działania, osiągania celów i pokonywania przeciwności.

Tone of voice to nasza identyfikacja, która pomaga zbudować tożsamość marki, jej rozpoznawalność oraz relacje z klientami. Dzięki konsekwentnemu trzymaniu się określonych na początku wytycznych wyróżniamy się na tle konkurencji i dążymy do rynkowego sukcesu.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Nike (@nike)

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Nike (@nike)

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Nike (@nike)

Jak dowodzą powyższe przykłady, każda z marek może mieć swój unikalny tone of voice, spójny z grupą odbiorców.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail