Ludzie z całego świata wykazują duże zainteresowanie potencjałem AI jako technologii, która może zmienić nasze życie. Nie inaczej jest w Polsce.
- Liczba związanych z AI wyszukiwań w wyszukiwarce Google wzrosła w naszym kraju o 300% w minionym roku i o 1020% w ciągu ostatnich pięciu lat.
- Aż 73% badanych Polek i Polaków stwierdziło, że dzięki sztucznej inteligencji nasze codzienne życie ulegnie zmianie i będzie wyglądało inaczej za pięć lat.
- Polacy coraz częściej poszukują informacji na tematy podstawowe, takie jak „co to jest AI” oraz „jak działa AI”, ale także pytają o praktyczne aspekty korzystania z AI, co odzwierciedla wzrost zainteresowania o ponad 5000% w kategorii zapytań takich jak „jak korzystać z AI” czy „jak generować obrazy z pomocą AI”.
AI zmieni nasze życie
Dane o trendach wyszukiwania uzupełniają informacje zebrane w ramach przeprowadzonej przez Ipsos na zlecenie Google ankiety na temat AI.
Wśród respondentów i respondentek z Polski, aż 73% osób stwierdziło, że dzięki sztucznej inteligencji nasze codzienne życie ulegnie zmianie i będzie wyglądało inaczej za pięć lat.
Ankietowani przyznali również, że sztuczna inteligencja już wpływa na sposób, w jaki szukamy informacji (70%), uczymy się (65%) czy pracujemy (61%). Jednocześnie 54% osób entuzjastycznie podchodzi do możliwości oferowanych przez AI.
Pytani o to, na jakie obszary AI najprawdopodobniej wpłynie pozytywnie w ciągu najbliższych pięciu lat, respondenci i respondentki z Polski wskazują diagnozowanie i leczenie chorób (67%) oraz dostęp do informacji (70%). 53% ankietowanych uważa, że AI będzie miało pozytywny wpływ na sposób, w jaki pracują, piszą i tworzą, oraz ogólnie na jakość życia, a 60% respondentów twierdzi, że sztuczna inteligencja może pomóc im w zrozumieniu skomplikowanych tematów.
Dodatkowo, wyniki badania wykazują, że ponad 60% respondentów jest przekonanych, iż sztuczna inteligencja może istotnie wspomóc ich w zrozumieniu skomplikowanych tematów, a ponad połowa uczestników (57%), wyraża przekonanie, że Polska będzie w stanie pełniej wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji w ciągu najbliższych pięciu lat.
Uczestnicy badania (84%) przewidują także, iż w tym okresie sztuczna inteligencja będzie miała znaczący wpływ na większość miejsc pracy i różne branże. Co więcej, 70% z nich prognozuje, że sztuczna inteligencja będzie miała istotny wpływ na gospodarkę.
Zaufanie do sztucznej inteligencji
W odpowiedzi na pytanie, jakim instytucjom ufamy w nadzorowaniu rozwoju AI z korzyścią dla społeczeństwa, Polki i Polacy biorący udział w badaniu częściej wskazywali instytucje akademickie (71%) i firmy technologiczne (70%) niż rząd (43%) czy międzynarodowe organizacje rządowe (55%).
Większość ankietowanych przyznała, że preferuje podejście opierające się na współpracy: 78% respondentów uważa, że rząd i firmy technologiczne powinny wspólnie zająć się edukacją studentów i pracowników w tematach związanych ze sztuczną inteligencją, a 77% osób chciałoby tego typu współpracy przy nadzorowaniu rozwoju sztucznej inteligencji.
Tylko 33% ankietowanych twierdziło, że powinniśmy przestać korzystać z AI i całkowicie wstrzymać rozwój tej technologii.
Google wierzy, że podejście firmy do AI musi być zarówno odważne, jak i odpowiedzialne. Oznacza to, że firma chce rozwijać AI z korzyścią dla społeczeństwa, jednocześnie rozwiązując problemy. Kieruje się przy tym swoimi zasadami dotyczącymi AI.
W odniesieniu do wyzwań społecznych – Google stosuje AI, aby łagodzić skutki zmian klimatycznych i szukać sposobów na radzenie sobie z nimi. Zapewnia prognozy powodziowe, śledzi w czasie rzeczywistym granice pożarów lasów i pomaga w redukowaniu emisji dwutlenku węgla poprzez zmniejszenie korków na drogach.
W obrębie pionierskich badań firmy – AI pomaga naukowcom w dokonywaniu śmiałych postępów, jak w przypadku AlphaFold od Google DeepMind. Niedawno zaprezentowano nowe badania dotyczące tego narzędzia, które wykorzystuje AI do przyspieszania badań nad rozwojem leków i zwalczaniem oporności na antybiotyki.
Google wie, że odpowiedzialne tworzenie modeli AI musi opierać się na wspólnym wysiłku, angażującym badaczy, specjalistów w zakresie nauk społecznych, ekspertów w branży, instytucje rządowe, twórców, wydawców oraz użytkowników korzystających z AI na co dzień.
źródło: Blog Google Polska