reklama
Aktualna sytuacja gospodarcza, na czele z galopującą inflacją, sprawia, że konsumenci stają się coraz bardziej świadomi swoich wydatków, poszukując inteligentnych i przemyślanych rozwiązań zakupowych. Tak właśnie powstaje stosunkowo nowa grupa konsumentów określanych jako smart shopperzy. Kto jest uważany za smart shoppera? Jakie cechy i zachowania definiują tego typu konsumenta?
Kim są smart shopperzy?
Smart shopperzy to konsumenci określani jako inteligentni klienci, którzy podejmują świadome i przemyślane decyzje zakupowe, wykorzystując nowoczesne technologie i różnorodne źródła informacji. Charakteryzują się zdolnością do skutecznego porównywania cen, analizy opinii innych konsumentów, korzystania z aplikacji mobilnych, a także podejmowania decyzji zakupowych na podstawie informacji uzyskanych w czasie rzeczywistym.
Smart shopperzy aktywnie korzystają z nowoczesnych narzędzi, takich jak smartfony, tablety czy komputery, aby przeglądać oferty, porównywać ceny i korzystać z aplikacji mobilnych. Zanim dokonają zakupu, smart shopperzy dokładnie sprawdzają produkty. Przeglądają recenzje, porównują cechy, czytają opinie innych klientów i korzystają z porównywarek cenowych. Dla smart shopperów duże znaczenie mają ceny. Dlatego konsumenci zaliczani do tej grupy szczególnie uważnie przyglądają się akcjom promocyjnym, szukają obniżek cenowych i starają się znaleźć najlepszą ofertę przed dokonaniem zakupu. Smart shopperzy chętnie uczestniczą w programach lojalnościowych, gdzie zbierają punkty, otrzymują dodatkowe korzyści i nagrody za swoje zakupy. Warto wiedzieć, że smart shopperzy cenią personalizowane oferty i rekomendacje dostosowane do ich indywidualnych preferencji, historii zakupów i zachowań konsumenckich.
Jakie technologie wpływają na kształtowanie zachowań smart shopperów?
Na zachowania zakupowe smart shopperów duży wpływ mają aplikacje mobilne, które dają dostęp do informacji o produktach, recenzji i do porównywania cen, a także pozwalają na składanie zamówień online. Ogromną rolę zaczyna też odgrywać sztuczna inteligencja, która jest używana do personalizacji ofert, rekomendacji produktów i analizy preferencji klientów. Dzięki AI można precyzyjnie dostosowywać oferty do indywidualnych potrzeb smart shopperów.
Smart shopperzy cenią też sobie bezgotówkowe metody płatności, w tym portfele mobilne, zapewniające wygodę i szybkość transakcji. Inteligentni konsumenci chętnie sięgają po pomoc asystentów głosowych i chatbotów, nie stronią też od rozwiązań opartych o rozszerzoną i wirtualną rzeczywistość. Obecnie nieco mniejsze znaczenie odgrywa Internet Rzeczy IoT, choć drzemie w nich duży potencjał. Inteligentne urządzenia mogą dostarczać smart shopperom informacje o stanie produktów, datach ważności czy ilościach, co pomaga w lepszym planowaniu zakupów.
Jakie czynniki wpływają na decyzje zakupowe smart shopperów?
Decyzje zakupowe smart shopperów są kształtowane przez różnorodne czynniki, które odzwierciedlają ich zdolność do podejmowania świadomych wyborów. Jednym z najważniejszych czynników decyzyjnych dla smart shopperów jest cena, a przy tym wszelkie promocje, obniżki cen i rabaty. To konsumenci, do których może z łatwością trafić reklama porównawcza.
Poszukiwanie najlepszych ofert cenowych, nie oznacza jednak rezygnacji z jakości. Co więcej, smart shopperzy wykazują sporą świadomość ekologiczną i chętnie wybierają produkty wyprodukowane w zgodzie z polityką zrównoważonego rozwoju. Z drugiej strony pogoń za najlepszymi ofertami sprawia, że są to konsumenci stosunkowo mało lojalni wobec marek. Dużo bardziej od przywiązania do marki, cenią sobie dostępność i wygodę zakupów. Sklepy oferujące łatwy dostęp do produktów, szybką dostawę i wygodne metody płatności mogą zyskać ich uznanie. Chcąc zawalczyć o lojalność tej grupy klientów, można pokusić się o zorganizowanie programu lojalnościowego, gdyż smart shopperzy chętnie uczestniczą w takich akcjach, zbierając punkty i korzystając z nagród za swoje zakupy.
Jak dotrzeć z przekazem reklamowym do smart shopperów?
Chcąc dotrzeć do smart shopperów warto postawić na personalizację przekazu reklamowego, a także na kampanie oparte o geolokalizację. Tego typu działania skłaniają smart shopperów do skorzystania z przedstawionych ofert. Dobrze sprawdzają się spersonalizowane oferty wysyłane drogą mailową oraz reklamy w mediach społecznościowych. Warto wykorzystać reklamy w aplikacjach mobilnych, z których ta grupa konsumentów bardzo chętnie korzysta. W dotarciu do smart shopperów pomaga także content marketing, gdyż mamy do czynienia z klientami, którzy cenią sobie wiedzę. Tym samym trafiają do nich porady zakupowe, recenzje produktów oraz informacje o nowościach. Doskonałym przykładem są materiały wideo nagrywane przez sklepy z elektroniką.
W przypadku smart shopperów dobrze sprawdza się też influencer marketing, gdyż za ich pośrednictwem konsumenci otrzymują zarówno rekomendacje zakupowe, jak i możliwość udziału w akcjach promocyjnych.