reklama
Od dłuższego czasu władze Facebooka wysyłają sygnały, że coraz poważniej myślą o rynku e-commerce. Kolejnym na to dowodem jest powrót do pomysłu porzuconego 2 lata temu – Facebook Gifts. Idea jest niezwykle prosta – użytkownik może kupować prezenty swoim znajomym z okazji urodzin, imienin czy narodzin dziecka.
Sklep z prezentami Facebooka zamknięto w sierpniu 2010 roku. Wówczas władze portalu postanowiły skupić się na innych funkcjach, tym bardziej że „Prezenty” nie wzbudziły wielkiego zainteresowania (jeden z serwisów uznał je nawet za jedną z największych wpadek Facebooka). Najwidoczniej uznano, że pomysł ma jednak niewykorzystany potencjał.
Prezenty będzie można kupować na dwa sposoby. Pierwszy z nich to odwiedzenie Timeline użytkownika, którego chcemy obdarować i kliknięcie w przycisk „Gift” znajdujący się w polu statusu, obok przycisków „Post” i „Zdjęcie”.
Druga możliwość dotyczy użytkowników, którzy świętują lub świętowali ważne wydarzenie, jak np. rocznicę urodzin, zaręczyny lub ślub. Informację o jubilatach Facebook wyświetla w prawej kolumnie. Tam też, pod ich nazwiskami, mają pojawić się odpowiednie ikonki.
Razem z wyborem prezentu użytkownik deklaruje czy chce zapłacić od razu, czy później. Informację o prezencie można ukryć lub opublikować na swoim Timeline. Do prezentu będzie można dołączyć okolicznościową kartkę. Użytkownik, któremu kupiliśmy prezent zostanie o tym natychmiast powiadomiony i poproszony o podanie adresu do wysyłki. Co ciekawe, będzie on mógł również wybrać kolor, rozmiar czy smak podarunku, w zależności od tego co zamierzamy mu sprezentować, a nawet wymienić podarek na inny.
W najbliższym czasie funkcja ma być konsekwentnie wprowadzana na rynku amerykańskim. Już teraz mogą z niej korzystać użytkownicy kilku tamtejszych miast, kupując prezenty za pośrednictwem wersji desktopowej serwisu oraz na urządzeniach z Androidem (posiadacze urządzeń z iOS muszą jeszcze poczekać). Nie wiadomo natomiast kiedy zacznie się wprowadzanie nowej usługi w innych państwach.
Póki co w ofercie znajdują się produkty ponad 100 firm, w tym m.in. Starbucksa. Facebook nie ujawnił jaka część dochodów ze sprzedaży trafi do niego.
Powrót do Facebook Gifts to znak, że władze Facebooka mają świadomość jak ważna jest dywersyfikacja źródeł dochodu. Skuteczność modelu biznesowego Facebooka, opartego w głównym stopniu o reklamy, od czasu wejścia spółki na giełdę była wszak wielokrotnie kwestionowana, więc każdy ruch, który ma na celu poszerzenie strumieni przychodu jest wysoce wskazany. Nawet jeśli nowa usługa nie okaże się hitem, będzie z pewnością dla serwisu dobrym przetarciem na rynku e-commerce.
Więcej o Facebook Gifts można przeczytać tutaj.