reklama
Agencja InSites Consulting opublikowała kilka dni temu raport „Social Media Around The World 2012”. Stanowi on rezultat badań przeprowadzonych na grupie 7 827 internautów z 19 krajów, w tym również Polski. Ankietowani odpowiadali na pytania dotyczące znajomości mediów społecznościowych, sposobu w jaki z nich korzystają czy komunikacji z markami.
Facebook, Twitter i Google+ najbardziej rozpoznawalne
Nie jest zaskoczeniem, że znajomość mediów społecznościowych stoi na bardzo wysokim poziomie. Facebooka zna niemal 90% ankietowanych, a bardzo wielu słyszało również o Twitterze (78%) i Google+ (73%). Zaskakujące, że wielu internautów (63%) wciąż pamięta o MySpace. Mniejszą rozpoznawalność ma z kolei LinkedIn (46%), co potwierdza, że serwis znalazł dla siebie niszę, poza którą niekoniecznie musi wychodzić. Warto też wspomnieć o portalach typowo lokalnych lub regionalnych, które cieszą się wysokim stopniem rozpoznawalności na „swoich” rynkach. Do takich trzeba zaliczyć rosyjski W Kontaktie (52%) czy chiński Qzone (63%).
Korzystanie z przynajmniej jednego serwisu społecznościowego zadeklarowało 70% respondentów. Wciąż jednak zdecydowanym liderem na tym rynku pozostaje Facebook z penetracją na poziomie 60%. W przypadku Twittera i G+ jest ona znacznie niższa (20%).
Social media to domena nie tylko krajów wysokorozwiniętych
Co ciekawe, do rynków o najwyższej rozpoznawalności i penetracji serwisów społecznościowych należą nie tylko Stany Zjednoczone i Unia Europejska, ale też te wschodzące, jak Argentyna, Brazylia i Indie. W dodatku to w tych krajach wyższy odsetek internautów loguje się na swoje profile społecznościowe każdego dnia.
Aż 95% ankietowanych nie zamierza zaprzestać korzystania z mediów społecznościowych. Jednocześnie 60% deklaruje, że nie zacznie korzystać z większej niż dotychczas liczby serwisów. Internauci, którzy wyrazili chęć założenia konta na którymś z portali najczęściej wskazywali Google+, Facebooka i Twittera.
Pytani o powody korzystania z social mediów ankietowani najczęściej wskazywali wymianę wiadomości ze znajomymi (56%), chęć „zabicia” czasu (51%) oraz udostępnianie zdjęć (48%).
Lubimy marki, ale stawiamy im również wymagania
Ponad połowa użytkowników portali społecznościowych łączy się w jakiś sposób z markami, zostając ich fanami lub obserwując ich strony. Statystyczny użytkownik social mediów śledzi od 8 do 12 marek.
Najważniejszym impulsem do bycia fanem marki jest wcześniejsze korzystanie z jej usług, ale duże znaczenie może mieć rekomendacja od znajomych.
Konsumenci obserwujący marki w serwisach społecznościowych mają często konkretne oczekiwania. Wymagają oni od swoich ulubionych marek udostępniania informacji o produktach, organizowania promocji, rozdawania prezentów, publikowania aktualności z życia firmy czy też angażowania ich w proces projektowania nowych produktów.
Jeśli chodzi o podejście marek do konsumentów w social mediach, największą sympatią cieszą się Nike, Adidas, Apple, Coca-Cola i Samsung.
Poza stawianiem markom wymagań internauci lubią również o nich pisać na swoich profilach. Najczęściej dzielą się swoimi doświadczeniami związanymi z daną marką, informują o trwających promocjach i wyrażają opinie na temat produktów czy usług firmy.
Smartfony najpopularniejsze w Chinach, a najbardziej uzależniające w Japonii
Autorzy raportu przyjrzeli się również rynkowi mobilnych urządzeń. Okazuje się, że zdecydowanie najwyższy (66%) współczynnik penetracji smartfonów występuje obecnie w Chinach. Kolejne rynki to USA, Australia i Unia Europejska. Z kolei najpopularniejszym systemem operacyjnym na świecie jest Android, wyprzedzając iOS. Na dwóch rynkach (Argentyna, Kanada) wiceliderem jest jednak system BlackBerry.
Wśród użytkowników smartfonów najwyższy odsetek takich, którzy codziennie łączą się w ten sposób z Internetem występuje w Japonii i Argentynie.
Pełen raport w formie pokazu slajdów pod poniższym linkiem.