reklama
Publikowanie zdjęć to jedna z najpopularniejszych form aktywności w social media. Wielu użytkowników chce w ten sposób pochwalić się gdzie spędzali wakacje, pokazać jak szalone rzeczy przytrafiają im się w życiu, a czasem po prostu… zdobyć sporo „lajków” i komentarzy.
Z badań przeprowadzonych przez firmę Nikon i Uniwersytet Kalifornijski w Berkeley wynika, że niektóre typy zdjęć cieszą się większą popularnością wśród użytkowników niż inne. Na tej podstawie naukowcy akademiccy i przedstawiciele Nikona pokusili się o opracowanie specjalnej formuły (Formu-like), która miałaby być gwarancją tego, że nasze zdjęcie zdobędą poklask znajomych w postaci wielu „lajków”. Formuła uwzględnia kilka czynników, wszystkie dotyczą tematyki zdjęcia oraz jego jakości.
Aby przyciągnąć uwagę znajomych, należy zatem robić głównie zdjęcia krajobrazów (K) lub zwierząt (Z) i uwzględniać w kompozycji coś inspirującego (I), na przykład zachód słońca, coś wesołego lub zabawnego (W) oraz coś ładnego (Ł). Kluczowe znaczenie mają też prawidłowa ekspozycja (PE), czyli odpowiednia ilość światła oraz właściwa ostrość, a więc zminimalizowanie efektu poruszenia (P).
Formu-like prezentuje się następująco:
K + Z + (I + W + Ł)
————————-
PE – P
To działa!
Niejako na potwierdzenie skuteczności Formu-like na fan page Nikon Polska przeprowadzono eksperyment. 17 maja opublikowano album z 18 zdjęciami o różnej tematyce, m.in. krajobrazy, zwierzęta, kulinaria. Użytkownicy przez cztery dni mogli wybierać te fotografie, które ich zdaniem były najładniejsze. Na podstawie uzyskanych wyników, opublikowano 5 zwycięskich zdjęć:
Wyniki odzwierciedlają to, do czego doszli naukowcy z Uniwersytetu w Berkeley – najchętniej „lajkowane” zdjęcia to te przedstawiające krajobrazy i zwierzęta. Z kolei najmniej lubiane są indywidualne lub grupowe portrety z imprez.
Badanie zostało prowadzone na grupie 500 osób z całej Europy. W ramach projektu zespół badaczy Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley, we współpracy z ekspertami Nikona, przygotował 35 fotografii, należących do pięciu kategorii tematycznych, które często pojawiają się w serwisach społecznościowych. Respondenci mieli wyobrazić sobie, że każde zdjęcie oglądają wśród wiadomości pojawiających się na stronie głównej Facebooka i że publikuje je ktoś spośród ich znajomych. Potem pytano ich, czy kliknęliby „Lubię to” przy danym zdjęciu i proszono o komentarz na temat jego atrakcyjności oraz wywoływanych odczuć.
Oceniane były fotografie ludzi i krajobrazów, zestaw zdjęć z imprez, takich jak urodziny czy śluby, a także zdjęcia zwierząt i potraw. Niektóre obrazy pokazywano dwukrotnie, ale były one modyfikowane pod względem różnych parametrów fotografowania, takich jak rozdzielczość, ekspozycja i poruszenie. Różnice w reakcjach na dwie wersje tego samego zdjęcia były następnie analizowane, aby ustalić czy jakość obrazu i jego kompozycja decydują o kliknięciu „Lubię to”.
Źródło: Nikon Polska
- Kamila Kaczmarczyk