reklama
Zespół Sotrendera przygotował prezentację dotyczącą obecności marek i sieci detalicznych na Facebooku.
Lidl i Eksperci Tesco dominują wśród sieci handlowych
Dla tych, którzy wnikliwie analizują co miesiąc Fanpage Trends nie jest z pewnością zaskoczeniem, że pod względem popularności sieci handlowych na Facebooku bezkonkurencyjne są fanpejdże dwóch sieci – Lidla (Lidl Polska) i Tesco (Eksperci Tesco). Pierwszy z nich już wkrótce osiągnie wynik 700 tysięcy fanów, a drugi przekroczył niedawno barierę 500 tysięcy. Trzeci w rankingu fan page Castoramy od prowadzącej dwójki dzieli przepaść – jak dotąd pozyskał jedynie niespełna 50 tys. fanów.
Warszawskie centra handlowe najpopularniejsze
Znacznie bardziej wyrównana jest rywalizacja w kategorii centrów handlowych. Co prawda prowadząca w rankingu warszawska Arkadia ma wyraźną przewagę nad resztą stawki, ale nie jest to przepaść jak w przypadku sieci handlowych. Z kolei drugie w rankingu Złote Tarasy dzieli od zamykającej Top 10 Galerii Krakowskiej jedynie 17 tys. fanów.
Warto również odnotować dosyć duże zróżnicowanie pod kątem miast, w których znajdują się poszczególne centra handlowe z rankingu. Liderem jest oczywiście Warszawa (3), a za nią Kraków (2). Poza tym po jednym przedstawicielu mają Katowice, Łódź, Poznań, Szczecin oraz Wrocław.
Pod względem popularności bardzo dobrze wypadają marki produktów spożywczych. Wśród nich przewodzą: Mały Głód, Góralki oraz M&M’s. Z kolei w kategorii „Piwo” walkę na szczycie toczą Tyskie oraz Lech. Branża odzieżowa jest natomiast zdominowana przez trzy sztandarowe marki spółki LPP SA – Reserved, Cropp oraz House, które nad pozostałymi fanpejdżami mają przewagę rzędu kilkuset tysięcy fanów.
Kto angażuje?
Najpopularniejsze sieci handlowe -Lidl i Tesco – mają również, co oczywiste, najwięcej zaangażowanych użytkowników, ale przewaga nad pozostałymi stronami nie jest tak duża, jak w liczbie fanów, a ponadto zaangażowani facebookowicze stanowią w ich przypadku niewielki odsetek łącznej liczby fanów.
Wśród centrów handlowych liderem zaangażowania jest łódzka Manufaktura, wyprzedzając szczecińskie Galaxy Centrum. Najwyższy odsetek zaangażowania spośród czołowych fanpejdży wygenerowała natomiast strona gliwickiej Europy Centralnej, co należy wiązać z niedawnym otwarciem kompleksu.
Oferty, promocje, inspiracje…
Prezentacja przynosi również kilka przykładów sposobów angażowania facebookowiczów przez administratorów fanpejdży marek z branży detalicznej. Publikowane posty zawierają często, co zrozumiałe, odniesienia do ofert, promocji i produktów, ale niektóre marki (Castorama, Leroy Merlin) starają się dzielić z użytkownikami inspirującymi pomysłami, dotyczącymi chociażby wystroju wnętrz. Nie brakuje również konkursów, ale także contentu w żaden sposób nie związanego z publikującą go marką.
Obecność na Facebooku to również wkalkulowane ryzyko kryzysów PR, które z reguły mają swój początek w postach niezadowolonych użytkowników. Branża detaliczna nie jest pod tym względem żadnym wyjątkiem. Jak pokazują dane Sotrendera, wiele marek (czy to sklepów, czy konkretnych produktów) doskonale zdaje sobie sprawę, że na krytykę lepiej reagować, niż pozostać na nią głuchym. Administratorzy fan page sklepu IKEA na warszawskim Targówku odpowiadają na wszystkie posty publikowane przez użytkowników. Wysoki response rate notują również fanpejdże Eksperci Tesco, Lidl Polska i Kaufland Polska. Najszybciej odpowiedzi udzielają Lidl i Tesco.
Eksperci Sotrender wskazują również na pułapki czyhające na administratorów markowych stron na Facebooku. Takim może być chociażby zadawanie fanom otwartych pytań, w których odpowiedzi okazują się być… dalekie od oczekiwanych.
Pełna prezentacja na Slideshare po kliknięciu w poniższy link.