reklama
Zakaz prowadzenia konkursów z wykorzystaniem funkcjonalności serwisu (tzw. natywnych funkcji Facebooka) – tę zasadę zawartą w facebookowym Regulaminie dla Stron znali z pewnością niemal wszyscy marketerzy zajmujący się promocją w serwisie. Innymi słowy, marka nie mogła prowadzić takich działań na swoim Timeline. Zamiast tego, wymagane było stworzenie (za pośrednictwem platformy deweloperskiej Facebooka) aplikacji konkursowej i umieszczenie jej wśród zakładek na fan page. Co prawda zakaz nie był ściśle przestrzegany, jednak w przypadku otrzymania przez administratorów Facebooka zgłoszenia o konkursie naruszającym regulamin, ci pozostawali bezlitośni.
“Polub”, “skomentuj”…
Tak było do wczoraj, kiedy Facebook, zupełnie niespodziewanie, ogłosił wielką zmianę. Zgodnie z nowymi zasadami, aplikacja konkursowa to od teraz tylko jedna z możliwości, z jakiej może skorzystać marka chcąca przeprowadzić konkurs. Inne opcje na przeprowadzenie konkursu na Facebooku to:
- polubienie lub skomentowanie posta marki, a także opublikowanie własnego posta na jej fan page,
- wysłanie wiadomości do marki,
- wykorzystanie przycisku „Lubię to!” jako mechanizmu głosowania.
W dalszym ciągu obowiązuje wszakże zakaz wykorzystywania przy konkursach tablic prywatnych użytkowników. Zmiana z pewnością będzie szczególnie dobrze przyjęta przez małych i średnich przedsiębiorców, których koszt stworzenia konkursowej aplikacji mógł skutecznie odstraszać od prowadzenia konkursów na Facebooku. Poza tym, wykorzystanie klasycznych facebookowych funkcjonalności znacznie upraszcza tego typu działania. Z drugiej strony, bardzo możliwe, że duże marki pozostaną w dużej mierze przy aplikacjach konkursowych, skoro znacznie łatwiej gromadzić i zarządzać wielkimi ilościami danych pozyskiwanych przy prowadzeniu konkursów.
Marketerze, uważaj o co prosisz
Aby nie pójść marketerom całkowicie na rękę, Facebook wprowadził nowy zakaz dotyczący prowadzenia konkursów. Nie będzie można odtąd wymagać od fanów, by w ramach konkursu oznaczyli się na zdjęciu, które w żaden sposób nie jest z nimi związane. Serwis posłużył się przykładem „zadania” konkursowego, polegającego na oznaczeniu się na fotografii przedstawiającej nowy produkt marki. Innymi słowy, tagowanie musi być ściśle kontekstowe. Można za to prosić fanów o to, by ci w komentarzach podawali własne propozycje nazwy nowego produktu.
Krótkie opracowanie wskazówek dotyczących prowadzenia konkursów na Facebooku można znaleźć tutaj.
- Jarosław Jopek
- Artur
- Jarosław Jopek
- Slavek Piwowarczyk
- Jarosław Jopek