X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Polacy i bankowość mobilna: nie wiedzą, czy mogą, ale chcą korzystać

Polacy i bankowość mobilna: nie wiedzą, czy mogą, ale chcą korzystać

reklama


Jak bankowość mobilna jest postrzegana w Polsce? W jaki sposób aktywni użytkownicy z niej korzystają? Które usługi z tej dziedziny ich interesują najbardziej, a jakich operacji nie chcą  realizować przez telefon? Czy smartfony mają szansę stać się głównym kanałem kontaktu z bankiem? Na te pytania odpowiada badanie zrealizowane przez TNS Polska oraz blog jestem.mobi na zlecenie Getin Banku. Łącznie zrealizowane zostały 1002 wywiady, w tym z 601 osobami nie korzystającymi z bankowości mobilnej oraz 401 z niej korzystających. Raport przedstawia między innymi obraz użytkownika bankowości mobilnej, jego potrzeby, oczekiwania, ale również obawy oraz zdanie tych, którzy się nie zdecydowali na bank w telefonie.

Z raportu Mobile Life 2013 wynika, iż 12% Polaków śmiało korzysta z bankowości mobilnej i drugie tyle jest zainteresowanych jej wypróbowaniem w niedalekiej przyszłości. W grupie internautów korzystających z kont bankowych znajduje się 29% aktywnych użytkowników bankowości mobilnej.

Fot.: getinup.pl

Fot.: getinup.pl

Nie wszyscy klienci banków wiedzą, czy ich bank proponuje bankowość mobilną.  Aż połowa klientów bankowości elektronicznej nie wie, czy ich bank oferuje aplikację mobilną. W tej samej grupie 36%  ludzi nie wie także, czy bank posiada stronę mobilną. Wyniki te dotyczyły osób które posiadają zarówno konto internetowe, jak i smartfony. Świadomość mobilnej oferty banków jest oczywiście lepsza w przypadku klientów, którzy z niej korzystają. Jedynie 7% klientów korzystających z bankowości mobilnej nie wie, czy bank posiada taką aplikację i tylko 4% nie wie, czy oferuje stronę mobilną.

Fot.: getinup.pl

Fot.: getinup.pl

Częste korzystanie aplikacji mobilnej deklaruje niemal połowa badanych. 47% korzysta  z niej przynajmniej  raz lub kilka razy w tygodniu, z czego 14% używa raz dziennie. Ciekawe jest to, że z bankowości mobilnej z większą częstotliwością korzystaj mężczyźni niż kobiety – odpowiedź „raz dziennie lub częściej” wskazało 22% mężczyzn i 14% kobiet.

“Domowa mobilność” i jej najpopularniejsze operacje

Jeżeli chodzi o miejsca, w których użytkownicy bankowości mobilnej korzystają najczęściej, to najwyższe i najbardziej zaskakujące są pozycje „w domu” oraz „ w pracy”. Królestwo laptopów i komputerów stacjonarnych jednak zdominowało miejsce korzystania z bankowości mobilnej. Przynajmniej raz w tygodniu bądź częściej aż 43% badanych korzysta z niej  domu i 31% w pracy. Drugie najpopularniejsze miejsce przypadło na wakacjach spędzonych poza domem. To potwierdzenie tego, że bankowość mobilna to swoboda korzystania i przede wszystkim niezależność.

Fot.: getinup.pl

Fot.: getinup.pl

Najpopularniejszymi czynnościami wykonywanymi za pośrednictwem bankowości mobilnej są sprawdzanie salda kont, sprawdzanie historii transakcji oraz realizowanie przelewów. Ciekawy jest fakt, że przelewy do znajomych robią częściej kobiety niż mężczyźni (47% kobiet i 34% mężczyzn zadeklarowało tego typu transakcje).

Jak się okazało, wystarczające „inne sposoby dostępu do konta bankowego”, a korzysta z nich 53 % badanych, są najczęstszym powodem niekorzystania z bankowości mobilnej. Natomiast osoby korzystające z tej możliwości za najczęstszą wadę podają problemy z zasięgiem (33%) i zagrożenie dla danych w przypadku utraty telefonu (32%). Z rezerwą użytkownicy podchodzą także do zaawansowanych operacji lub tych, które wiążą się z ryzykiem finansowym. Badani zapytani o to czego by nigdy nie zrobili za pośrednictwem bankowości mobilnej najczęściej odpowiadali: założenia wniosku o kredyt,  lokaty i  wniosku o  nowe konto. Jednak przy tym wysokim braku zaufania do wybranych operacji, istnieje 10% grupa osób, która twierdzi, że mogłaby każdą z wymienionych czynności dokonać za pomocą telefonu.

Czytaj więcej:
Businessman putting coin into piggy bank - money
Najlepsze kieszonkowe aplikacje bankowe

Potencjał bankowości mobilnej

Bankowość mobilna zyskuje na popularności, jednak nadal spora część internautów nie wie, czy ma możliwość skorzystania z takiego rozwiązania. Deficyt wiedzy dotyczy zwłaszcza aplikacji mobilnej, gdzie niemal połowa osób nie była w stanie wskazać, czy ich bank oferuje taką opcję. Spośród osób, które nie korzystają z bankowości mobilnej, ponad połowa jest zainteresowana korzystaniem z takiego rozwiania.  Niemal wszystkie osoby, które nie były pewne, czy ich bank posiada taką ofertę, deklarowały chęć korzystania z niej.  Przy tym 36 % aktywnych mobilnie internautów, nie wyobraża sobie życia bez tej funkcji. Może to oznaczać, że ta form bankowości powoli wkracza w swoje najlepsze lata.

Infografika_bankowosc_mobilna_Polakow_2013

Cały raport można pobrać z tego miejsca .

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail