reklama
Jak bankowość mobilna jest postrzegana w Polsce? W jaki sposób aktywni użytkownicy z niej korzystają? Które usługi z tej dziedziny ich interesują najbardziej, a jakich operacji nie chcą realizować przez telefon? Czy smartfony mają szansę stać się głównym kanałem kontaktu z bankiem? Na te pytania odpowiada badanie zrealizowane przez TNS Polska oraz blog jestem.mobi na zlecenie Getin Banku. Łącznie zrealizowane zostały 1002 wywiady, w tym z 601 osobami nie korzystającymi z bankowości mobilnej oraz 401 z niej korzystających. Raport przedstawia między innymi obraz użytkownika bankowości mobilnej, jego potrzeby, oczekiwania, ale również obawy oraz zdanie tych, którzy się nie zdecydowali na bank w telefonie.
Z raportu Mobile Life 2013 wynika, iż 12% Polaków śmiało korzysta z bankowości mobilnej i drugie tyle jest zainteresowanych jej wypróbowaniem w niedalekiej przyszłości. W grupie internautów korzystających z kont bankowych znajduje się 29% aktywnych użytkowników bankowości mobilnej.
Nie wszyscy klienci banków wiedzą, czy ich bank proponuje bankowość mobilną. Aż połowa klientów bankowości elektronicznej nie wie, czy ich bank oferuje aplikację mobilną. W tej samej grupie 36% ludzi nie wie także, czy bank posiada stronę mobilną. Wyniki te dotyczyły osób które posiadają zarówno konto internetowe, jak i smartfony. Świadomość mobilnej oferty banków jest oczywiście lepsza w przypadku klientów, którzy z niej korzystają. Jedynie 7% klientów korzystających z bankowości mobilnej nie wie, czy bank posiada taką aplikację i tylko 4% nie wie, czy oferuje stronę mobilną.
Częste korzystanie aplikacji mobilnej deklaruje niemal połowa badanych. 47% korzysta z niej przynajmniej raz lub kilka razy w tygodniu, z czego 14% używa raz dziennie. Ciekawe jest to, że z bankowości mobilnej z większą częstotliwością korzystaj mężczyźni niż kobiety – odpowiedź „raz dziennie lub częściej” wskazało 22% mężczyzn i 14% kobiet.
“Domowa mobilność” i jej najpopularniejsze operacje
Jeżeli chodzi o miejsca, w których użytkownicy bankowości mobilnej korzystają najczęściej, to najwyższe i najbardziej zaskakujące są pozycje „w domu” oraz „ w pracy”. Królestwo laptopów i komputerów stacjonarnych jednak zdominowało miejsce korzystania z bankowości mobilnej. Przynajmniej raz w tygodniu bądź częściej aż 43% badanych korzysta z niej domu i 31% w pracy. Drugie najpopularniejsze miejsce przypadło na wakacjach spędzonych poza domem. To potwierdzenie tego, że bankowość mobilna to swoboda korzystania i przede wszystkim niezależność.
Najpopularniejszymi czynnościami wykonywanymi za pośrednictwem bankowości mobilnej są sprawdzanie salda kont, sprawdzanie historii transakcji oraz realizowanie przelewów. Ciekawy jest fakt, że przelewy do znajomych robią częściej kobiety niż mężczyźni (47% kobiet i 34% mężczyzn zadeklarowało tego typu transakcje).
Jak się okazało, wystarczające „inne sposoby dostępu do konta bankowego”, a korzysta z nich 53 % badanych, są najczęstszym powodem niekorzystania z bankowości mobilnej. Natomiast osoby korzystające z tej możliwości za najczęstszą wadę podają problemy z zasięgiem (33%) i zagrożenie dla danych w przypadku utraty telefonu (32%). Z rezerwą użytkownicy podchodzą także do zaawansowanych operacji lub tych, które wiążą się z ryzykiem finansowym. Badani zapytani o to czego by nigdy nie zrobili za pośrednictwem bankowości mobilnej najczęściej odpowiadali: założenia wniosku o kredyt, lokaty i wniosku o nowe konto. Jednak przy tym wysokim braku zaufania do wybranych operacji, istnieje 10% grupa osób, która twierdzi, że mogłaby każdą z wymienionych czynności dokonać za pomocą telefonu.
Potencjał bankowości mobilnej
Bankowość mobilna zyskuje na popularności, jednak nadal spora część internautów nie wie, czy ma możliwość skorzystania z takiego rozwiązania. Deficyt wiedzy dotyczy zwłaszcza aplikacji mobilnej, gdzie niemal połowa osób nie była w stanie wskazać, czy ich bank oferuje taką opcję. Spośród osób, które nie korzystają z bankowości mobilnej, ponad połowa jest zainteresowana korzystaniem z takiego rozwiania. Niemal wszystkie osoby, które nie były pewne, czy ich bank posiada taką ofertę, deklarowały chęć korzystania z niej. Przy tym 36 % aktywnych mobilnie internautów, nie wyobraża sobie życia bez tej funkcji. Może to oznaczać, że ta form bankowości powoli wkracza w swoje najlepsze lata.
Cały raport można pobrać z tego miejsca .