reklama
Już przy okazji październikowych Fanpage Trends sugerowaliśmy, że zmiana lidera w rankingu popularności polskich fanpejdży wydaje się nieunikniona. Okazało się, że nie trzeba było długo czekać – w listopadzie oficjalny fan page Roberta Lewandowskiego wyprzedził stronę Serce i Rozum, stając się w ten sposób najpopularniejszym polskim profilem markowym na Facebooku.
Lewando-mania?
Naturalnie z tej okazji po raz kolejny wraca kwestia struktury demograficznej fanów piłkarza Borussi Dortmund – sporo z nich to użytkownicy spoza naszego kraju. Poza tym nie sposób pominąć faktu wspierania strony przez kampanię dużej marki. Czy jednak można z tego Lewandowskiemu czynić jakikolwiek zarzut?
Co ciekawe, z analiz Sotrendera wynika, iż przy obecnym tempie pozyskiwania nowych fanów strona Lewandowskiego do końca przyszłego roku zgromadziłaby ich aż 5,5 mln! W przypadku Serca i Rozumu oraz Playa wynik oscylowałby wokół 3 milionów.
Elitarne grono się powiększa
O sporym sukcesie mogą mówić właściciele dwóch innych popularnych fanpejdży, które w listopadzie przekroczyły granicę miliona fanów. Pierwsza z nich to strona Kamila Bednarka. Muzyk zgromadził na przestrzeni minionego miesiąca blisko 400 tysięcy nowych fanów, co wydatnie poprawiło jego pozycję w rankingach popularności (awans o 5 miejsc w ogólnym rankingu). Dodajmy, że cała kategoria “Muzyka” pozyskała w listopadzie milion nowych polubień, więc wynik Bednarka tym mocniej działa na wyobraźnię.
Drugi z obchodzących jubileusz fanpejdży to należąca do Danone strona Mały Głód. Oczywiście z tej okazji nie zabrakło okolicznościowych grafik.
Do jeszcze bardziej elitarnego grona dołączył Play, który w listopadzie zdobył dwumilionowego fana. To dopiero trzecia strona, której udało się osiągnąć taki wynik.
Kolejne zmiany w algorytmie…
Z analiz Sotrender płynie również wniosek, iż Facebook po raz kolejny “majstruje” przy algorytmie filtrowania treści. Efektem zmian ma być większa częstotliwość wyświetlania linków, a zwłaszcza tych, które wygenerują interakcje. Gorsze perspektywy rysują się z kolei przed memami, które “w oczach” Facebooka nie są szczególnie ciekawym rodzajem treści. Głównym celem wprowadzanych poprawek jest dalsze ulepszanie kontekstowości korzystania z Facebooka – odpowiednie treści mają w odpowiednim czasie trafić do odpowiednich odbiorców.
Przycisk “Lubię to!” nie do przeoczenia
Inną listopadową nowością było odświeżenie designu przycisków “Lubię to!” i “Udostępnij”. Nowoczesne logo na niebieskim tle zastąpiło dotychczasowy uniesiony kciuk w górę. Bez wątpienia jednym z celów było lepsze wyeksponowanie tych przycisków (które przecież znajdują się na tysiącach stron internetowych korzystających z wtyczek Facebooka), a to poprzez zastosowanie bardziej intensywnej kolorystyki. Pierwsze wrażenie jest takie, że cel został osiągnięty.
Oceń sposób prowadzenia strony
Wreszcie trzeba również wspomnieć o nowej funkcjonalności na fanpejdżach w postaci wprowadzenia systemu ocen. Do tej pory tę opcję znali wyłącznie mobilni facebookowicze, bo to właśnie w aplikacji mobilnej Facebooka można było wystawiać noty poszczególnym stronom (w 5-stopniowej skali). Wraz z oceną można pokusić się o krótkie uzasadnienie. Średnia wystawionych ocen jest wyświetlana w postaci liczby gwiazdek pod nazwą fan page’a. Jednakże póki co ten element widoczny jest tylko na niektórych stronach.
Co nowego w rankingach Fanpage Trends? Ciężko mówić o zaskoczeniach. Najbardziej angażującymi stronami są te prowadzone przez portale rozrywkowe (Kwejk i Demotywatory), natomiast najlepiej na polu działań customer service wypadają profile marek telekomunikacyjnych (Plus, Orange, nju mobile). Uwielbienie użytkowników dla wszelkiej maści konkursów również jest powszechnie znane, a kolejnym tego dowodem jest popularność używania hashtaga #konkurs.
Weekendy na “fejsie”: mniej postów, lepsze zaangażowanie
Dodajmy na koniec, że przedmiotem listopadowej analizy Sotrender Research Insight były dni publikacji postów przez administratorów fanpejdży. Nie jest zaskoczeniem, że najmniejszą aktywność wykazują w weekendy, w szczególności w niedziele. Mniej nie znaczy jednak gorzej, a wręcz przeciwnie – okazuje się, że to właśnie weekendowe wpisy osiągają najlepsze współczynniki zaangażowania. Łatwo wysnuć stąd wniosek, że posty publikowane w soboty i niedziele mają większą szansę na przebicie się przez facebookowy algorytm filtrowania treści i tym samym dotarcie do użytkowników. Cała analiza dostępna tutaj.
Pełna treść listopadowych Fanpage Trends dostępna tutaj. Na blogu Sotrender można natomiast zapoznać się z podsumowaniem najważniejszych facebookowych wydarzeń minionego miesiąca.