reklama
Jak czytamy w raportach przygotowanych przez Wirtualnemedia.pl na podstawie wyników badań Megapanelu PBI/Gemius (Twitter oraz Facebook) obu portalom w ostatnich 3 latach przybyło sporo użytkowników. Twitter okazuje się wyjątkowo popularny w Polsce, a Facebook ciągle umacnia pozycję lidera. W ciągu trzech lat zasięg portalu wzrósł o 42 proc. (do 15,73 mln odwiedzin, wliczając wizyty na publicznych fan page’ach).
Obecnie – według statystyk zebranych w listopadzie 2013 roku – dwie trzecie polskich użytkowników Twittera jest w młodym wieku (do 34 lat), prawie 30% posiada wyższe wykształcenie, a około 73% mieszka na terenach wiejskich oraz w małych i średnich miastach. Z kolei połowa Polaków odwiedzających Facebooka jest w wieku 15-34 lat, 59% ma wykształcenie średnie lub wyższe, a 36% jest ze wsi.
Jak zmieniała się demografia Facebooka?
Najliczniejszą grupę wiekową stanowią aktualnie 25-34 latkowie, a nie jak przed trzema laty 15-24 latkowie. Poza wzrostem ilości założonych kont przez osoby młode, warto zauważyć, że część użytkowników dorosła i automatycznie znalazła się w wyższej grupie wiekowej.
Facebook odnotował też wyraźny wzrost użytkowników ze średnim wykształceniem i wyższym niż internautów posiadających niższy stopień edukacji. Zmiany te są też po części ugruntowane społecznie, gdyż coraz większa część społeczeństwa studiuje na wyższych uczelniach.
Najszybciej zwiększającą się grupą są mieszkańcy terenów wiejskich i małych miast do 20 tys. mieszkańców. W porównaniu do nich jedynie 27,6% użytkowników pochodzi z miast powyżej 200 tys.
Jak zmieniła się demografia Twittera?
Na Twitterze najliczniejszą grupę wiekową stanowią ludzie młodzi 25-34 lat. Jednak portal notuje też znaczny przyrost osób starszych. Wyjątkowo zaskakujący jest przyrost najstarszej grupy wiekowej, która podobnie jak na Facebook powiększa się stosunkowo szybko i regularnie.
W kwestii edukacji największą grupę stanowią osoby ze średnim i wyższym wykształceniem. Przyrost ten wydaje się proporcjonalny do danych z poprzednich lat.
Twitter w przeciwieństwie do Facebooka posiada znacznie więcej użytkowników z terenów miejskich. Mieszkańcy wsi stanowią 27,28% wszystkich użytkowników Twittera.
Szczegółowe wyniki dostępne na stronie Wirtualnemedia.pl (Facebook) oraz tutaj (Twitter).