reklama
Ubiegły miesiąc przyniósł nie lada gratkę polskim miłośnikom mediów społecznościowych. Sotrender, firma doskonale znana nie tylko ze swojej oferty handlowej, ale również z bardzo obszernych comiesięcznych raportów na temat polskiego Facebooka, opublikowała pierwszy raport dotyczący funkcjonowania na naszym rynku giganta w dziedzinie online wideo – YouTube.
YouTubeTrends to w prostej linii powielenie koncepcji przyświecającej analogicznym raportom na temat Facebooka. W chwili obecnej, co zrozumiałe, publikacja nie jest tak obszerna, jak te dotyczące „fejsa”.
Najlepsi mają ponad milion subskrybentów
Co przynoszą lutowe YouTubeTrends? Przede wszystkim nową kategorię poddaną analizie – Prasę. Kanałem o największej liczbie subskrybentów w tej branży jest AleHistoria (16 tys.). Nieco ponad 2 tys. mniej subskrybentów zgromadził kanał magazynu Auto Świat, a podium zamyka Tygodnik NIE. Ostatni z wymienionych kanałów opublikował za to w lutym filmik z największą liczbą wyświetleń w całej branży prasowej. Widać na nim Jerzego Urbana, który… zresztą, przekonajcie się sami.
Jeśli chodzi o ranking popularności grupujący wszystkie kanały, podium okupują jedyne kanały, którym udało się zgromadzić ponad milion „subów”. Liderem jest znany internetowy showman Sylwester Adam Wardęga, wyprzedzając AbstrachujeTV oraz Niekrytego Krytyka. Warto jednak zaznaczyć, że dynamiczny wzrost liczby fanów notują tylko dwa pierwsze wymienione kanały. Niekryty Krytyk rozwija się w znacznie spokojniejszym tempie.
Wardęga niekwestionowanym królem polskiego YouTube
Prowadzenie w rankingu najpopularniejszych kanałów to nie jedyny sukces Wardęgi – jego filmiki wygenerowały w lutym największą łączną liczbę wyświetleń, a jeden z nich, zatytułowany Cookie Phone vs Police, był najchętniej oglądanym filmikiem minionego miesiąca spośród tych, które opublikowano właśnie w lutym.
Globalnym liderem był opublikowany jeszcze w grudniu teledysk Igora Herbuta do utworu Wkręceni – nie ufaj mi, a filmik Wardęgi uplasował się na 2. miejscu.
Skąd bierze się popularność Wardęgi? Bez wątpienia z zapotrzebowania na tego typu treści w internecie. Dość wspomnieć o znanym na całym świecie francuskim komiku Rémim Gaillardzie, który jest prawdopodobnie największą inspiracją polskiego showmana. Popularność filmików publikowanych przez obu panów pokazuje, że taka kreatywność, wyłamująca się z powszechnie przyjętych konwencji, a niejednokrotnie wręcz balansująca na granicy prawa, jest zawsze w cenie.
YouTube vlogerami stoi
Które kategorie tematyczne obfitują w najpopularniejsze kanały? Jedną z nich jest “Muzyka”, gdzie trzy czołowe zgromadziły ponad 700-800 tysięcy subskrybentów.
Jeszcze większą popularnością cieszą się vlogi zaliczone do kategorii “Gry”. W czołowej „7” każdy kanał zgromadził co najmniej pół miliona subskrybentów, a dwóm udało się pokonać granicę 800 tys. Jeśli zestawić te dane z faktem, że 3 najpopularniejsze kanały polskiego YouTube również klasyfikowane są jako vlogi (w kategorii “Rozrywka”), przekonamy się, że to właśnie vlogerzy tworzą siłę serwisu w naszym kraju.
Więcej informacji na blogu Sotrender. Firma zapowiada, że w przyszłym miesiącu możemy spodziewać się kolejnych nowych kategorii tematycznych, co powiększy grono kanałów będących przedmiotem analizy.
Pełne lutowe YouTubeTrends dostępne tutaj.
- Lukasz Dybalski
- marta