reklama
Jak polscy internauci korzystają z serwisów społecznościowych i czego oczekują od oficjalnych profili firm i marek na takich witrynach? Które strony oficjalne na Facebooku cieszą się największym zainteresowaniem internautów i co ma na to wpływ? Jakie wyniki finansowe osiągają wydawcy najpopularniejszych w Polsce serwisów społecznościowych? Na te pytania odpowiada raport Internet Standard pt. “Social Media 2010”.
Raport składa się z siedmiu części. Część pierwsza to kompendium wiedzy o mediach społecznościowych w Polsce i na świecie. Zaprezentowano tam m.in. wyniki oglądalności najpopularniejszych witryn tego typu, najświeższe dostępne dane finansowe oraz aktualny profil polskiego użytkownika social mediów.
Kolejne rozdziały zawierają analizę wyników trzech badań. m.in. przeprowadzonego przez firmę Gemius na reprezentatywnej próbie polskich użytkowników sieci. Wspólnie z Gemiusem dziennikarze Internet Standard sprawdzili, jak internauci korzystają z witryn społecznościowych i jakie są ich oczekiwania wobec oficjalnych profili firm lub marek. Zadano im także pytania o dokonywanie zakupów na Facebooku i społecznościowe usługi mobilne.
Autorzy przeanalizowali również międzynarodowe badanie użyteczności Twittera przeprowadzone we wrześniu br. przez firmy należące do stowarzyszenia UX Alliance, w tym też polską agencję usability Symetria. Piątą część raportu przygotował zespół NK. Przedstawiciele tego serwisu społecznościowego przedstawiają w niej swoje podejście do działań marketingowych w social mediach, udzielają rad i wskazówek, a także prezentują przykłady udanych kampanii zrealizowanych na nk.pl.
Kobiety dominują w społecznościach
Jak wynika z raportu, polscy użytkownicy mediów społecznościowych to głównie kobiety (53,6 proc.), które w tym przypadku górują nad płcią brzydką (46,4 proc.). W social mediach zdecydowany prym wiodą młodzi ludzie, blisko 80 proc. użytkowników stanowią osoby w przedziale wiekowym 15 – 39 lat. Starsi, liczący ponad 60 lat internauci stanowią jedynie 2,5 proc. społeczności.
Jeśli chodzi o strukturę społeczną, dominują studenci i uczniowie (blisko 30 proc.), za nimi znaleźli się robotnicy wykwalifikowani (blisko 17 proc.) oraz pracownicy umysłowi (16 proc.). Dużą grupę stanowią również dyrektorzy i przedstawiciele wolnych zawodów, którzy stanowią 12,4 proc. użytkowników social mediów.
Lubimy rozmawiać z markami
Raport pokazuje, że Polacy lubią interakcję z markami. 35 proc. respondentów odpowiedziało, że obserwuje przynajmniej jedną lub dwie marki w social mediach. 38 proc. badanych deklaruje, że jest fanem/znajomym od 3 do aż 10 różnych marek. Jednocześnie często konkurujących ze sobą, co potwierdził blisko co drugi badany.
Jako powody swoich interakcji z markami najwięcej wskazań zebrało “przywiązanie lub przyzwyczajenie do marki”, następnie możliwość śledzenia wiadomości z nią związanych, udział w konkursach czy możliwość wyrażenia opinii oraz udziału w dyskusjach. Wśród powodów podawano również chęć uzyskania zniżek na produkty.
Polacy mają także określone preferencje na temat tego, w jaki sposób marki powinny się z nimi komunikować. Od obecnych w social mediach firm oczekują nie tylko informacji o nowych produktach i specjalnych ofertach. Internauci chcą również uczestniczyć w “życiu marki”, oglądając zdjęcia i materiały multimedialne z nią związane, dyskutując o nowych produktach. Wśród oczekiwań znalazło się również zapewnienie pomocy technicznej za pośrednictwem mediów społecznościowych.
Pobierz raport Social Media 2010.
Pingback: W społecznościach bardziej ufamy ekspertom niż ludziom takim, jak my | SocialPress.pl()