X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

10 kroków do perfekcyjnej optymalizacji kanału na YouTube

10 kroków do perfekcyjnej optymalizacji kanału na YouTubefot. bank zdjęć shutterstock.com

reklama


1. Myśl i planuj

Każdy sukces, na początku był jedynie pomysłem. Większość z nich, w późniejszej fazie przekształcono w plan. Budowanie szczegółowego projektu krok po kroku, pozwala na sprawne wychwytywanie ewentualnych mankamentów i wprowadzenie ulepszeń. Opracowując plan kanału, warto (jak przy każdym przedsięwzięciu) poznać wcześniej rynek. Zapoznanie się z ofertą kanałów już dostępnych, z jednej strony podpowie nam czy nasz pomysł miał już okazję się u kogoś sprawdzić, z drugiej, może być dla nas sygnałem, że w danym obszarze, rynek się już po prostu przesyca. Należy pamiętać, że to widzowie oceniają naszą pracę i to od ich opinii zależy sukces naszego kanału. Swój zamysł, warto więc skonfrontować z oczekiwaniami publiczności.

2. Nazwa to twoja marka

Bez wątpienia jest to czynnik, którego wpływ na sukces często bywa niedoceniany. Nazwa kanału nierzadko określa również samego twórcę. Musi więc być łatwa zarówno do wymówienia jak i zapamiętania. Powinna być ona również unikalna dla twórcy, intrygująca i przywodząca na myśl właśnie jego. Zapomnij najlepiej o zestawieniach w stylu: ania12345x. Liczby w tego typu nazwach są bardzo niepraktyczne, a ich duża ilość jest po prostu kłopotliwa.

3. Znaj swoje możliwości

Odpowiednia ocena Twoich sił bez wątpienia Ci pomoże, więc zastanów się jak często (realnie) jesteś w stanie publikować. Widzowie bardzo lubią wiedzieć kiedy mogą spodziewać się kolejnych odcinków na Twoim kanale. Zwiększa to też prawdopodobieństwo obejrzenia materiału, bo wówczas to widzowie wyczekują kolejnych produkcji. Myśl więc globalnie. Nawet jeśli w danym czasie, np. w trakcie wakacji masz więcej czasu, nie oznacza to przecież, że z taką samą częstotliwością będziesz mógł nagrywać w później. Oczywiście, wykorzystanie wolnego czasu by stworzyć sobie tzw. materiały zapasowe, jest dobre. Nigdy nie wiesz co przyniesie przyszłość. Jeśli nagle zachorujesz lub zdarzy się cokolwiek innego co spowoduje, że nie będziesz w stanie nagrywać przez ponad tydzień, uratujesz sytuację, jeśli będziesz miał w zanadrzu film, który opublikujesz w trakcie twojej nieobecności. To samo dotyczy poziomu skomplikowania odcinków. Nagrane w trudnych warunkach, ze skomplikowanymi efektami lub wymagające wielu godzin przygotowań są z całą pewnością ciekawe ale warto pamiętać, że widzowie przyzwyczajają się do pewnego poziomu Twojej twórczości. Jeśli przewidujesz jakąś zmianę, lepiej by była to zmiana na lepsze.

4. Pamiętaj o opakowaniu

Zdajesz sobie sprawę na co zwracasz uwagę będąc w sklepie? Co przykuwa Twoją uwagę? Producenci nie tylko żywności ale i kosmetyków czy innego rodzaju gadżetów, wiele uwagi przykładają do opakowania, ponieważ to właśnie ono, w pierwszej kolejności przykuwa wzrok. Analogicznie, w przypadku kanału na YouTube, równie ważna jest prezentacja. Dziś kiedy widzowie subskrybują wielu twórców, sytuacja wygląda podobnie jak we wspomnianym sklepie. Ty, jako producent, musisz przekonać klienta/widza, że to Twój produkt wart jest uwagi. Na YouTube opakowanie tworzą m.in. tytuł, miniaturka filmu, tagi. Tytuł powinien przykuwać uwagę i rodzić ciekawość ale nie może być zupełnie niezwiązany z treścią filmu. Jeśli w dziesięciominutowym materiale, nawiązanie do ekscytującego tytułu trwa kilkanaście sekund, lepiej pomyśl nad czymś innym. Dobrym rozwiązaniem jeśli chodzi o wyszukiwanie popularnych haseł jest Google Trends. Pokaże ci ono, które słowa są najchętniej wyszukiwane, a więc najefektywniej zadziałają jako tytuł. Pamiętaj, że jeśli poświęciłeś dużo energii i czasu aby przygotować świetny film, szkoda byłoby zaprzepaścić tę pracę zaniedbując tak ważne elementy. Oczywiście, dobry budynek do przede wszystkim fundamenty ale szybciej sprzeda się dom pięknie pomalowany, niż ten z odpadającym tynkiem.

5. Stwórz społeczność

Wykorzystaj przewagę jaką daje internet. Dzięki niemu, możesz zbudować społeczność, która daje naprawdę dużą siłę. To właśnie poczucie dostępności, stwarza więź, dzięki której rośnie grupa Twoich widzów. Nie zaniedbuj komentarzy, pytaj o radę i stwarzaj szansę poznania Cię bliżej. Pomocne w tym będą wszelkie social media: Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat itd. Pamiętaj, że wiele zależy od Twoich widzów i ich opinii na temat Twojego kanału więc bierz je pod uwagę. Jeśli uda Ci się stworzyć lubiany kanał, to jego rozwój będzie już wyłącznie kwestią czasu.

6. Nie bój się krytyki – znaj narzędzia

Dużym problemem, zwłaszcza dla młodszych twórców są złośliwe opinie, zgryźliwe komentarze czyli najprościej mówiąc – hate. Nie zawsze jednak wszystkie nieprzychylne nam opinie powinny być traktowane tak poważnie. Tworząc na YouTube zdecydowanie trzeba mieć odporną psychikę ponieważ zdarzają się ludzie, którzy swoje życiowe frustracje, pod płaszczykiem anonimowowści internetowej, chcą przelać na kogoś innego. Do takich sytuacji podchodź radykalnie. Wszelkie formy mowy nienawiści powinny spotykać się z Twojej strony z natychmiastową reakcją – zbanowaniem. Istnieje nawet tzw. shadow ban, dzięki któremu osoba go otrzymująca nie jest nawet tego świadoma. Osoby realnie przekraczające granice to jednak na szczęście coraz mniejsza grupa widzów. Prowadząc kanał na YouTube musisz nauczyć się przyjmować krytykę, a przede wszystkim odróżniać ją od zwykłego hate’u. Konstruktywne wskazówki mogą Ci naprawdę pomóc, więc nie skreślaj wszystkich negatywnych opinii od razu.

7. Organizuj swoje materiały

Bałagan to zjawisko raczej niepożądane. Jeśli chcesz aby Twoi widzowie z przyjemnością wracali do Twoich wcześniejszych produkcji, organizuj je w playlisty i utrzymuj na kanale określony porządek. Skorzystają na tym zarówno Twoi widzowie jak i Ty sam. Z punktu widzenia twórcy, uporządkowanym kanałem zdecydowanie łatwiej jest zarządzać, z perspektywy widza, dużo łatwiej jest z takiego korzystać. Jeśli w swoich odcinkach poruszasz bardzo szeroką tematykę i przestajesz nad tym panować, może czas pomyśleć o drugim kanale? Łatwej wówczas o pełną konwersję, czyli pokrycie wyświetleń z liczbą subskrypcji.

8. Analizuj i sprawdzaj

Google dostarcza wielu informacji na temat Twoich filmów. Skorzystaj z tego. Dzięki Google Analytics, możesz nie tylko sprawdzić ilość miesięcznych wyświetleń ale także tzw. wskaźnik “Audience Retention”. Daje on obraz tego jak długo nasz materiał jest w stanie utrzymać uwagę widza, czyli krótko mówiąc, w jakim momencie największa liczba widzów wyłącza dany odcinek. Odpowiednie narzędzia, pozwolą nam również sprawdzić skąd widzowie zostali skierowani do naszego filmu. Dzięki temu, będziemy wiedzieli, które social media działają w naszym przypadku najefektywniej a które wymagają jeszcze rozbudowania zasięgów.

9. Różne urządzenia, różne potrzeby

Rozmiar ekranu czy jakość głośników to tylko niektóre z czynników, które mają wpływ na odbiór treści. Przygotowując materiał, weź również pod uwagę by wyglądał on odpowiednio zarówno na stronie jak i w aplikacji mobilnej. Sprawdź na dostępnych Ci urządzeniach jak prezentuje się Twoja praca na każdym z nich. Dla przykładu, pewne techniki dźwiękowe, które świetnie brzmią w dobrych słuchawkach będą irytujące przy gorszych głośnikach. Dostosuj więc to co tworzysz, do możliwie najszerszego grona odbiorców.

10. Endcards

Pożegnanie z widzami jest równie ważne co przywitanie się z nimi. Kończąc swój film pamiętaj o tym, by poprosić swoich widzów o zasubskrybowanie kanału, zostawienie komentarza czy polubienie filmu. Widzów warto również skierować na nasze inne kanały (jeśli takie mamy) lub social media. Takie informacje powinny znaleźć się również w opisie filmu, gdzie wbrew pozorom zagląda duża część widowni. Te prozaiczne czynności mogą znacząco podnieść poziom statystyk na naszym kanale. W tym przypadku warto jest przejąć inicjatywę, gdyż wielu widzów nie ma tego w zwyczaju lub po prostu nie pamięta by ocenić film po jego obejrzeniu.

 

ryan socashAutor: Ryan Socash

Dyrektor Zarządzający Mediakraft PL. Ekspert ds. marketingu w telewizji internetowej. Producent programów i formatów internetowego wideo. Na codzień kieruje kilkunastoosobowym zespołem specjalistów tworzącym pierwszą w Polsce sieć telewizji internetowej, która wspiera niezależnych twórców i produkuje autorskie programy. W ystępował na licznych konferencjach branżowych: m.in. “See Bloggers”, “Wideo w Sieci by Brief Magazine”, “Pipeline Summit”, “Wolves Summit”. Publikuje artykuły eksperckie dotyczące telewizji internetowej dla portalu “Socialpress.pl”, “Markerer+” oraz “NowyMarketing.pl”

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail