X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Kto lubi kabarety na Facebooku? Sprawdziliśmy to wraz z Sotrenderem

Kim jest przeciętny fan kabaretu? Która grupa angażuje najwięcej użytkowników? Jaki profil ma największy wskaźnik interaktywności? Wraz z Sotrenderem przedstawiamy pierwszą w Polsce analizę kabaretów na Facebooku.

Kto lubi kabarety na Facebooku? Sprawdziliśmy to wraz z Sotrenderemfot. ticketpro.pl/materiały promocyjne organizatora

reklama


Social media stały się interesującą przestrzenią dla promocji wielu przedsięwzięć, zarówno firm, jak i działalności z obszaru kultury i rozrywki. W najpopularniejszym serwisie społecznościowych znajdziemy wiele profili lubianych przez nas artystów, zespołów oraz… kabaretów. Wraz z zespołem firmy badawczej Sotrender, twórcy narzędzia analitycznego służącego do mierzenia skuteczności komunikacji w mediach społecznościowych, przeanalizowaliśmy profile polskich kabaretów na Facebooku za okres 1 września – 31 grudnia 2016 roku. Zostały one wybrane na podstawie ręcznego wyszukiwania oraz strony kabaret.tworzymyhistorie.pl. Pod uwagę wzięto kabarety takie jak Paranienormalni, Kabaret Neo-Nówka, Kabaret Młodych Panów, Kabaret Limo, Kabaret Smile, Kabaret Skeczów Męczących, Ani Mru-Mru, Kabaret Hrabi, Formacja Chatelet, Kabaret Moralnego Niepokoju, Łowcy.B, Kabaret OT.TO, Kabaret Pod Wyrwigroszem, Kabaret Jurki, Kabaret Nowaki oraz kabaret Grzegorza Halama Oklasky. Przymierzając się do analizy YouTube okazało się, że kanały kabaretów nie istnieją, są małe, bądź wystąpienia są gromadzone na kanałach np. wydawnictw czy innych podmiotów, które do nagrań mają prawa. Zbadaliśmy je zatem pod kątem popularności, interaktywności, zaangażowania oraz ich fanów na Facebooku.

Największe strony kabaretów

Największą liczbą fanów na Facebooku może pochwalić się kabaret Paranienormalni – ich oficjalny profil lubi ponad 690 tysięcy użytkowników. Nieco mniej, bo ponad 493 tysiące fanów, posiada Kabaret Neo-Nówka oraz, ponad 332 tysiące, Kabaret Młodych Panów. Najmniej osób obserwuje aktywność Kabaretu Moralnego Niepokoju, który, posiada najdłuższą historię istnienia. Z badań przeprowadzonych przez Sotrendera wynika więc, że chętnie dajemy lajki profilom kabaretów – tylko jeden z nich, Kabaret Limo, odnotował spadek liczby fanów o ponad 3 tysiące użytkowników w ciągu kwartału. Pozostałe odnotowały przyrosty, które nie są spektakularne, ale świadczą o niesłabnącej popularności tego typu rozrwyki, także w mediach społecznościowych. Największym liczbowym wzrostem może pochwalić się wcześniej już wspominany kabaret Paranienormalni, który zdobył w przeciągu czterech miesięcy blisko 29 tysięcy nowych fanów. Natomiast biorąc pod uwagę procentowy przyrost, prowadzi Kabaret Skeczów Męczących z wzrostem o 8 procent, czyli ponad 17 tysięcy użytkowników.

źródło: badanie Sotrender

źródło: badanie Sotrender

Kim są fani kabaretów na Facebooku?

Kto najchętniej interesuje się profilami kabaretów? Największą grupą są zdecydowanie kobiety – to szczególnie Panie w przedziale wiekowym 25-34 obserwują kabarety w social mediach. Stanowią one 7 procent wszystkich użytkowników Facebooka oraz 9 procent grupy docelowej. Drugą co do wielkości grupą są także kobiety, tym razem w wieku 18-24 lata. W przypadku mężczyzn aktywności ulubionych kabaretów w mediach społecznościowych najchętniej obserwują Panowie w wieku 18-24 lat. Wielkości grup w tym przedziale wiekowym w przypadku oby płci są zbliżone. Trzecią co do wielkości grupą są osoby z przedziału 25-34 lata. Najmniejsze grupy zainteresowanych to mężczyźni i kobiety powyżej 65 roku życia.

W badaniu wzięto pod uwagę także wskaźnik Afinity Index, czyli dopasowanie do danej grupy docelowej – wartość indeksu powyżej 100 oznacza lepsze dopasowanie w porównaniu z innymi stronami, natomiast liczby poniżej 100 – dopasowanie niższe niż w populacji. Najlepszy wynik odnotowano dla kobiet w wieku 18-24, natomiast najniższy dla mężczyźn po 65 roku życia.

demografia kabarety Facebook

źródło: badanie Sotrender

Zainteresowania użytkowników

Sieć zainteresowań profili w kategorii kabarety pokazuje, które profile mają najwięcej wspólnych fanów. Im grubsza linia, tym liczniejsze powiązania sympatyków kabaretów. Najwięcej osób obserwuje jednocześnie profile Kabaretu Skeczów Męczących, Kabaretu Smile, Kabaretu Moralnego Niepokoju oraz Kabaretu Hrabi. Co ciekawe, praktycznie zupełnym brakiem aktywności na innych profilach wykazują się fani Kabaretu OT.TO oraz kabaretu Grzegorza Halama Oklasky. Można z tego wnioskować, że fani twórczości tych grup mają węższe pole zainteresowań w kategorii kabaretów. Graf pokazuje także, że centrum “współaktywności” jest Kabaret Neo-Nówka – to jego fani śledzą najwięcej innych profili kabaretowych i wykazują się dużym zainteresowaniem tego typu formami rozrywki.

źródło: badanie Sotrender

źródło: badanie Sotrender

Najbardziej interaktywne strony

Popularne strony zbadano także po kątem interaktywności. Użyto w tym celu dwóch wskaźników – Interactivity Index (InI), autorskiego wskaźnika stworzonego przez Sotrendera, który bierze pod uwagę poszczególne aktywności i nadaje im odpowiednie wagi, zgodnie z ich znaczeniem dla fanpage’a (like = 1, komentarz = 4, status tekstowy = 8, status multimedialny – zdjęcie, link do YouTube itp. = 12, udostępnienie = 16), oraz wskaźnika Relative Interactivity Index,  który bierze pod uwagę tylko aktywności fanów i wielkość fanpage’a (wzór wyliczania: Relative Interactivity Index = InI fanów / liczbę fanów *1000).

Z otrzymanych danych wynika, że najbardziej interaktywna strona pod kątem “jakości fanów”, czyli ich aktywności na tysiąc użytkowników lajkujących profil to Kabaret Skeczów Męczących. Natomiast z perspektywy wszystkich aktywności w obrębie fanpage najlepiej wypadają Paranienormalni. Najmniej dzieje się na profilu Kabaretu Moralnego Niepokoju i Formacji Chatelet.

Facebook kabarety interaktywne strony

źródło: badania Sotrender

Najbardziej angażujące strony

Które strony angażują fanów w największym stopniu? Ilu użytkowników wchodzi w interakcję za pomocą lajków, komentarzy lub publikowania postów? Numerem jeden jest profil Kabaretu Skeczów Męczących, który zachęca do aktywności aż 83 procent swoich fanów. Największą liczbą zaangażowanych może pochwalić się kabaret Paranienormalni, z którym w interakcje wchodzi prawie 335 tysięcy użytkowników, czyli blisko połowa wszystkich fanów profilu. Podobnie jak w przypadku najbardziej interaktywnych stron, najsłabiej wypadają Kabaret Moralnego Niepokoju oraz Formacja Chatelet. Angażują one zaledwie 7 procent swoich fanów, czyli, kolejno, około 5,5 oraz ponad 6 tysięcy użytkowników. Jest to prawie 10 razy mniej osób niż średnia w tej kategorii.

źródło: badanie Sotrender

źródło: badanie Sotrender

Paranienormalni a inne kabarety

Jak na tle niezwykle lubianych na Facebooku Paranienormalnych wypadają inne kabarety? Najwięcej wspólnych zaangażowanych z najpopularniejszym kontem ma Kabaret Skeczów Męczących – prawie 42 tysiące korzystających z portalu to osoby aktywne na obu profilach. Największy procent wspólnych zaangażowanych w stosunku do wszystkich aktywnych na danej stronie z profilem Paranienormalnych mają natomiast Kabaret Nowaki oraz Formacja Chatelet. Najmniejszą współaktywnością wykazują się fani Kabaretu OT.TO, gdzie liczna wspólnych zaangażowanych wynosi zaledwie 94.

Facebook kabarety wspólne zainteresowanie Paranienormalni

źródło: badanie Sotrender

Najbardziej interaktywne posty

Które posty wzbudziły największe zainteresowanie użytkowników? W oparciu o wskaźnik InI sprawdzono, że były to: wpis Kabaretu Skeczów Męczących z 5 września 2016 dotyczący Arkadiusza Milika w meczu eliminacyjnym do Euro 2016, post Paranienormalnych z 8 grudnia 2016, który zawierał grafikę przedstawiającą grę w Bingo Wigilijne oraz wpis Kabaretu Neo-Nówka dodany przy okazji Czarnego Poniedziałku.

źródło: badanie Sotrender

źródło: badanie Sotrender

Fani kabaretów na Facebooku

Kim jest przeciętny fan kabaretu na Facebooku? Największą grupę stanowią kobiety w wieku 25-34 lata. Wśród mężczyzn największym zainteresowanie wykazują się mężczyźni w przedziale 18-24 lata. Które profile lajkują najczęściej? Z badań wynika, że królami polskich kabaretów na Facebooku są Paranienormalni. To grupa, która “czuje” Facebooka – gromadzi i angażuje znaczną ilość użytkowników wokół swoich aktywności na portalu – pod koniec ubiegłego roku ich profil posiadał 690 tysięcy fanów, angażując przy 48 procent z nich. Najwięcej wspólnego z liderem w tej grupie ma Kabaret Skeczów Męczących, który posiada nieco mniej fanów, ale może pochwalić się wysokim stopniem zaangażowania osób lubiących stronę, gdyż aż 83 procent wchodzi w interakcję z publikowanymi treściami. Profil odnotował także największy przyrost procentowy polubień w ostatnim kwartale 2016 roku. Najsłabiej w kwestii aktywności na Facebooku wypada istniejący już 24 lata Kabaret Moralnego Niepokoju oraz krakowska Formacja Chatelet – oba profile angażowały 7 procent swoich użytkowników i odnotowały najniższe wskaźniki Interactivity Index oraz Relative Interactivity. Wydaje się jedna, że sytuacja Kabaretu Moralnego Niepokoju w chwili obecnej wyglądałaby nieco inaczej – lider kabaretu stworzył miniserial pt. “Ucho Prezesa”, który cieszy się dużą popularnością w sieci, co mogło przełożyć się na wzrost interaktywności profilu i ewentualną zmianę w demografii zainteresowanych.

Badanie profili w mediach społecznościowych

Sotrender to narzędzie do monitoringu i analizy działań marketingowych w czterech kanałach społecznościowych: Facebooku, Twitterze, YouTube i Instagramie. To również zespół specjalistów, którzy dzięki najnowszym technikom procesowania danych i uczenia maszynowego, tworzą doskonałe raporty i analizy. Obecnie z usług firmy korzysta blisko 900 marketerów z 16 krajów na trzech kontynentach.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail