X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Jak reklamy odzwierciedlają czasy, w których żyjemy? Relacja #OnlineMkt

Co wspólnego ma Trump i marka odzieżowa Diesel? Jakie strategie social media warto znać? Którymi kanałami generować leady? Przedstawiamy relację z Kongresu Online Marketingu.

Jak reklamy odzwierciedlają czasy, w których żyjemy? Relacja #OnlineMktŁukasz Żelezny/ fot. materiały od organizatora

reklama


Już po raz kolejny byliśmy patronem medialnym Kongresu Online Marketingu, który odbył się 30 marca w Multikinie Złote Tarasy. Trzynasta edycja przebiegła pod hasłem jak samodzielne prowadzenie kampanii promocyjnych w Internecie metodą krok po kroku. Na początku wydarzenia dowiedzieliśmy się o nowościach, jakie przygotował dla swoich czytelników Magazyn Online Marketing, czyli nowy tytuł w ofercie – Social Media Manager, pierwszy w Polsce magazyn poświęcony w całości social media i poznaliśmy plany dotyczące konferencji organizowanej we współpracy z TVN, która odbędzie się we wrześniu tego roku. Prelekcje rozpoczęła Dorota Wellman, dziennikarka i prezenterka telewizyjna, która podczas swojej prezentacji mówiła o zmianach i tym, dlaczego nie warto się ich bać. Podkreślała, że udawanie, że czegoś nie ma nie jest reakcją na zmiany, a ten kto nie ryzykuje nie ma szans na sukces. Jak wyglądały dalsze prezentacje?

Reklamy odzwierciedleniem naszych czasów

Marcin Maj, CEO agencji OS3, podczas swojej zwycięskiej prezentacji opowiedział o tym, czym obecnie jest reklama. Podkreślił, że jesteśmy na globalnym zakręcie porównywalnym do lat 20-30. XX wieku. Na nasze życie wpływają dwie najważniejsze zmienne – technologia i media społecznościowe. Reklama obecnie ma wpływ na to jak się ubieramy, jakie mamy nawyki, nawet takie jakie mycie zębów, picie wody czy jedzenie owoców i warzyw. Badacze z San Diego sprawdzili, że codzienne do naszych głów dociera około cztery tysiące reklam. Jest to taka sama ilość jednostek informacji, jaka docierała do przeciętnej rodzinny przez całe życie w okresie średniowiecza.

fot. materiały prasowe

fot. materiały od organizatora

Co ważne, w obliczu tylu danych przyjmujemy komunikaty emocjonalne. W ostatnim czasie pojawia się także coraz więcej przekazów reklamowych nawiązujących do sytuacji politycznej i problemów takich jak dyskryminacja. Jakiś czas temu Guardian stwierdził, że „sex w reklamie już nie sprzedaje, przyszedł czas na aktywizm”. O aktualności tej myśli świadczy m.in. kampania marki Diesel, która ujrzała światło dzienne niedługo po tym, jak Donald Trump ogłosił pomysł zbudowania muru pomiędzy USA, a Meksykiem, sytuacja Ubera i akcja #DELETEUBER czy też deklaracja Starbucksa w kwestii zatrudnienia 10 tysięcy emigrantów. Jak uważa Maj, marki nie walczą tylko o dobro emigrantów, ale mają w tym swój interes jak na przykład zasięg i aktywizm zaczyna się po prostu opłacać.

Maj mówił o tym, że możemy wyróżnić dwie drogi do aktywizmu: drogę otwartości oraz drogę lokalności. Droga otwartości to „otwarty świat do otwartego lokalnego umysłu”. Myślenie o obywatelach świata, problemie dyskryminacji, szufladkowaniu ludzi. Myślenie, że jesteśmy „my” i jest wiele rzeczy, które nas łączą. Przykładami takiego podejścia są kampanie momondo.pl, Nike oraz TV2Denmark.

Druga droga to droga lokalności, wewnętrzna, odwołująca się do tego co nam bliskie. To szukanie pocieszenia w tym co “nasze” i skupianie się na lokalnej społeczności i jej wartościach. Przykłady marek, które kierują się myślą to na przykład Kenco czy San Juan.

Jakie więc powinny być reklamy? Którą drogą iść? Badania przeprowadzone rok temu w różnych krajach, m.in. w Polsce, na młodej grupie 16-29 lat pokazały, że wybieramy te marki, które dają nam korzyści osobiste – realnie ułatwiają nasze życie, sprawiają, że czujemy się bardziej zadowoleni i pomagają nam czuć się dobrze. Korzyści funkcjonalne to tylko 40% procesu decyzyjnego. Dlatego warto skupić się na innych wartościach, które sprawią, że konsumenci poczują więź z marką i docenią jej podejście.

Taktyki social media, które warto znać

Łukasz Żelezny wyróżnił kilka taktyk social media, które możemy zastosować. Pierwsza z nich to podział na persony. Możemy wyróżnić 7 person: cichego followersa, odświętnego zwolennika, poszukiwacza okazji, malkontenta, trolla, cheerleadera oraz lojalnego fana. Każda z nich ma cechy charakterystyczne, które pozwalają traktować ją jako odrębną grupę. Druga taktyka to zaangażowanie poprzez treści. Warto pamiętać o 5 przykazaniach tej taktyki – używaniu podniecających przymiotników (niesamowity, wyjątkowy), używaniu list (TOP 5, 12 rzeczy, które..), stosowaniu chwytliwych tytułów, określaniu benefitów jakie czytelnik wyniesie z lektury oraz byciu wyrazistym. Inna taktyki to angażowanie grubych ryb, praca z danymi oraz harmonogramy. Więcej o nich już wkrótce w wywiadzie, który udało nam się przeprowadzić z Łukaszem podczas Kongresu.


fot. materiały praowe

fot. materiały od organizatora

Kluczowe kanały generowania leadów

Artur Maciorowski rozpoczął od tego, jak obecnie dzięki multitaskingowi rozciągamy dobę do 31,5 godzin. W dalszej części wskazał jak krok po kroku generować leady. Jak mówił, najwyższą skuteczność dają nam działania z kategorii direct response, czyli reklama wizerunkowa, sponsoring, newslettery i social media, eventy online & offline np. webinaria i e-learningi, oraz partnerzy, performance i afilianci, czyli działania mające na celu wprost pozyskanie leadów od kooperantów.

fot. Monika Kuchta

fot. Monika Kuchta

10 strategii social media, które działają

Z kolei Rahim Blak mówił o tym, że social media to nie trend, a nowy sposób komunikacji taki jak telefon czy e-mail. Wymienił strategie social media takie jak Customer Relationship Management i Real Time Engagement, czyli angażowanie się w komunikację z odbiorcą, User Generated Content, czyli angażowanie fanów do tworzenia contentu np. poprzez konkursy, treści z call to action czy współpracę z influencerami. Inna strategie to Social Recruitment, bo jak przytoczył Blak, 92% rekruterów wykorzystuje social media do prześwietlenia kandydata, a 55% odrzuciło go z powodu publikowanych tam treści. Możemy rekrutować przez profil osobowy, np. za pomocą direct speech i postów relacyjnych albo poprzez profil firmowy, dzięki postom targetowanym do grupy docelowej. Kolejne strategie to Social Networking, który ma skrócić lejek sprzedażowy, Social Selling, bo wedle badań 56% fanów śledzi social media, by wybierać dla siebie produkty oraz Posty Produktowe, które według Blaka nie dają wielu fanów, ale dają tych właściwych. Nie można pominąć także strategii przyszłości takich Social e-commerce, Live Video Content, Ephemeral Content, Stories Snap & Insta, VR & AR oraz Own Audience.

fot. materiały od organizatora

fot. materiały od organizatora

Marcowy Kongres Online Marketing to pierwszy w Polsce kongres szkoleniowy. Prezentacje trwały 50 minut, co pozwoliło na dokładniejsze przeanalizowanie danego tematu, przedstawienie wybranych zagadnień na przykładach i przekazanie wskazówek jak tą wiedzę wykorzystać. Poza wyżej wymienionymi prelegentami na scenie pojawił się jeszcze Maciej LewińskiDaniel Bossy oraz Witold Wrodarczyk. Uczestnicy wydarzenia dowiedzieli się jak działać w social media, aby osiągać efekty, jak pozyskać nowych klientów, tworzyć kampanie i określać budżet reklamowy. Ta wiedza z pewnością pomoże im w codziennym obcowaniu w social media. Kolejny Kongres Online Marketing już we wrześniu, w nietypowej odsłonie, bo w całości transmitowany ze studia telewizyjnego w jakości HD.

fot. materiały od organizatora

fot. materiały od organizatora

Maciej Lewiński/ fot. materiały od organizatora

Maciej Lewiński/ fot. materiały od organizatora

fot. materiały od organizatora

fot. materiały od organizatora

Portal Social Press był patronem medialnym wydarzenia.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail