X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Jakie treści wideo najbardziej angażują użytkowników Facebooka?

Wideo na Facebooku wciąż rośnie w siłę, dlatego BuzzSumo przeanalizowało 100 milionów filmów, aby sprawdzić, jakie treści najbardziej angażują odbiorców. Na jakie tematy najchętniej reagujemy? Jaki czas trwania materiału jest optymalny? Przekonajcie się sami.

Jakie treści wideo najbardziej angażują użytkowników Facebooka?fot. bank zdjęć shutterstock.com

reklama


Wideo jest obecnie jedną z najpopularniejszych i najefektywniejszych form dystrybucji treści. Ruchome obrazy zawierające dźwięk lub napisy powodują, że konsumpcja informacji jest dla użytkownika prostsza i są one lepiej zapamiętywane, na co wskazuje tzw. trójkąt efektywności zapamiętywania. Wynika z niego bowiem, że zapamiętujemy 10 procent tego, co przeczytamy, 20 procent tego co słyszymy, 30 procent tego, co widzimy i aż 50 procent tego, co słyszymy i widzimy. Oznacza to więc, że podczas oglądania wideo z dźwiękiem zatrzymamy w pamięć połowę z zaprezentowanych informacji. Nic więc dziwnego, że format wideo tak dobrze funkcjonuje w mediach społecznościowych, m.in. na Facebooku.

BuzzSumo postanowiło sprawdzić, jak angażujące jest wideo na najpopularniejszym portalu społecznościowym. Przeanalizowano w tym celu 100 milionów filmików, co pozwoliło im na wyciągnięcie kilku istotych wniosków dotyczących funkcjonowania formatu w serwisie. Jakich?

Najbardziej angażujące tematy

Wedle Locowise, na której powołuje się BuzzSumo, najpewniej to za pośrednictwem wideo dotrzemy do pożądanych odbiorców i zaangażujemy ich. W kwietniu tego roku przeciętny post z filmikiem dotarł do ponad 12,05 procent wszystkich odbiorców strony, podczas, gdy zdjęcia trafiły do 11,63 procent, linki do 7,81 procent, a statusy do 4,56 procent.

Tematy, które powodowały najwięcej interakcji to jedzenie, moda i uroda oraz zwierzęta. Przewaga interakcji w stosunku do filmików o tematyce jedzeniowej jest ogromna, co oznacza, że użytkownicy chętnie reagują na zamieszczane przepisy czy inne materiały skupiające się wokół tego tematu. Przeciętna liczba interakcji do takich wpisów to około 11 tysięcy, co w porównaniu z 5 tysiącami w przypadku mody i urody jest imponujące.

Najmniej działań wykonywanych jest w stosunku do treści finansowych, dotyczących nieruchomości oraz marketingu. W stosunku do tych zagadnień użytkownicy najmniej chętniej udzielają się na Facebooku.

fot. buzzsumo.com

fot. buzzsumo.com

Optymalna długość filmu

Analiza aż 100 milionów filmów na Facebooku wykazała, że w przypadku Facebooka to raczej stosunkowo niedługie filmy generują większe zaangażowanie. Największy wynik odnotowano w stosunku do treści trwających pomiędzy 60, a 90 sekund. Po upływie 90 sekund, wraz ze wzrostem długości wideo współczynnik zaangażowania spada, ale warte uwagi jest także to, że treści trwające 30 sekund lub mniej powodowały najmniej interakcji. Stwierdzenie, że im krótsze wideo tym lepiej nie do końca sprawdza się w przypadku Facebooka.

fot. buzzsumo.com

fot. buzzsumo.com

Długość transmisji na żywo

Liczba wykorzystań możliwości wideo live na Facebooku wciąż rośnie, a jak przypomina BuzzSumo, w kwietniu tego roku Fidij Simo, szef wideo na Facebooku ogłosił, że już 20 procent treści wideo w serwisie to transmisje na żywo. Co więcej, czas ich oglądania wzrósł czterokrotnie w ciągu ostatniego roku. Analiza wykazała, że właściwie im dłuższy czas transmisji, tym większe zaangażowanie. Liczba interakcji wzrasta dla relacji trwających nawet 15-16 minut, a po tym czasie pozostaje dość stabilna.

fot. buzzsumo.com

fot. buzzsumo.com

Można przypuszczać, że dysonans pomiędzy czasem trwania normalnych wideo, a treści na żywo związany jest z tym, że w przypadku relacji użytkownicy potrzebują trochę czasu, aby do niej dołączyć i zorientować się, czego ona dotyczy. Minimum 15 minut jest czasem relacji, który pozwala na uzyskanie maksymalnego zaangażowania. Najlepsze 10 tysięcy badanych przez BuzzSumo plików trwało średnio 20 minut.

Najczęstsze interakcje

Średnia liczba interakcji dla filmów to 928, a dla relacji na żywo to 1043. Wynik ten był zaskakujący nawet dla samych analizujących z BuzzSumo, bowiem nie spodziewali się oni, że to jednak transmisje cieszą się wyższą zdolnością zaangażowania. Ponadto sprawdzono, że posiadają one większą liczbę komentarzy w stosunku do ogólnych interakcji, gdyż stanowią już 25 procent z nich, a więc co czwarte działanie. Uzasadnienie takiego stanu rzeczy może stanowić na przykład forma typu Q&A, wedle której widzowie zadają pytania prowadzącemu.

Z kolei najczęściej używaną reakcją w stosunku do wideo jest śmiejąca się emotikona, czyli “Haha”. Może to sygnalizować, że użytkownicy odnoszą się przede wszystkim do treści, które ich bawią. Znacznie mniejsze użycie emotion “Wow”, “Przykro mi” oraz “Wrr” oznacza, że użytkownicy częściej wyrażają swój pozytywny stosunek i reagują na tego typu treści, aniżeli na takie, które mogą smucić lub złościć.

fot. buzzsumo.com

fot. buzzsumo.com

W przypadku relacji na żywo wykorzystanie reakcji jest nieco inne. Rzadziej używana jest emotikona “Haha”, a najczęściej reagowano za pomocą “Super”.

fot. buzzsumo.com

fot. buzzsumo.com

Tekst wprowadzający

Po przeanalizowaniu 10 tysięcy najbardziej atrakcyjnych wideo na Facebooku z okresu czerwiec 2016, a czerwiec 2017, BuzzSumo wywnioskował, że tekst wprowadzający do filmu był bardzo krótki. Przeciętny film posiadał we wstępie 84 znaki, a mediana wynosiła 61 znaków.

5 wskazówek dla stworzenia angażującego wideo

Podsumowując wyniki analiz, oto 5 wskazówek przygotowanych przez BuzzSumo, dzięki któremu stworzymy angażujący film na Facebooka:

  • Czas trwania: Filmy udostępniane na portalu posiadały średnio 115 sekund, a mediana czasu wynosiła 65 sekund. Jak wspominaliśmy wcześniej, wideo trwające mniej niż 30 sekund wykazywało najmniejsze zaangażowanie wśród wszystkich, a więc w przypadku Facebooka niekoniecznie jak najkrótszy czas oznaczana największe efekty.
  • Wprowadzenie: Istotnym elementem jest krótki tekst wprowadzający, na mniej więcej 61 znaków. Pozwoli on użytkownikowi na pełniejsze doświadczenie wideo.
  • Relacje na żywo: Facebook promuje relacje na żywo, a one mogą być znacznie dłuższe niż standardowe wideo. Szacuje się, że około 15-20 minut transmisji powoduje najwyższe zaangażowanie.
  • Triki, tipy i porady: Użytkownicy chętnie oglądają filmiki, które w szybki sposób mogą im dostarczyć wiedzy na temat praktycznych kwestii.
  • Udostępnialne treści: Najpopularniejsze z badanych filmów były częściej udostępniane dalej, aniżeli lajkowane. Oznacza to, że stworzenie wartościowych lub zabawnych treści, którymi może zechcieć podzielić się z innymi użytkownik przyniesie lepszy efekt.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail