reklama
Z analizy rodzajów aktywności polskich użytkowników Facebooka wynika, że to kobiety tworzą kontent, częściej umieszczają komentarze oraz generują posty. Natomiast mężczyźni swoje zainteresowanie wyrażają raczej poprzez linkowanie postów.
Według profesora Dariusza Dolińskiego, z wrocławskiego oddziału Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, komunikacja kobiet i mężczyzn to dwa dość różne światy. – Większość mężczyzn przeżywa chwile grozy, gdy słyszy od swojej kobiety „opowiedz mi coś”. Mężczyźni raczej nie opowiadają, mężczyźni przekazują informacje. Kobiety zatapiają się natomiast w narracjach – opowiadają sobie różne rzeczy. Badanie przeprowadzone przez K2 i IRC pokazuje, że Facebook ogniskuje to, co można zaobserwować w komunikacji face to face – wyjaśnia Doliński.
Z badania IRC wynika, że statystyczny mężczyzna like’uje o 10% częściej niż przeciętna użytkowniczka Facebooka. Męska część użytkowników wyraźnie woli oceniać kontent niż go generować, a ich uwagę najbardziej przyciągają multimedialne posty zawierające zdjęcia i materiały wideo.
Różne godziny aktywności
Wynikli badania wskazują także na różne godziny nasilenia aktywności w zależności od płci. Kobiety najbardziej aktywne są w godzinach 7.00 – 10.00. Natomiast apogeum aktywności męskiej części użytkowników Facebooka przypada pomiędzy godziną 11.00 a 13.00, czyli w środku dnia pracy.
Prof. Doliński upatruje przyczynę tej różnicy w podstawie tego, co stanowi podstawę facebookowej aktywności obu płci. – Jeśli kobiety rozmawiają z innymi, to już od rana interesują się tym, kto im odpowiedział i w jaki sposób. Mężczyźni, którzy w dialog z innymi wchodzą rzadziej i mniej intensywnie, mogą natomiast spokojnie poczekać do południa, by kliknąć sobie na jakieś linki, oglądnąć zdjęcia czy filmiki – mówi.
Co lubią?
Marki i fanpage, które najbardziej angażują polskich mężczyzn koncentrują się wokół tematyki rozrywkowej. Na pierwszy plan wysuwają się fan page poświęcone tematyce sportowej (szczególnie dotyczące CSR oraz piłce nożnej). Z badania wynika, iż w czołówce publikowanych zainteresowań obu płci znalazły się programy telewizyjne. Co ciekawe, mężczyźni preferują programy poświęcone muzyce, a panie seriale. Natomiast świat kobiet na Facebooku obraca się wokół mody i kosmetyków, napojów i słodyczy oraz mediów.
Badanie zrealizowano w oparciu o dane dostarczone przez fanpagead.com oraz dane z publicznie dostępnego API Facebooka. Informacje dotyczące profili najbardziej aktywnych użytkowników zebrane zostały bezpośrednio ze stron profilowych. Specjaliści z IRC analizowali interakcje zachodzące w społecznościach oraz publicznie dostępne (tzw. otwarte) profile najbardziej aktywnych użytkowników spośród analizowanych grup (informacje zbierane bezpośrednio ze stron profilowych). W badaniu wzięto pod uwagę aktywności, które miały miejsce pomiędzy 1 marca a 14 września 2011 roku.
Wyniki dotyczące analizy kobiet i mężczyzn zostały oparte o analizę aktywności na najbardziej sfeminizowanych i zmaskulizowanych fanpage’y. W przypadku kobiet pod uwagę wzięto społeczności skupione wokół profili poświęconych modzie i urodzie (w tym zagranicznym kosmetykom), a w przypadku mężczyzn wokół różnych marek whiskey. Następnie aktywności losowej próby użytkowników zebranych na wybranych profilach prześledzono na monitorowanych przez FanpageAd społecznościach Facebooka.