reklama
Instagram to aplikacja, dzięki której użytkownicy mogli odkrywać nie tylko nowe treści i konta, ale i marki. To miejsce, w którym możemy szukać inspiracji zarówno u naszych znajomych, jak i przypadkowych osób oraz na profilach umożliwiających bezpośrednie zakupy w aplikacji. Co więcej, użytkownicy dzielą się także w Stories swoimi nowymi nabytkami i często oznaczają przy nich profile marek. W jaki sposób firmy mogą wykorzystać tego typu sytuacje?
Pozytywny wizerunek marek na Instagramie
Facebook IQ przeprowadził dwa badania na wśród osób, które regularnie korzystają z Instagrama. Ujawniły one, że aplikacja napędza sprzedaż. Już 54% ankietowanych zadeklarowało, że dokonało zakupu w danym momencie lub po zobaczeniu go na Instagramie.
Jak sprawdzono, firmy obecne w aplikacji mogą wywrzeć pozytywne wrażenie na potencjalnych klientach. Badani oceniali obecne na Instagramie marki jako popularne (78%), kreatywne (77%), zabawne (76%) i istotne (74%). Co więcej, pojawiły się nawet głosy, że jeśli obecnie marka nie jest na Instagramie to jest pomijana, a Instagram jest platformą, która pozwala budować prawdziwą markę.
Poszukiwanie inspiracji i nowości
Instagram odgrywa aktualnie kluczową rolę na każdym etapie procesu zakupu. Użytkownicy korzystają z niego, aby odkryć, co zyskuje na popularności, szukają produktów przed zakupem i decydują czy, gdy chcą dokonać zakupu. Każdy z tych kroków to szansa dla marketerów na dotykowe na działania. 83% badanych wskazuje, że aplikacja pozwala im odkrywać nowe produkty lub usługi, 81% deklaruje, że umożliwia ona research na temat produktów lub usług, a dla 80% jest wsparciem w podjęciu decyzji, czy kupić produkt lub usługę.
Wzrost sprzedaży w e-sklepach
Duże znaczenie w procesie decyzyjnym odgrywają także profile marek w aplikacji. Komunikacja prowadzona tym kanałem przez firmy może mieć przełożenie na zakupy w ich sklepach internetowych. Treści udostępniane na ich profilach mogą bowiem pomóc w dokonaniu wyboru. Spośród badanych:
- 42% twierdzi, że obecność na Instagramie pomaga im w odkrywaniu produktów lub usług,
- 44% twierdzi, że konto marki w aplikacji pomaga w znalezieniu nowych informacji o produkcie lub usłudze.
- 41% twierdzi, że content marki pomaga im w researchu na temat produktu lub usługi.
Osoby, z którymi przeprowadzono badanie wyraziły także, że chciałyby słyszeć marki mówiące swoim własnym głosem.
Angażujące informacje o produktach
Warto zaznaczyć także, że 87% respondentów potwierdziło, że podjęło działania po obejrzeniu informacji o produkcie na Instagramie, takie jak obserwowanie marki, odwiedzanie witryny internetowej lub dokonywanie zakupów online. Ponadto Instagram ułatwia konsumentom wykonywanie tych czynności dzięki opcji Zakupy, dzięki czemu użytkownicy mogą klikać konkretne produkty.
Ankietowani stwierdzili, że po obejrzeniu produktu lub usługi na Instagramie wykonali następujące czynności:
- 79% szukało więcej informacji,
- 65% odwiedziło witrynę lub aplikację marki,
- 46% dokonało zakupu online lub offline,
- 37% odwiedziło sklep detaliczny,
- 31% zaobserwował konto marki w Internecie,
- 29% rozmawiało z kimś o tym.
Informacje te odnajdywane są na różne sposoby – dzięki komentarzom, danym udostępnianym przez marki, recenzjom produktów czy hashtagom. Aplikacja umożliwia więc marketerom nawiązywanie kontaktu z klientami w sposób angażujący. Dzięki temu zakupy stają się rzeczywistością i ułatwiają komunikację marki podczas customer journey.
Co powyższe dane oznaczają dla marketerów?
Wyniki badań Facebooka mogą być wskazówką na temat tego, jakie działania warto podjąć, aby zwiększyć sprzedaż.
1) Warto więc zadbać o obecność w tym kanale komunikacji, a gdy już posiadamy konto – nieustannie je rozwijać i ulepszać. Badania wykazały, że instagramerzy uważają marki posiadające konto w aplikacji za popularne, kreatywne i istotne. A przecież każdy twórca marki chciałby, aby w taki sposób określano jego produkt lub usługę.
2) Kluczowe jest angażowanie odbiorców. Dostarczanie im treści na każdym etapie ich podróży konsumenckiej może pomóc zarówno w odkrywaniu nowych informacji o produkcie lub usłudze na wczesnym etapie, jak i podejmowaniu finalnej decyzji.
3) Powinniśmy myśleć nie tylko o świadomości marki. W swojej strategii marketingowej warto skupiać się nie tylko na budowaniu świadomości marki, ale i kreatywności oraz eksperymentowaniu z różnymi komunikatami. Studia przypadku aplikacji pokazują, że marki, które podejmują takie próby odnoszą sukces.
Metodologia badań
Światowy gigant zleciał zarówno badania jakościowe i ilościowe. W ramach pierwszego wariantu przeprowadzono wywiady z 70 osobami powyżej 18 roku życia z 9 krajów (Australii, Brazylii, Kanady, Niemiec, Francji, Japonii, Korei, Zjednoczonego Królestwa oraz Stanów Zjednoczonych), które korzystały z aplikacji kilka razy dziennie.
Na potrzeby badania ilościowego ankietowano zaś 21 tysięcy użytkowników w przedziale wiekowym 13-64 lat z 13 krajów (Argentyny, Australii, Brazylii, Kanady, Niemiec, Francji, Indii, Włoch, Japonii, Korei, Turcji, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych), które co najmniej raz w tygodniu korzystały z Instagrama.
W zależności od kraju, z powodu różnic kulturowych, odpowiedzi w badaniach mogą nieco się różnic, ale skala pozostała niezmienna we wszystkich krajach, co pozwala na wysunięcie ogólnych wniosków.
Źródło: badanie Facebook IQ