reklama
Rekruterzy najchętniej korzystają z Facebooka
Dane zebrał zespół Repplera, czyli usługi która pomaga zarządzać własnym wizerunkiem w social mediach. Badaniu poddano 300 specjalistów od HR. Rezultaty przedstawione w formie infografiki dowodzą, że przy prowadzeniu rekrutacji media społecznościowe stanowią w zasadzie nieodłączny element arsenału środków pozostających w dyspozycji osób kierujących tym procesem. Korzysta z nich aż 91% badanych. Co ciekawe, największą popularnością cieszy się Facebook (76%), wyprzedzając Twittera (53%), a dopiero na końcu znajduje się poświęcony profesjonalistom LinkedIn (48%). Przyczyn tego stanu rzeczy być może należy upatrywać w tym, że konto na LinkedIn zawiera w zasadzie wyłącznie informacje o kwalifikacjach i doświadczeniu kandydata, wobec czego nie dostarczy wiedzy na temat zachowania kandydata w Internecie, jego przyzwyczajeń czy choćby nawet poczucia humoru. Dużo więcej pod tym względem może zdradzić profil na Facebooku.
Sprawdzanie profilów najczęściej odbywa się przy przeglądaniu CV
Rola social mediów w procesie rekrutacji najczęściej uwidacznia się na etapie przeglądania aplikacji, bowiem to wówczas większość badanych rekruterów analizuje profile społecznościowe kandydatów (47%). Nieco mniej (27%) dokonuje takiego monitoringu po pierwszej rozmowie z aplikującym. Zdecydowanie najmniej (4%) korzysta z mediów społecznościowych dopiero przed złożeniem oferty.
Jak się okazuje, rola social mediów jest niebagatelna. Niemal 70% specjalistów od HR odrzuciło kandydata na podstawie tego co znaleźli na jego profilu społecznościowym. Jakie były najczęstsze tego powody? Nieprawdziwe informacje o kwalifikacjach (13%), nieodpowiednie zdjęcia czy komentarze (11%), wygłaszanie negatywnych opinii na temat byłego pracodawcy (11%) czy też zademonstrowanie słabych umiejętności komunikacyjnych (11%).
Warto starannie prowadzić profil
Jednocześnie, social media mogą nam również zapewnić posadę, jeśli nasz profil czy nasza aktywność ujmą czymś rekrutera. Do podjęcia decyzji o zatrudnieniu na takiej podstawie przyznaje się aż 68% rekrutujących. Czym więc najczęściej udawało się kandydatom zdobyć ich przychylność? Najczęściej padającą odpowiedzią było dobre ogólne wrażenie wytwarzane przez profil (39%). Ważne jest również by profil niejako odpowiadał kwalifikacjom kandydata (36%), przez co być może należy rozumieć odpowiedni content zamieszczany na profilu, prowadzenie dyskusji na tematy zawodowe. Często profil budował też obraz kandydata jako osoby kreatywnej (36%), a nie bez znaczenia pozostawały także społecznościowe referencje (34%).
Warto więc przykładać wagę nie tylko do budowania wizerunku naszej osoby w relacjach bezpośrednich, ale również w sferze internetowej, wszak przebywają w niej również ci, którzy decydują o tym, czy uda nam się otrzymać posadę.
Poniżej prezentujemy infografikę Repplera: