X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Codzienne życie a social media

Codzienne życie a social media

reklama


Na ulicy jesteśmy wystawieni na wpływ wielu komunikatów reklamowych. Pochodzą one między innymi z reklamy outdoroowej. Tam co raz częściej pojawiają się zaproszenia do „polubienia” marki w mediach społecznościowych. Klient przekracza próg sklepu – już w witrynie sklepowej wita go komunikat „Jesteśmy na Facebooku”. Takie informacje można również spotkać w mediach tradycyjnych – szczególnie w reklamach telewizyjnych i prasowych. Ale to nie wszystko, w internecie można znaleźć wiele opinii o produktach z różnych branż, począwszy od produktów spożywczych, poprzez usługi gastronomiczne, skończywszy na usługach finansowych. Jeżeli konsument chce przed kupieniem sprawdzić, co o produkcie mówią inni internauci, porównać ceny produktów czy usług, umożliwią mu to informacje, które znajdzie w sieci. Internauci udzielają porad, rekomendują jedne produkty, odradzają zakup innych. Dyskusje na ten temat toczą się w mediach społecznościowych – na forach, serwisach społecznościowych, mikroblogach, serwisach geolokalizacyjnych i wielu innych. Te informacje są powszechnie dostępne. Z takim bagażem informacji można wybrać się na zakupy i wybrać produkt najlepiej dostosowany do potrzeb konsumenta.

Udział rekomendacji na forach internetowych w podziale na kat. produktowe. Fot. IRCenter

Firmy coraz częściej w materiałach informacyjnych, na ulotkach, wizytówkach i innych elementach identyfikacji wizualne oprócz tradycyjnych danych kontaktowych umieszczają również informacje o swojej obecności w mediach społecznościowych – linki do profili społecznościowych, w których są obecni.

Zauważalne jest również, że co raz więcej kawiarni, restauracji i klubokawiarni, szczególnie tych których oferta skierowana jest do młodych ludzi, nie posiada stron internetowych, tylko fan page na Facebooku. W ramach tych fan page’y publikowane są informacje o aktualnym menu, najnowszych wydarzeniach (np. koncertach, wykładach, czy konferencjach), które odbywają się w tym miejscu. Osoby, które odwiedzają takie punkty gastronomiczne często komentują publikowane informacje, oznaczają się na publikowanych zdjęciach lub, jeżeli korzystają z technologii mobilnych, meldują się w tych lokalizacjach dając znać znajomym gdzie się znajdują.

Ci, którzy korzystają z urządzeń mobilnych mogą w miejscach zakupu korzystać z oferowanych przez nie udogodnień. Tym samym w dowolnym miejscu mogą sprawdzić, gdzie znajduje się najbliższa kawiarnia, sklep specjalistyczny, obiekt sportowy, gdzie odbywa się koncert. Mogą też poinformować o obecności na konferencji meldując się na niej za pomocą aplikacji, co zwalnia ich z konieczności tradycyjnego pisemnego potwierdzenia przybycia. Użytkownik serwisów geolokalizacyjnych może także sprawdzić, gdzie w danym momencie znajdują się jego znajomi i dołączyć do nich.

Najczęściej odwiedzane restauracje. Fot. IRCenter

Przykładem przenikania się rzeczywistości ze światem wirtualnym są też zaproszenia na różne wydarzenia: imprezy, konferencje, projekcje filmów, wykłady. Zaproszeni nie tylko mogą rozprzestrzenić informacje o danym wydarzeniu wśród swoich internetowych znajomych, ale także możliwe jest, że pojawią się tam osobiście.

Kolejnym przykładem jest relacjonowanie na żywo wydarzeń, w których uczestniczy użytkownik urządzenia mobilnego. Komentator, nie będący dziennikarzem, komentuje zdarzenie, w którym bierze udział. Informacje przekazuje swoim znajomym z sieci społecznościowych i innym osobom, które mają dostęp do publikowanych wiadomości. Jeżeli informacji o tym wydarzeniu poszukują użytkownicy internetu, mogą również trafić na taką relację. Coraz częściej z treści publikowanych przez internautów mobilnych korzystają także przedstawiciele mediów tradycyjnych. Tym samym zebrane w ten sposób komentarze mogą ukazywać się w prasie, być elementem telewizyjnej relacji na żywo, pojawić się w zebranej wersji na stronie internetowej wydawcy.

Przykładami wydarzeń, które były na żywo komentowane przez obecnych na nich internautów są m.in. wydarzenia sportowe, koncerty, wydarzenia narodowe np. ślub pary książęcej w Wielkiej Brytanii, związane ze społeczną mobilizacją tj. jaśminowa rewolucja, protesty przeciwko ACTA, czy działania ruchu Occupy Wall Street, czy tragedie tj. strzelanina na wyspie Utoya w Norwegii czy awaryjne lądowanie samolotu na rzece Hudson.

Najbardziej popularne kat. aplikacji mobilnych w Polsce, iTunnes & Google Play. Fot. IRCenter

Korzystanie z urządzeń mobilnych poszerza możliwości wykorzystania mediów społecznościowych w życiu codziennym. Umożliwia pozyskiwanie na bieżąco informacji związanych z aktualną lokalizacją. Wspomaga zarazem proces zakupowy, może ułatwić wybór produktu lub usługi i podjęcie decyzji o zakupie.

Udana strategia social mediowa powinna wykraczać poza Facebooka i wykorzystać potencjał w kanałach wspierających komunikację społecznościową. Aktywni internauci oraz fani marki nie ograniczają swojej aktywności tylko do jednego medium. Wraz z rosnącą konwergencją mediów oraz wzajemnym przenikaniem się platform możemy zacząć myśleć o coraz dokładniejszym prowadzeniu konsumentów od zabawy, poprzez poszukiwanie rekomendacji produktowych, do miejsca zakupu.

Fot. IRCenter

Polecamy raport

Raport redakcji SOCIALPRESS

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail