reklama
Na ulicy jesteśmy wystawieni na wpływ wielu komunikatów reklamowych. Pochodzą one między innymi z reklamy outdoroowej. Tam co raz częściej pojawiają się zaproszenia do „polubienia” marki w mediach społecznościowych. Klient przekracza próg sklepu – już w witrynie sklepowej wita go komunikat „Jesteśmy na Facebooku”. Takie informacje można również spotkać w mediach tradycyjnych – szczególnie w reklamach telewizyjnych i prasowych. Ale to nie wszystko, w internecie można znaleźć wiele opinii o produktach z różnych branż, począwszy od produktów spożywczych, poprzez usługi gastronomiczne, skończywszy na usługach finansowych. Jeżeli konsument chce przed kupieniem sprawdzić, co o produkcie mówią inni internauci, porównać ceny produktów czy usług, umożliwią mu to informacje, które znajdzie w sieci. Internauci udzielają porad, rekomendują jedne produkty, odradzają zakup innych. Dyskusje na ten temat toczą się w mediach społecznościowych – na forach, serwisach społecznościowych, mikroblogach, serwisach geolokalizacyjnych i wielu innych. Te informacje są powszechnie dostępne. Z takim bagażem informacji można wybrać się na zakupy i wybrać produkt najlepiej dostosowany do potrzeb konsumenta.
Firmy coraz częściej w materiałach informacyjnych, na ulotkach, wizytówkach i innych elementach identyfikacji wizualne oprócz tradycyjnych danych kontaktowych umieszczają również informacje o swojej obecności w mediach społecznościowych – linki do profili społecznościowych, w których są obecni.
Zauważalne jest również, że co raz więcej kawiarni, restauracji i klubokawiarni, szczególnie tych których oferta skierowana jest do młodych ludzi, nie posiada stron internetowych, tylko fan page na Facebooku. W ramach tych fan page’y publikowane są informacje o aktualnym menu, najnowszych wydarzeniach (np. koncertach, wykładach, czy konferencjach), które odbywają się w tym miejscu. Osoby, które odwiedzają takie punkty gastronomiczne często komentują publikowane informacje, oznaczają się na publikowanych zdjęciach lub, jeżeli korzystają z technologii mobilnych, meldują się w tych lokalizacjach dając znać znajomym gdzie się znajdują.
Ci, którzy korzystają z urządzeń mobilnych mogą w miejscach zakupu korzystać z oferowanych przez nie udogodnień. Tym samym w dowolnym miejscu mogą sprawdzić, gdzie znajduje się najbliższa kawiarnia, sklep specjalistyczny, obiekt sportowy, gdzie odbywa się koncert. Mogą też poinformować o obecności na konferencji meldując się na niej za pomocą aplikacji, co zwalnia ich z konieczności tradycyjnego pisemnego potwierdzenia przybycia. Użytkownik serwisów geolokalizacyjnych może także sprawdzić, gdzie w danym momencie znajdują się jego znajomi i dołączyć do nich.
Przykładem przenikania się rzeczywistości ze światem wirtualnym są też zaproszenia na różne wydarzenia: imprezy, konferencje, projekcje filmów, wykłady. Zaproszeni nie tylko mogą rozprzestrzenić informacje o danym wydarzeniu wśród swoich internetowych znajomych, ale także możliwe jest, że pojawią się tam osobiście.
Kolejnym przykładem jest relacjonowanie na żywo wydarzeń, w których uczestniczy użytkownik urządzenia mobilnego. Komentator, nie będący dziennikarzem, komentuje zdarzenie, w którym bierze udział. Informacje przekazuje swoim znajomym z sieci społecznościowych i innym osobom, które mają dostęp do publikowanych wiadomości. Jeżeli informacji o tym wydarzeniu poszukują użytkownicy internetu, mogą również trafić na taką relację. Coraz częściej z treści publikowanych przez internautów mobilnych korzystają także przedstawiciele mediów tradycyjnych. Tym samym zebrane w ten sposób komentarze mogą ukazywać się w prasie, być elementem telewizyjnej relacji na żywo, pojawić się w zebranej wersji na stronie internetowej wydawcy.
Przykładami wydarzeń, które były na żywo komentowane przez obecnych na nich internautów są m.in. wydarzenia sportowe, koncerty, wydarzenia narodowe np. ślub pary książęcej w Wielkiej Brytanii, związane ze społeczną mobilizacją tj. jaśminowa rewolucja, protesty przeciwko ACTA, czy działania ruchu Occupy Wall Street, czy tragedie tj. strzelanina na wyspie Utoya w Norwegii czy awaryjne lądowanie samolotu na rzece Hudson.
Korzystanie z urządzeń mobilnych poszerza możliwości wykorzystania mediów społecznościowych w życiu codziennym. Umożliwia pozyskiwanie na bieżąco informacji związanych z aktualną lokalizacją. Wspomaga zarazem proces zakupowy, może ułatwić wybór produktu lub usługi i podjęcie decyzji o zakupie.
Udana strategia social mediowa powinna wykraczać poza Facebooka i wykorzystać potencjał w kanałach wspierających komunikację społecznościową. Aktywni internauci oraz fani marki nie ograniczają swojej aktywności tylko do jednego medium. Wraz z rosnącą konwergencją mediów oraz wzajemnym przenikaniem się platform możemy zacząć myśleć o coraz dokładniejszym prowadzeniu konsumentów od zabawy, poprzez poszukiwanie rekomendacji produktowych, do miejsca zakupu.