reklama
Sotrender opublikował kolejną odsłonę cyklicznego raportu Fanpage Trends. Najnowsze zestawienie podsumowuje marzec na polskim Facebooku, przynosząc garść statystyk dotyczących popularności fanpejdży i generowanego przez nich zaangażowania, a także wzmiankę o najważniejszych wydarzeniach i, nomen omen, trendach.
Polski Facebook liczy sobie już niemal 10,5 mln użytkowników, co oznacza, że korzysta z niego ponad połowa (54%) polskich internautów. Nieco większą ich część stanowią kobiety, ale liczba facebookowiczów płci męskiej również przekracza już 5 mln. Niemal 30% wszystkich użytkowników serwisu jest w wieku 19-25 lat.
Nowy News Feed hitem marca
Twórcy raportu przypominają o najważniejszym wydarzeniu marca na całym Facebooku, którym bez wątpienia jest ogłoszenie zmian w News Feedzie, czyli facebookowym kanale aktualności. Ukierunkowanie na graficzne przedstawianie treści, zmiana charakteru lewej kolumny czy ujednolicenie sposobu wyświetlania News Feedu na wszystkich urządzeniach – to najważniejsze zmiany wprowadzone przez Facebooka (więcej szczegółów tutaj).
Tymbark i McDonald’s w górę, Kuba rośnie w siłę
Na liście najpopularniejszych polskich fan page’y nie doszło do poważniejszych przetasowań. Awans zanotowały Tymbark (11. miejsce), który wyprzedził Croppa oraz McDonald’s Polska (14. miejsce), który urósł o 10% (największy procentowy wzrost wśród czołowych stron) i dzięki temu wyprzedził prowadzoną przez Danone stronę Mały Głód.
Warto odnotować, że lider zestawienia, fan page Serce i Rozum, coraz wyraźniej zbliża się do granicy 2 milionów fanów. Z kolei Play znajduje się coraz bliżej Demotywatorów – obecnie obydwa fanpejdże dzieli już tylko nieco ponad 80 tys. fanów.
Facebookową popularność stara się odbudować Kuba Wojewódzki. Nowy fan page samozwańczego “Króla TVN” potrzebował tylko 2 miesięcy, by osiągnąć granicę 100 tys. fanów. Oczywiście nieprędko zbliży się do wyniku, który udało się osiągnąć poprzedniej stronie (1 mln).
Samsung i Piotr Żyła królami marcowego polowania
Warto odnotować dosyć niespodziewaną zmianę na pozycji lidera w branży IT/Elektronika. Dlaczego niespodziewaną? Otóż nowy lider, Samsung Polska, jeszcze w lutym tracił do fan page Nokia Poland 170 tys. fanów. Jednak już w tamtym miesiącu dało się zauważyć znacznie szybsze tempo pozyskiwania nowych fanów przez pierwszą z wymienionych stron. W marcu ten trend jeszcze przybrał na sile – Samsung pozyskał na przestrzeni 31 dni prawie 200 tys. nowych fanów, podczas gdy Nokia zaledwie 21 tys. W momencie zamykania raportu różnica między obiema stronami była jeszcze niewielka i wynosiła niespełna 4 tys., ale w chwili obecnej jest to już prawie 30 tysięcy fanów.
Samsung to jednak nie jedyny fan page, który odnotował tak znaczny przyrost liczby fanów. Niemal identyczną ich liczbę (195 tys.) pozyskał oficjalny fan page Piotra Żyły. Coraz lepiej rozpoznawalny polski skoczek narciarski zdążył zaskarbić sobie sympatię wielu telewidzów i internautów swoimi humorystycznymi wypowiedziami przed kamerą oraz wpisami na Facebooku. Co ważne, w parze z popularnością idą coraz lepsze wyniki sportowe. Przypomnijmy, że w końcówce minionego sezonu Żyła wygrał konkurs Pucharu Świata w norweskim Oslo, a także zajął 3. miejsce w konkursie na mamuciej skoczni w słoweńskiej Planicy. Dodatkowo wraz z kolegami z drużyny sięgnął po brązowy medal w konkursie drużynowym na Mistrzostwach Świata w Val Di Fiemme we Włoszech.
Odwieczna rywalizacja przeniosła się ze stadionów na Facebooka
Warto wspomnieć o wprowadzeniu do raportu nowej kategorii stron – Kluby piłkarskie. Na czele listy najpopularniejszych fanpejdży zażartą rywalizację toczą odwieczni rywale – Lech Poznań i Legia Warszawa. Przewaga klubu ze stolicy Wielkopolski jest niewielka (ok. 10 tys), a jeśli trend z marca zostanie utrzymany to popularni „Wojskowi” jeszcze bardziej zbliżą się do „Lechitów”.
Przewaga tych dwóch klubów nad resztą stawki jest bardzo wyraźna. Trzecia w rankingu Wisła Kraków traci do Legii ponad 130 tys. fanów, a żaden z kolejnych fanpejdży nie zdołał jeszcze dobić do granicy 100 tysięcy. Najbardziej angażujące w marcu okazały się być jednak strony nieco „mniejszych” klubów – GKSu Bełchatów oraz Cracovii Kraków.
Nie tylko “żebrolajki”
Podobnie jak w lutowym zestawieniu, tak również tym razem na liście najpopularniejszych postów można znaleźć takie, które stoją w opozycji do klasycznego „żebrolajka”. Najbardziej angażującym wpisem marca okazał się być post opublikowany na fan page Muzeum Powstania Warszawskiego, w którym wspomniano o bohaterach Akcji pod Arsenałem w jej 70. rocznicę. W rankingu znalazł się również post opublikowany na stronie Ambasady USA w Warszawie. Wpis miał pomóc byłemu więźniowi jednego z obozów koncentracyjnych w odnalezieniu dawno niewidzianego brata. Udostępniono go ponad 8,5 tys. razy.
Jeśli chodzi o najbardziej angażujące strony, rekordy w marcu bił fan page „Hej mamo, mogę? „Nie” Ale mamo proszę. „Nie” Hej tatooo”. W interakcję z treściami publikowanymi na fanpejdżu weszło ponad 360 tys. facebookowiczów, co stanowi 318% łącznej liczby fanów! O świetnym marcu mogą również mówić administratorzy fan page’a Mother Power (współczynnik zaangażowania wynoszący 170%).
Pełna treść marcowych Fanpage Trends dostępna na stronach Sorender. Małe podsumowanie można przeczytać na blogu Sotrendera.