reklama
Co działo się w marcu na polskim Facebooku? Jak podkreśla Sotrender przy okazji publikacji najnowszych Fanpage Trends, przede wszystkim markom udzielił się nastrój nadchodzącej wówczas wiosny. Na komercyjnych profilach opublikowano ponad 7 tysięcy wpisów, w których zawarto odniesienie do tej, dla wielu ulubionej pory roku.
Marzec to również Dzień Kobiet. Posty publikowane w tym dniu angażowały średnio aż o 60% więcej użytkowników! Jak widać święto płci pięknej to dla wielu bardzo specjalny dzień w roku.
Facebookowicze trenują z Chodakowską
Miniony miesiąc był również kolejnym, w którym znaczący wzrost odnotowała branża sportowa. Łączna liczba fanów profili zaliczanych do tej kategorii wzrosła o 9% i na koniec miesiąca wynosiła już blisko 20 mln, a z pewnością w ciągu pierwszych dni kwietnia ta bariera została przekroczona.
Tak duży wzrost to m.in. zasługa bardzo dynamicznego wzrostu popularności Ewy Chodakowskiej. Znana już w całej Polsce trenerka fitness wyrosła w marcu na zdecydowaną liderkę całej kategorii Sport. O bardzo dobrym miesiącu mogą również mówić właściciele strony FANGOL.pl. Użytkownicy opublikowali na tym fan page’u aż 261 tys. komentarzy, a sam profil przesunął się o 22 miejsca w górę w rankingu popularności. Spore awanse zaliczyły również strony Football Moja Pasja i Kocham Football, natomiast o 6. pozycji spadł Kuba Błaszczykowski. W przypadku piłkarza Borussii Dortmund łatwo o wytłumaczenie – niestety odniesiona w styczniu kontuzja więzadeł krzyżowych wyłączy go z gry na kilka miesięcy, a przecież to właśnie głównie dzięki dobrym występom na boisku piłkarze zdobywają fanów na portalach społecznościowych.
Fuzje na rynku
W ubiegłym miesiącu odnotowano również dwa znaczące przypadki dołączenia polskich fanpejdży do globalnych profili. Pierwszy z nich dotyczy polskiego profilu gry Assassin’s Creed. Łączna liczba fanów tego fan page’a wzrosła aż o 123% w porównaniu z lutym, co sugeruje, że po połączeniu polskich fanów międzynarodowego fan page’a dopisano do polskiego profilu, a w odwrotnym kierunku podążyła niewielka liczba zagranicznych fanów polskiej strony. Inaczej musiało być w przypadku polskiego fan page’a marki Orange, który w wyniku „fuzji” stracił 60 tys. fanów, co może świadczyć o tym, że stracił w dużej mierze zagranicznych fanów, a z kolei globalny profil miał bardzo niewielu fanów pochodzących z naszego kraju.
Wzrost The Voice of Poland z drugim dnem
Warto również wspomnieć o sporym wzroście liczby fanów facebookowej strony emitowanego na TVP2 programu The Voice Of Poland. Profil powiększył swój dorobek aż o 24% i dzięki temu awansował na 5. pozycję w rankingu najpopularniejszych fanpejdży poświęconych programom telewizyjnym. W tym samym okresie fan page programu X Factor (TVN) wzrósł jedynie o 6%. Tak duży wzrost muzycznego show telewizyjnej „dwójki” może być podyktowany tym, że w II połowie marca zmarła jedna z uczestniczek, Kasia Markiewicz. 24 marca, dzień po jej śmierci, profil The Voice of Poland zyskał aż, 8,2 tys. fanów, czyli ponad 3 razy więcej niż cała marcowa średnia, którą zresztą przyrost uzyskany tego dnia znacząco podwyższył.
Popularni….
Jak prezentują się najbardziej aktualne statystyki Facebooka? W rankingu polskojęzycznych fanpejdży prowadzą Serce i Rozum. Zajmowaną jeszcze w grudniu pozycję lidera stracił Robert Lewandowski, ale to efekt przyjętej przez Sotrender metodologii. Podium uzupełniają Play i Demotywatory. Zwraca uwagę duża stabilizacja w czołówce, tj, na miejscach 1-8, gdzie żaden fan page nie zmienił swojego miejsca, a także kilka przetasowań w II połowie Top 15.
… angażujący i uważni
Największą liczbę użytkowników angażowały w minionym miesiącu, tradycyjnie już, fanpejdże Kwejka i Demotywatorów, a także wspomniana Ewa Chodakowska, które zresztą wyprzedziła pod tym względem nawet rozrywkowe profile. Z kolei najszybciej rosnącym, poza wspomnianym profilem Assassin’s Creed, był polski fan page Groupona (wzrost o 116%). Najefektywniejsze w prowadzeniu działań z zakresu customer service były tradycyjnie profile telekomunikacyjne, choć najwyższy odsetek reakcji na posty użytkowników (99,2%!) zanotował fan page sklepu z grami komputerowymi Muve.pl. Na 2. i 3. miejscu pod tym względem uplasowały się odpowiednio Mobile Vikings Polska i heyah. Z kolei najszybszy czas reakcji na posty użytkowników miały heyah, T-Mobile i Plus (każdy 6 minut).
Niezmiennie najbardziej rozpowszechnionym hashtagiem pozostaje #konkurs. Drugim najczęściej używanym był tag #tvn.
Pełne marcowe Fanpage Trends dostępne tutaj. Na blogu Sotrender krótkie podumowanie. Przypomnijmy, że przedmiotem marcowego badania Sotrender Research Insight była responsywność polskich marek z branży telekomunikacyjnej. Więcej na ten temat w naszym ubiegłotygodniowym materiale.
Poniżej marcowa infografika od Sotrender.