reklama
W zeszłym roku w internecie zaczęło się pojawiać coraz więcej informacji o tym, że podczas oglądania telewizji ludzie korzystają równocześnie z urządzeń mobilnych. Oznacza to, po pierwsze, że poszerzyła się przestrzeń reklamowa – na telefonie można reklamować to, co jest w tym samym czasie reklamowane w telewizorze, a po drugie, dzięki temu można tworzyć kampanie prowadzące widza z TV bezpośrednio do e-commerce.
Płatne telewizje mogą już z powodzeniem tworzyć e-commerce’owe kampanie multiscreeningowe, bo to ich widzowie najchętniej oglądają je przez telefony i tablety, zwłaszcza podczas emisji reklam. Ale na razie w Polsce kampanii wykorzystujących te możliwości jest jeszcze wciąż niewiele. Bierze się to stąd, że de facto na rynku nie ma jeszcze powszechnie dostępnej wiedzy na temat dokładnej konsumpcji mediów i równolegle wykonywanych czynnościach na urządzeniach mobilnych. IRCenter we współpracy z SW Research przeprowadziło w tym celu badania na próbie ponad 900 internautów.
Kto korzysta z wielu ekranów?
Z badań dowiadujemy się, że prawie połowa badanych korzystała z telefonu podczas oglądania telewizji, ale wciąż najpopularniejszym „drugim ekranem” jest komputer, na który wskazało 62% respondentów.
Serwisy VoD oglądamy chętniej na komputerze i poświęcamy im tam więcej uwagi, co nie przeszkadza odbiorcom płatnych treści korzystać także z innych urządzeń w tym samym czasie.
Niemal co trzeci badany potwierdził, że oglądał telewizję na tablecie lub telefonie.
Urządzenia mobilne często służyły jednak także do wyszukiwania treści i informacji na temat oglądanych na ekranie telewizora programów. Najczęstszym źródłem informacji jest wyszukiwarka Google, typowana przez 84% badanych.
Największą chęć do skorzystania ze smartfona mieli widzowie płatnej i darmowej telewizji streamingowej na telewizorze stacjonarnym, dopiero w drugiej kolejności – VoD.
Wnioski, jakie wysuwają eksperci z IRCenter pozwalają łączyć zjawisko multiscreeningu z kampaniami reklamowymi e-commerce. Okazuje się bowiem, że w czasie reklam wiele osób korzysta z urządzeń mobilnych także w celach zakupowych, a największym powodzeniem cieszą się gry komputerowe i książki. Być może zatem kampanie reklamowe przygotowane do wyświetlenia na kilku ekranach jednocześnie staną się kiedyś nową furtką do prywatnego świata klienta.
Szczegółowe informacje o wynikach badania na stronie IRCenter.