reklama
Gender Factor to raport, który powstał jako wspólny projekt Beauty Management PR & Marketing to Women, Mobile Institute oraz Glossy Media. Celem badania było sprawdzenie tego jak kobiety i mężczyźni postrzegają poszczególne branże oraz ich komunikację marketingową, a także jak ów działania przekładają się na ich decyzje zakupowe.
Kobiety kochają róż, czyli stereotypy nadal rządzą
Zarówno kobiety jak i mężczyźni wciąż traktowani są przez marketerów w bardzo stereotypowy sposób. Obie płcie wyraźnie wskazały które przekazy komunikacyjne do nich nie trafiają i chyba nie ma żadnej niespodzianki w tym, że do kobiet nie przemawia branża finansowa, ubezpieczeniowa, erotyczna czy alkoholowa. Choć, co ciekawe i całkiem interesujące, tylko 19% kobiet potwierdziło, że niezrozumiały jest dla nich przekaz marek motoryzacyjnych. Według badania, do mężczyzn nie trafia komunikacja produktów dla dzieci oraz kosmetyków, suplementów diety i leków. Wygląda na to, że marketerzy posegmentowali nas w dwie grupy i nie zamierzają myśleć nieszablonowo i elastycznie.
Siła jest kobietą
Mężczyzna – silny, władczy, pan domu. Być może ten model nadal funkcjonuje, choć zdaje się, że coraz częściej mamy do czynienia z silną i decyzyjną kobiecą ręką. Pytania dotyczące decyzji zakupowych jednoznacznie potwierdziły, że to kobiety decydują w większej ilości kategorii niż mężczyźni. Mają wpływ m.in. na to co kupić, gdzie jechać na wakacje i jaki kupić samochód. Co warte jest zauważenia to fakt, że Polki dokonują zakupów przemyślanych i rozsądnych. Zwłaszcza Panie w wieku 55+, które śledzą marki w mediach społecznościowych nie tylko polegają na opiniach znajomych i rodziny, ale i efekcie zaskoczenia ze strony firm. Współczesna Polka to Zosia Samosia, a coraz częściej pojawiający się w polskich domach Modny Wrażliwiec to trend określający mężczyzn skoncentrowanych na dobrym wyglądzie, zdrowym żywieniu i dbaniu o siebie.
Mężczyźni w kobiecych branżach
Co ciekawe, okazuje się, że mężczyźni nowocześni kupują bardzo impulsywnie. Aż 32% mężczyzn w wieku 18-34 lat traktuje zakupy jak istne polowanie i czyha na jak najlepsze okazje zakupowe! Warto jednak zauważyć, że wyniki badania dowiodły iż równie mocno to kobiety wchodzą ze swoim portfelem w sferę dotąd uważaną za dostępną jedynie dla mężczyzn. Kobiety chętnie dokonują zakupów motoryzacyjnych, finansowych czy skupionych wokół nowych technologii, a mężczyźni w końcu odnaleźli się w alejkach sklepowych ze zdrową żywnością czy kosmetykami… A jeśli do tej pory uważaliście, że codzienne zakupy to działka typowo kobieca, jesteście w błędzie. Jak się okazuje, to właśnie mężczyźni po 55.roku życia robią zakupy codziennie!
Smart Polki
Polki, stanowiące niemal 60% studentów rodzimych uczelni i będące lepiej wykształconymi niż mężczyźni, są prymuskami o wiele bardziej chętnymi uczestnictwem w szkoleniach, konferencjach czy kongresach. Co ciekawe, to właśnie kobiety dłużej w ciągu dnia korzystają ze smartfonów niż mężczyźni i co warte zanotowania, zakupy internetowe dokonywane na smartfonie to domena… mężczyzn.
Black is the new pink
Czas na definitywny koniec stereotypowego myślenia. Kobieta nie jest już kruchą istotą, nie potrafiącą poradzić sobie w świecie wielkiego i agresywnego niczym dzikie zwierzę biznesu. Drodzy marketerzy, jeśli decydujecie się na komunikację wobec kobiet i naszykowaliście usłaną kwiatami łąkę w pastelowych kolorach – nie tędy droga. Jeśli uważacie, że kobietom nadal podobają się tylko i wyłącznie słodkie i ładne produkty – mylicie się. Otwórzcie oczy i postawcie na różnorodność w komunikacji, która okaże się kluczem do sukcesu. Kobiety mają wpływ na decyzje zakupowe zarówno jeśli chodzi o proszek do prania jak i destynację podróży oraz nowy samochód, dlatego musicie mieć to na względzie i poznać kobiece potrzeby, które nie ograniczają się do koloru samochodu. Nawiasem mówiąc, dla większości młodych Polek powinien być on czarny, a dla kobiet w wieku 55+ czerwony.
Więcej ciekawych informacji znajdziecie w raporcie dostępnym do pobrania na stronie Gender Factor.