reklama
Kontynuując nasz cykl poświęcony budżetom, jakie poszczególne branże wydają na posty sponsorowane na Facebooku, w tym tygodniu pochyliliśmy się nad kategorią sklepów odzieżowych. Wraz z zespołem Sotrendera sprawdziliśmy, jaki procent wszystkich postów stanowią posty sponsorowane, ile pieniędzy przeznaczają na to poszczególne marki oraz ile uzyskują odsłon? Okazało się, że branża, po której spodziewaliśmy się największej ilości zer nas zaskoczyła.
Czytaj więcej: Sprawdzamy, ile pieniędzy sklepy wielkopowierzchniowe wydają na posty sponsorowane na Facebooku
Czytaj więcej: Branża e-commerce: zobacz, jaki budżet wydaje na posty sponsorowane na Facebooku
Branża, która nas zaskoczyła
Branża modowa. Mogłoby się wydawać, że to ona radzi sobie najlepiej z działalnością w mediach społecznościowych. Udostępnia najwięcej postów spośród pozostałych branży, inwestuje we wpisy sponsorowane przez co jej budżet przeznaczony na płatną komunikację przyprawia o zawrót głowy. Dane, które mogliśmy przeanalizować, dzięki firmie Sotrender przekonały nas, że prawda jest inna.
Płatna komunikacja – opis badania
Jednym z typów badań, które firma Sotrender ma w swoim repertuarze jest badanie płatnej komunikacji na Facebooku. Zespół Sotrendera pozyskał wyniki w oparciu o estymację metodą machine larning na podstawie autorskiego algorytmu lasów losowych i unikalnej bazy danych dotyczącej komunikacji ok. 14 tysięcy stron na Facebooku. Kwota, jaką firmy wydały na posty sponsorowane oraz Dark Posty, została oszacowana w oparciu o uśredniony CPM – 8 zł.
Badanie objęło 3 ostatnie miesiące ubiegłego roku, czyli IV kwartał 2015. Sotrender w swojej analizie aktywności na Facebooku „wziął pod lupę” 5 sklepów odzieżowych, które przeznaczyły największe sumy na komunikację –Reserved Poland, House, Cropp, Mohito i Sinsay.
Udział postów sponsorowanych
Wszystkie 5 sklepów należy do jednego koncernu – LPP. Najbardziej aktywną marką jest firma House, która opublikowała 328 postów na Facebooku w przeciągu 3 miesięcy. Ponad 80% z nich było wpisami niesponsorowanymi. Na drugim miejscu uplasowała się marka Mohito z 239 wpisami, zaś na trzecim Reserved Poland. Zarówno Mohito, jak i Reserved Poland w swojej komunikacji na Facebooku opublikowały najwięcej wpisów sponsorowanych. Zestawienie zamykają marki Sinsay oraz Cropp. Sinsay opublikował 170 postów, a Cropp 162. Dane pokazały, że branża sklepów odzieżowych najwięcej publikuje wpisów niesponsorowanych.
Estymowane wydatki reklamowe
W porównaniu z branżą e-commerce, która w przeciągu jednego kwartału przeznacza miliony złotych na posty sponsorowane, sklepy odzieżowe nie przekroczyły progu sześciu zer. Reserved Poland na posty sponsorowane i Dark Posty przeznaczył ponad 700 000 złotych i osiągnął niemalże sto milionów odsłon – dokładnie 97 452 244. Drugą w kolejności marką, która wydała najwięcej pieniędzy na płatną komunikację na Facebooku jest House, którego budżet wyniósł ponad pół miliona złotych, przez co osiągnął ponad 67 milionów odsłon. W następnej kolejności są marki Cropp, Mohito oraz Sinsay.
Strategia komunikacyjna
Branża sklepów odzieżowych wyraźnie nie podziela strategii komunikacji za pomocą postów sponsorowanych. Znaczna większość postów udostępnianych na profilach marek branży modowej są wpisami, które nie dostały dodatkowego wsparcia finansowego. Prawdopodobnie, przez to, że marki nie udostępniają bardzo dużej liczby postów i podążają ścieżką komunikacji niesponsorowanej, ich budżety nie robią takiego wrażenia jak w przypadku poprzednich branży. Może to być spowodowane, że marki odzieżowe uszczupliły swoje budżety na płatną komunikację na rzecz reklam w tradycyjnych mediach. Nie mniej jednak, modo – synonimie luksusu i blasku fleszy, spodziewaliśmy się po Tobie większego rozmachu w budżecie, który przeznaczasz na posty sponsorowane.
- Greg