reklama
Już nie pierwszy raz Facebooka na początku mąci, kręci i zachęca, aby później bez najmniejszych skrupułów uciąć, odebrać i w końcu zabrać. Ostatnio zła passa dotknęła wydawców, którym już od co najmniej pół roku największy na świecie portal społecznościowy po cichu tnie zasięgi organiczne.
Miesiąc temu Facebook wprowadził kolejną aktualizację swojego algorytmu. Portal Marka Zuckerberga wprost, całemu światu oświadczył, że ucierpią wydawcy, a zyskają rodziny i znajomy użytkowników.
Czytaj więcej: Facebook wprowadza zmiany w News Feedzie. Ucierpią marki i wydawcy
Czarne chmury nad wydawcami zgromadziły się jednak już jakiś czas temu. Największe firmy problem z zasięgiem organicznym zauważyły około osiem miesięcy temu, co potwierdziło przeprowadzone badanie.
Czytaj więcej: Wydawcy zauważyli spadek zasięgu organicznego na Facebooku. Potwierdziło to badanie
Aby tego było mało, tym wydawcom, którzy próbowali się ratować chwytliwymi oraz tajemniczymi tytułami Facebook również utrze nosa, bowiem najnowsza aktualizacja News Feedu, która pojawiała się tydzień temu ma na celu walczyć z nagłówkami, które wprowadzają czytelnika w błąd.
Czytaj więcej: Facebook aktualizuje News Feed. Koniec z wprowadzaniem czytelników w błąd przez wydawców [AKTUALIZACJA: oświadczenie Facebooka]
Fakt, że wydawcy się burzą i nie dowierzają własnym oczom wcale nie dziwi. Otóż, zasięgi organiczne na przestrzeni ostatniego półrocza spadły aż o połowę! Jak wynika z badań opublikowanych przez amerykański serwis Marketing Land wydawcy doświadczyli spadek zasięgu organicznego o 52%. Wyniki dotyczą absolutnie największych na świecie wydawców– The New York Times, The Wall Street Journal, Conde Nast oraz Time Inc.
To efekt kilku miesięcy
Ograniczenia zasięgu organicznego nie nastąpiły nagle, a stopniowo na przestrzeni kilku miesięcy. Zapytacie pewnie czym owe cięcia są spowodowane. Wpływa na to wiele czynników, ale głównym z nich jest zmiana polityki Facebooka, który chce powrotu do korzeni i pragnie być miejscem sprzyjającym wymiane myśli.
WIDEO jako odpowiedź na spadki zasięgu
Ale, ale co ciekawe nie wszyscy wydawcy narzekają na spadek zasięgu organicznego. Dlatego, drugim najważniejszym pytaniem zaraz po poznaniu przyczyny jest – jak temu przeciwdziałać? Otóż, algorytm Facebooka faworyzuje naszych znajomych i rodzinę, ale również patrzy przychylnym okiem na… treści wideo.
Szczególny przypadek
Jednym z wydawców, który zauważył wzrost zasięgu organicznego jest serwis PopSugar, który na swojej stronie na Facebooku publikuje tematyczne nagrania, które trwają około minuty. Kiedy pozostali wydawcy ubolewają nad spadkiem zasięgu, PopSugar na przestrzeni roku (od czerwca 2015 do czerwca 2016) zanotował wzrost zasięgu o 10%.
Przychylnym okiem
Serwis PopSugar nie tylko zanotował wyraźny wzrost zasięgu dlatego, że Facebook faworyzuje treści wideo, ale inni użytkownicy również to robią. Okazuje się, że nagrania wideo zdobywają znacznie więcej polubień, komentarzy oraz są zdecydowanie częściej udostępniane niż innego rodzaju wpisy.