reklama
Na naszej marketingowej półce wylądowała debiutancka książka Justyny Bakalarskiej – „Marketing wartości”. Jest to jedna z nielicznych książek o tym, jak „wartości zaczynają stanowić wyróżnik na rynku, znak rozpoznawczy danej firmy”, przedstawiająca firmy, które już działają według tego modelu.
Justynę Bakalarską znamy przede wszystkim z pogłębionych tekstów dziennikarskich oraz raportów, głównie z zakresu marketingu i nowych mediów. Jej debiutancka książka to zestawienie dwóch, wydawałoby się, nie idących ze sobą w parze pojęć: marketingu i wartości takich jak etyka, uczciwość, godność czy zaufanie.
We wstępie autorka zwraca uwagę, że dotychczas firmy rywalizowały głównie pod kątem cech produktów (cena, jakość, właściwości). Marketerzy budowali wokół nich emocje i potrzeby, by zachęcić konsumentów do ich kupowania. W dalszej części opisuje w bardzo przystępny sposób ewolucję marketingu od 1.0 do 3.0, w którym obecnie żyjemy. Zmiany technologiczne spowodowały, że konsument zaczął zwracać uwagę na takie aspekty, jak ochrona środowiska czy oddziaływanie firmy na lokalną społeczność. To popchnęło niektórych właścicieli biznesów w kierunku zmiany modelu zarządzania. Duże przedsiębiorstwa zaczęły uwzględniać aspekty środowiska naturalnego, a mniejsze – angażować się w pomoc charytatywną. U niektórych przerodziło się to nawet w długofalowe strategie społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).
Wywiady i praktyczne rady – to największa zaleta książki
„Marketing wartości” to książka nie tylko oparta o zebrane materiały i doświadczenie Justyny Bakalarskiej. Bardzo dużą wnoszą wywiady przeprowadzone z właścicielami firm, którzy przedkładają wartości nad dążeniem do upragnionego celu finansowego po trupach. W mojej opinii najmocniejszy wywiad to ten z właścicielem Okaeri Consulting – Michałem Nowakiem, który działalność swojej agencji konsultingowej opiera na wartościach chrześcijańskich.
Dla osób z kadry zarządzającej poleciłabym wywiad z Antonim Wojtulewiczem, prezesem xtech.pl, który za najwyższą wartość w swojej firmie uznaje partycypację w zarządzaniu firmą. Z rozmowy można dowiedzieć się, jak praktycznie realizować współdecydowanie oraz jakie trudności i wyzwania, ale przede wszystkim pozytywne doświadczenia płyną z takiego modelu zarządzania.
Zmienianie świata jest naprawdę proste
O tym, dlaczego warto prowadzić firmę, która oprócz celów biznesowych mocno stawia na realizację pewnych wartości (w tym wypadku japońskich), mówi szef Grupy Sarigato, Szymon Kosiński:
„Zdecydowanie bardziej przyciągamy takich ludzi, którzy podzielają nasze wartości. Kompetencje, doświadczenie, kontakty schodzą na drugi plan. Podczas mojej rekrutacji priorytetem zawsze jest charakter. (…) Dzięki zwracaniu uwagi na te same cechy przy budowaniu zespołu ludzie są potem ze sobą lepiej zgrani, rozumieją się i szanują.”
„Marketing wartości” oprócz omówienia zmian w podejściu do prowadzenia biznesu, czyli przechodzenia z „zysk przede wszystkim” na system „odpowiedzialni za innych”, jest świetnym zbiorem przykładów na to, że pieniądze i ważne wartości w życiu każdego człowieka mogą iść ze sobą w parze w każdym biznesie. Książka Justyny Bakalarskiej jest przeznaczona dla specjalistów ds. CSR/PR oraz employer brandingu, ale również dla każdego przedsiębiorcy, który ma pasję i jednocześnie wie, że może zrobić coś dla swoich pracowników i otoczenia. Lub nie wierzy, że stawianie w środowisku pracy na inne czynniki niż pieniądze, może dać efekt biznesowy. Ta książka to nie tylko omówienie tematu marketingu wartości, ale również fantastyczne źródło inspiracji. Ważne by, jak mówi w wywiadzie z Justyną, Michał Nowak, robić rzeczy, które zmieniają świat i „(…) rzeczywistość wokół nas. To jest naprawdę proste.”
Portal SocialPress jest patronem medialnym książki.
- Books4business.pl