reklama
Wprowadzone w sierpniu ubiegłego roku Instagram Stories bardzo szybko zyskało na popularności. Początkowo krytycznie oceniany klon Snapchata, przewyższył oczekiwania wszystkich i przyciągnął więcej użytkowników niż aplikacja z duszkiem. Już dwa miesiące po uruchomieniu funkcji korzystało z niej 100 milionów użytkowników. W styczniu tego roku liczba ta wzrosła do 150 milionów, w kwietniu do 200 milionów, a obecnie Instagram może pochwalić się ponad 250 milionami osób aktywnie korzystających z sekcji każdego dnia. Dla porównania, wzrosty Snapchata były znacznie wolniejsze, a aktualnie korzysta z niego ponad 166 milionów użytkowników dziennie.
Jest to więc ogromna różnica, która pokazuje, że wysiłki podejmowane przez Facebooka, aby ograniczyć wpływy Snapchata, który przed dłuższą chwilę był na fali popularności, są skuteczne. Swoje treści na Instagram Stories umieszczają nie tylko indywidualni użytkownicy, ale i marki. Jak wynika z badań Klear opublikowanych przez Social Medi Today, w ramach, których przeanalizowano 149 marek z 8 branż, już 45 procent badanych marek używa sekcji Stories na Instagramie przynajmniej raz w tygodniu. Spośród największych światowych firm najbardziej aktywne są Mercedes-Benz, McDonald’s, IBM, Columbia, Forever 21 czy Lufthansa. Czym dzielą się ze swoimi odbiorcami?
Branże na Instagram Stories
Najpopularniejszymi typami contentu publikowanego przez marki są treści produktowe (36 procent), wgląd wewnątrz firmy (22 procent) oraz przejęcia profili przez gości (14 procent). Mniej popularne okazują się wydarzenia (10 procent), inne (7 procent), materiały typu “Jak…” (5 procent), a także User-generated Content (4 procent). Co ciekawe, najrzadziej w sekcji Stories pojawiają się konkursy (2 procent).
Z kolei branże, które najchętniej aktywnie komunikują się za pomocą Instagram Stories to fitness, moda oraz sprzedaż detaliczna. Rzadko kiedy zobaczymy tam treści firm, których dobra i usługi są związane z artykułami spożywczymi lub napojami. Pamiętajmy jednak, że dane te mogą być zależne od wielu czynników, a przede wszystkim grup odbiorców i ich demografii.
Typy publikowanych treści
Każda z nich, ze względu na swoją specyfikę, w inny sposób kieruje treści do swoich odbiorców. Najpopularniejsza z branż, czyli fitness, prezentuje się przede wszystkim przy udziale gości i influencerów, którzy na określony czas przejmują profil. W dalszej kolejności prezentowane są konkretne produkty, których zakup jest możliwy oraz UGC. Z kolei firmy modowe, które zajmują drugie miejsce wśród najaktywniejszych, prezentują przede wszystkim swoje produkty oraz fragmenty z życia marki. Tym drugim chętnie dzielą się linie lotnicze, firmy specjalizujące się w sprzedaży detalicznej, branża podróżnicza oraz motoryzacyjna. Co ciekawe, właściwie tylko branża technologiczna i w niewielkim stopniu modowa decydują się na przeprowadzanie konkursów za pomocą Stories.
W przypadku trzech branż pojawia się także wcześniej wspomniany UGC. Treści wytwarzane przez użytkowników pojawiają się u marek z branży technologicznej, fitness oraz motoryzacyjnej. To te trzy segmenty są najbardziej otwarte na udostępnienie miejsca w swoim Stories użytkownikom.
Linki w Stories
Jakiś czas temu Instagram wprowadził opcję linkowania treści w Stories do zewnętrznych stron. Profile biznesowe mogą w ten sposób przekierować użytkownika na ich stronę, do e-sklepu lub też do treści zamieszczonych w innych miejscach. Marki wykorzystują tą możliwość przede wszystkim do dodawania linków ze stronami produktów. Najczęściej zamieszczane przez nich odnośniki pozwalają użytkownikom na bezpośredni zakup dobra lub usługi (59 procent). Ponad połowę mniej firm przekierowuje widza Stories do innego serwisu społecznościowego (23 procent), a 10 procent linkuje do artykułów na swoim blogu. Zaledwie 5 procent kieruje użytkowników na stronę swojej kampanii, a tylko 3 procent do miejsca, z którego można pobrać aplikację.
Content is king
Z obserwacji Social Media Today wynika, że przy tworzeniu Stories marki bardziej koncentrują się na zawartości, która miałaby przyciągnąć użytkownika ponownie i spowodować jego odpowiedź, niż na generowaniu zaangażowania czy samej popularności treści. Informacje na temat wykorzystania tej opcji Instagrama mogą dać markom nową perspektywę i wskazać sposoby na wykorzystanie potencjału swojego kanału. Przejęcia profili i ukazywanie produktów to praktyki, które najczęściej stosują marki. Firmy mogą w ten sposób jeszcze efektywniej łączyć się ze swoimi odbiorcami i prezentować im wartościowe treści. A w przypadku Stories to właśnie one odgrywają najistotniejszą rolę.