reklama
Jeżeli zastanawialiście się kiedy, jakiego rzędu kwoty są w stanie osiągnąć dzięki swoim działaniom twórcy na YouTube to przychodzimy z odpowiedzią. Agencja GetHero i portal APYnews przebadały pulę 104 twórców działających na YouTube, reprezentujących różne typy kanałów i prezentujący różne treści wideo. Badanie zostało przeprowadzone za pomocą wywiadów telefonicznych i e-mailowych, bezpośrednio z twórcami YouTube. Grupa youtuberów została zaś wybrana na zasadzie różnorodności w przedziale posiadanych subskrypcji. Twórcy raportu zamierzają powtarzać badanie cyklicznie, a my już teraz prezentujemy aktualne wyniki.
Content na YouTube
Najpopularniejszą tematyką, którą zajmują się youtuberzy jest według tego badania gaming – blisko połowa z naszych badanych zajmuje się właśnie tym działem. Bardzo podobne wyniki uzyskują lifestyle i rozrywka – kolejno 29 i 24 procent respondentów reprezentuje takie typy kanałów.
Najwięcej, bo aż 24 procent treści występujących na badanych kanałach, stanowią gameplay’e oraz vlogi. Wśród popularnego contentu można także wyróżnić Q&A, jak również unboxingi. Jeden na dziesięć filmów to skecze, a 8 procent to tutoriale. Najrzadziej pojawiają się testy, pranki i DIY (każde tpo 2 procent).
Zarobki youtuberów
Autorzy raportu sprawdzili również, jak wygląda kwestia subskrybcje-zarobek. Co do zasady, wyniki raczej nie stanowią zaskoczenia – im więcej twórca ma subskrybentów, tym więcej zarabia miesięcznie. Dla mniejszych twórców (do 250 tysięcy subskrypcji) są to kwoty rzędu 3,7-4,5 tysiąca złotych miesięcznie, dla największych zaś (od 500 tysięcy subskrypcji): 13-27 tysięcy złotych.
Zdecydowana większość twórców – aż 82 procent badanych – zadeklarowało, że miesięcznie zarabia średnio od 1 do 10 tysięcy złotych, w tym 53 procent deklaruje przedział 1-5 tysięcy złotych, a 29 procent przedział 5 -10 tysięcy złotych. Tych najlepiej zarabiających (powyżej 10 tysięcy złotych, w przedziałach 10-25 tysięcy złotych, 25-50 tysięcy złotych i 50-100 tysięcy złotych) jest z kolei jedynie 18 procent. Jeden procent badanych zadeklarowało, że nie zarabia w ogóle poza reklamami AdSense (w związku z tym nie zostali uwzględnieni w wykresie). Powyższe dane pozwalają na stwierdzenie, że 20 procent „najbardziej dochodowych” youtuberów, zarabia więcej niż 80 procent pozostałych.
Ogólnie twórca działający na YouTube (z przebadanej puli) zarabia średnio 9 181 złotych. Dla gamingowców średnią jest 6 625 złotych, dla kanałów rozrywkowych niewiele mniej – 6 479 złotych, najwięcej natomiast zarabiają twórcy z kategorii lifestyle – średnio 13 166 złotych.
Najczęściej deklarowanym źródłem zarobku są przychody z reklam AdSense – aż 96 procent ankietowanych youtuberów udzieliło takiej odpowiedzi. Twórcy zarabiają także na: branded contencie, eventach, streamach czy własnych sklepach. Aż 73 proc. przebadanych YouTuberów współpracuje komercyjnie z markami (marketerami).
– Jednym z ciekawszych zestawień w raporcie są bez wątpienia zarobki twórców YouTube. Jak wynika z deklaracji ankietowanych YouTuberów, różnica pomiędzy najniższymi a najwyższymi średnimi zarobkami za jednorazową współpracę z marką może być bardzo duża. Dzięki kampanii twórca jest w stanie średnio zarobić od 1 475 złotych (średnia wartość zarobku określanego w badaniu jako minimalny za jednorazową współpracę), najwięcej zaś 29 287 złotych (średnia wartość z wycen podawanych jako maksymalne), aczkolwiek należy pamiętać, że kwoty za jednorazową współpracę wynoszą nie raz nawet ponad 100 tysięcy złotych – mówi Tobiasz Wybraniec, prezes zarządu agencji GetHero.
Współpraca darmowa i barterowa
Twórcy często decydują się także na darmową współpracę. Ponad 70 procent badanych potwierdza, że wzięło udział w darmowej kampanii z marką, a jako główny powód youtuberzy podali współpracę na rzecz celów charytatywnych. Jak wynika z raportu, decydują się oni także na współpracę bez wynagrodzenia, ponieważ temat kampanii jest dla nich bliski lub po prostu lubią daną markę. Warto odnotować też fakt, że 13 procent badanych za powód współpracy, za którą nie dostali pieniędzy, podaje winę swojego managera, bądź po prostu oszustwo.
Wśród youtuberów bardzo popularny jest również barter – 3/4 ankietowanych potwierdza, że współpracowało na takich zasadach. Tego typu działania ma za sobą 65-80 procent twórców gamingowych, rozrywkowych oraz lifestylowych; jedynie 20-35 procent twórców w ogóle nie współpracuje barterowo.
Źródło: na podstawie informacji prasowej GetHero