reklama
Facebook od dłuższego czasu walczy z problemem fake newsów i clickbaitów. Twórcy portalu podejmują szereg czynności, które mają na celu ich wyeliminowanie i dostarczanie użytkownikom rzetelnych informacji, które nie będą negatywnie wpływały na ich światopogląd. Ostatnio pisaliśmy o walce z nieuczciwymi reklamodawcami i działaniach mających zwiększyć przejrzystość reklam. Kilka dni temu portal poinformował o kolejnych krokach – rozpoczęciu testów funkcji, która umożliwiałaby dostarczenie kontekstu dla artykułów widocznych w Aktualnościach. Dzięki temu użytkownicy w szybki sposób będą mogli podejmować świadome decyzje na temat tego, które treścią będą chcieli czytać i udostępniać.
Jak miałaby działać nowa funkcja?
Pomysł wprowadzenia funkcji narodził się na skutek informacji zwrotnej od społeczności portalu, w tym wielu wydawców, którzy pracują nad rozwojem serwisu w ramach projektu Facebook Journalism Project. Zbadano także, że w Stanach Zjednoczonych zaledwie 53 procent osób ufa źródłom informacji, z których korzysta. Dlatego też przy linkach do artykułów udostępnianych na tablicy pojawiłby się przycisk z literką “i”, po dotknięciu którego bezpośrednio widoczne byłyby dodatkowe informacje. Zainteresowany mógłby sprawdzić kim jest wydawca, zobaczyć linki do powiązanych artykułów na innych stronach czy mapę udostępnień, która informowałaby wizualnie o tym, gdzie najczęściej share’owany ten wpis.
Dodatkowe informacje kontekstowe byłby pobierane z Facebooka oraz innych źródeł, np. wpisów z Wikipedii, strony wydawcy czy popularnych artykułów. W przypadku, gdy tak szczegółowe informacje byłyby niedostępne, portal wyświetliłby informację, że nie pozyskano informacji o tej publikacji.
Taki krok ze strony portalu ma pomóc w docieraniu do ważnych informacji i ocenie przez ich odbiorcę tego, czy pochodzą one od wydawców, którym ufa. Obecnie funkcja jest w fazie początkowych testów, a twórcy portalu deklarują, że będą nadal otwarci na sugestie użytkowników i wydawców, aby wiedza, która pomaga w podejmowaniu decyzji była rzetelna, a doświadczenia posiadających profile na Facebooku jeszcze lepsze.
Czy wpłynie ona na Strony?
W informacji od Facebooka możemy przeczytać, że większość Stron nie zobaczy znaczących zmian w dystrybucji treści w Aktualnościach. Zaznaczono także, że jak zawsze powinny one odnosić się do naszych najlepszych praktyk i stanowić kontynuację tematów, które są istotne dla odbiorców.
Walka z fake news jest niezwykle trudną batalią. Szybka rozprzestrzenialność treści w social media powoduje, że trudno jest zatrzymać raz poruszoną machinę i zniwelować nieprawdziwą informację. Nawet jeśli pojawi się jej sprostowanie, nie mamy pewności, że dotrą do niego wcześniejsi odbiorcy komunikatu. Dlatego też Facebook stara się intensywnie walczyć z tym zjawiskiem i jeśli testy opisanej funkcji przyniosą zadowalające efekty, już wkrótce nowy przycisk może zagościć na stałe na portalu.