X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Którym youtuberom ufamy najbardziej?

Z którym youtuberem najchętniej poszlibyśmy na piwo? Kto budzi w nas na tyle zaufania, że nie balibyśmy się kupić od niego samochodu? Którzy twórcy są nam emocjonalnie najbliżsi? Sprawdzono to w ramach badania "Siła osobowości youtuberów 2017".

Którym youtuberom ufamy najbardziej?fot. bank zdjęć shutterstock.com

reklama


Influencer marketing to jeden z najgorętszych trendów na rynku. Twórcy internetowi są na ustach marketerów, marek oraz indywidualnych użytkowników, którzy mogą obserwować podejmowane przez nich działania. Rzesza ich fanów wciąż rośnie, a aby przekonać się, którzy vlogerzy cieszą się największą sympatią, YouTube zlecił pierwsze w Polsce badanie dotyczące tzw. siły marek osobistych youtuberów. Zostało ono przeprowadzone metodą CAWI na reprezentatywnej próbie osób w wieku 16-34 lata korzystających z internetu przynajmniej raz w tygodniu.

W ramach pierwszej fazy badania spośród dużej grupy twórców YouTube i celebrytów TV (łącznie 64 osób) zostało wybranych 20 nazwisk, którym dokładnie przyjrzano się w drugim etapie. Sprawdzano m.in. rozpoznawalność i sympatię względem poszczególnych osób ― zarówno youtuberów, jak i celebrytów telewizyjnych. Pod lupę wzięto m.in. Historie bez cenzury, AdBustera, Mówiąc Inaczej, Abstrachuje, Red Lipstick Monster, Radka Kotarskiego, 5 sposobów na czy Sylwestra Wardęgę. Jak postrzegani są oni przez swoich odbiorców?

Bliskość emocjonalna

Okazuje się, że o potencjalne marek youtuberów stanowi ich bliskość w stosunku do odbiorców. Historia Bez Cenzury, AdBuster, Mówiąc Inaczej, Abstrachuje i Red Lipstick Monster to najbardziej lubiani youtuberzy.

Znani twórcy YouTube w rankingu bliskości osiągają wyniki lepsze niż większość popularnych gwiazd telewizyjnych takich jak Joanna Krupa, Szymon Majewski, Kuba Wojewódzki czy Magda Gessler. Wynika to z pozytywnego wizerunku youtuberów – są oni lubiani, ponieważ jak opisujemy dalej, kojarzą się przede wszystkim ze szczerością i autentycznością, a także ― co ciekawe ― profesjonalizmem, w znacznie większym stopniu niż gwiazdy telewizyjne.

fot. materiały prasowe

fot. materiały prasowe

Nowoczesny, jasny i prosty przekaz. Emocje i wiarygodność. Zero sztucznej kreacji i wywyższania się oraz zdecydowanie kumpelski układ pomiędzy twórcą a jego odbiorcą badanie pokazało, że to podstawowe warunki, które trzeba spełnić, by być lubianym, cenionym, oglądanym. Niby łatwo, a jednak udaje się nielicznym – podsumowuje Karolina Korwin Piotrowska.

Skojarzenia z twórcami

W badaniu zostały też zmierzone intuicyjne skojarzenia respondentów z każdym z 20 celebrytów. Z  twórcami znanymi z YouTube znacznie silniej niż z celebrytami telewizyjnymi kojarzone są takie wymiary jak: zabawa, inspiracja, szczerość, autentyczność i profesjonalizm. 

Youtuberzy, którzy cechują się najwyższym wskaźnikiem bliskości, to prowadzący kanał Historia Bez Cenzury, oceniani jako profesjonalni, nowocześni i wiarygodni – otrzymali notę w skali 6,37 na 10. Drugim twórcą, z którym odbiorcy czują się najsilniej związani, jest AdBuster, kojarzony przede wszystkim z autentycznością, szczerością i profesjonalizmem. Trzeci najbardziej lubiany kanał to Mówiąc Inaczej, którego autorka wyróżnia się ze względu na bycie autorytetem, a także wiarygodność i szczerość.

fot. materiały prasowe

fot. materiały prasowe

Rozpoznawalność twórców znanych z YouTube nie jest jeszcze tak wysoka jak dla najpopularniejszych celebrytów telewizyjnych. Najbardziej rozpoznawalni youtuberzy to SA Wardega, Abstrachuje TV i Matura to Bzdura, którzy zajęli odpowiednio 9., 10. i 11. miejsce w rankingu rozpoznawalności.

Z kim poszlibyśmy na piwo?

Sprawdzono także, z którymi gwiazdami poszlibyśmy na piwo, od kogo kupilibyśmy używany samochód, a komu zwierzylibyśmy się z problemów. Najlepszym kandydatem na wspólne wyjście do baru jest Abelard Giza, jednak zaraz za nim plasuje się internetowa ekipa Abstrachuje. Na czwartym miejscu znajduje się AdBuster, a na piątym Historia bez cenzury. Używanego samochodu nie balibyśmy się zaś kupić od wspomnianego już AdBustera oraz Radka Kotarskiego, a o problemach porozmawialibyśmy najchętniej z Joanną Krupą, Matura to bzdura, Letnim Chamskim Podrywem lub Sylwestrem Wardęgą. W przypadku wszystkich trzech rankingów youtuberzy stanowią większość wskazań, a więc oznacza to, że darzymy ich nie tylko sympatią, ale i zaufaniem.

fot. materiały prasowe

fot. materiały prasowe

Siła osobistych marek youtuberów tkwi w ich autentyczności i szczerości. Dawniej to gwiazdy telewizji dzięki swojej popularności stawały się znanymi osobowościami, dziś to osobowości takie jak Ewa, Red Lipstick Monster, czy Wojtek z Historii bez cenzury są gwiazdami dla młodego pokolenia. To one inspirują i zarażają swoją energią i szczerością. To im ufamy i z nimi chętnie spotkalibyśmy się “na piwie”. Kiedyś marzyliśmy o spotkaniach z gwiazdami telewizji czy kina, dziś marzymy o spotkaniu z ulubioną youtuberką czy youtuberem – komentuje Tomasz Czudowski, szef marketingu YouTube w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.

Prezentacja wyników badania odbyła się podczas drugiej edycji YouTube Pop-Up Space Warsaw, tymczasowego studia nagraniowego i przestrzeni dla twórców YouTube. W Pop-Up Space youtuberzy mogą nagrać odcinek swojego programu w profesjonalnych warunkach, poznać tajniki produkcji wideo, dowiedzieć się jak zoptymalizować swój kanał i zbudować skuteczną strategię na YouTube.

Źródło: na podstawie informacji prasowej YouTube

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail