reklama
Twórcy Instagrama podzieli się użytkownikami dwoma istotnymi informacjami. Pierwsza z nich dotyczyła faktu, iż społeczność aplikacji to już miliard użytkowników. Od ośmiu lat możliwe było zaobserwowanie, jak rozkwitała, dzięki czemu obecnie Instagram może pochwalić się naprawdę liczną rzeszą fanów. Jednak mimo imponujących wyników to druga z informacji była dla instagramowiczów szczególnie interesująca. Zaprezentowano bowiem nową aplikację IGTV, która umożliwia wyświetlanie i tworzenie długich, pionowych filmów. Zebraliśmy najważniejsze informacje na temat nowości.
Co wyróżnia aplikację?
IGTV to nowe miejsce do wykazania się kreatywnością i zainteresowania swoich odbiorców poprzez prezentowanie dłuższych filmów. Aplikacja jest dostosowana do widoku urządzenia mobilnego, a filmy wyświetlane są domyślnie w trybie pełnoekranowym, dlatego też ważne, aby było one pionowe.
Kluczową kwestią jest jednak to, że w przeciwieństwie do Instagrama, filmy nie są ograniczone do jednej minuty. Ich czas trwania może wynosić od 15 sekund do 10 minut.
Jak rozpocząć przygodę z IGTV?
Aby skorzystać z nowej aplikacji należy pobrać IGTV z iTunes lub Google Play. Po jej uruchomieniu zobaczymy ekran powitalny, w ramach którego możemy połączyć aplikację z naszym kontem lub przełączyć ją na inne niż domyślne. Możemy także włączyć powiadomienia, aby na bieżąco otrzymywać aktualizacje dotyczące filmów obserwowanych twórców.
W dalszym etapie w widoku aplikacji zobaczymy kilka sekcji:
- “Dla Ciebie” z filmami wybranymi dla nas,
- “Obserwowani” z materiałami udostępnionymi przez śledzone przez nas profile,
- “Popularne” z najpopularniejszymi w aplikacji wideo,
- “Kontynuuj oglądanie” z materiałami, których odtwarzanie rozpoczęliśmy, ale nie skończyliśmy.
W IGTV znajduje się także wyszukiwarka, za pomocą której odnajdziemy i przejrzymy nowe profile. Abyśmy i my mogli udostępniać wideo konieczne jest kliknięcie w ikonę z kołem zębatym i w prosty sposób utworzenie kanału. Wówczas zostaniemy połączeni z naszymi znajomymi i ulubionymi twórcami. Co ważne dla posiadaczy kilku profili w aplikacji, w zakładce możemy utworzyć kanały dla kilku kont.
Wyświetlane w aplikacji treści możemy podobnie jak na Instagramie polubić, komentować oraz udostępniać je w wiadomościach prywatnych.
IGTV, a profil na Instagramie
Jak pisaliśmy powyżej, aby możliwe było udostępnianie filmów w ramach nowej aplikacji konieczne jest stworzenie kanału, który będzie widoczny także na naszym profilu na Instagramie. Po wykonaniu tych czynności, tuż obok wyróżnionych Stories zobaczymy kółeczko z symbolem IGTV, dzięki któremu obejrzymy dłuższe filmy bez opuszczania aplikacji.
Co więcej, aby ułatwić docieranie do dłuższych, interesujących treści, po połączeniu aplikacji z naszym kontem będziemy mogli linkować w Stories do konkretnych materiałów wideo z IGTV. Oznacza to więc, że możliwe będzie tworzenie tzw. zajawek, które zachęcą do odwiedzenia kanału i zamieszczenie odnośnika do konkretnego filmu, którzy po przesunięciu palcem przeniesie użytkownika bezpośrednio do materiału. Zrobimy to za pomocą ikony przypominającej dwa połączone spinacze.
Statystyki udostępnianych treści
Aby sprawdzić, czy użytkownicy angażowali się w udostępniane treści możemy zobaczyć statystki. W ramach nich sprawdzimy liczbę wyświetleń (przynajmniej przez 3 sekund), polubień oraz komentarzy, a także retencję grup odbiorców, czyli procentowy czas wyświetlania filmu oraz jego średnią.
Dostępność aplikacji
Z oficjalnego komunikatu wynika, że aplikacja będzie dostępna dla użytkowników systemu iOS i Android w najbliższych tygodniach. Z naszych obserwacji wynika jednak, że już teraz możemy z niej skorzystać, czyli najpewniej trafiła ona już do Polski.
Nowe wyzwanie dla twórców?
Od wczoraj aplikacja jest tematem numer jeden, bowiem mówi się o niej w kontekście konkurowania z YouTubem. Pionowy format narzuca na twórców pewne ograniczenie, które powoduje, że nie będą mogli oni tworzyć już uniwersalnych treści do udostępnienia na obu platformach. I o ile w teorii byłoby to możliwe, o tyle w praktyce istnieje ryzyko, że użytkownicy dostrzegliby niedostosowanie formatu do jednego z mediów.
Jak czytamy w oficjalnym komunikacie, IGTV to nowy rozdział dla wideo na Instagramie. Jak przekazał Kevin Systrom, Co-Founder & CEO Instagrama, aplikacja jest miejscem do łączenia ludzi, którzy inspirują, edukują i bawią nas każdego dnia. Uruchomienie nowości może dostarczyć nam nowych doświadczeń i jeszcze bardziej zbliżyć nas do twórców.
Trudno jednoznacznie oceniać, czy odniesie ona sukces, lecz z pewnością czas pokaże czy rzeczywiście stanowi ona realne zagrożenie dla YouTube i jak z jej specyfiką poradzą sobie twórcy oraz influencerzy.