reklama
Już po raz piąty amerykański tygodnik społeczno-polityczny przedstawił istę 25 osób, które uznano najbardziej wpływowe w internecie. Głównym kryterium doboru był ich globalny wpływ w social media oraz umiejętność operowania wiadomościami.
Co ważne, zestawienie nie ma jednak charakteru rankingu – kolejność zaprezentowanych osób jest przypadkowa. Kto więc znalazł się w tym zaszczytnym, dość różnorodnym gronie Time na rok 2019?
Lil Nas X
Zestawienie rozpoczyna 20-letni raper, który jest dowodem na to, że efekt viralowy może przynieść realną popularność. Zdobył on swoich fanów m.in. dzięki satyrycznemu językowi oraz memom publikowanym na Twitterze. Szczególną popularność zyskał jednak dzięki utworowi Old Town Road, który wykonuje wraz z Billy’em Rayem Cyrusem. Jego fragment stał się wyzwaniem#yeehaw na TikToku. Muzyk rozpoczął także m.in. dyskusję na temat wykluczania czarnoskórych artystów i ujawnił, że jest homoseksualistą.
Alexandria Ocasio-Cortez
Amerykańska polityk należąca do Partii Demokratycznej oraz członkini Izby Reprezentantów Stanów Zjednoczonych gromadzi w social media znaczne grono odbiorców. Jej profil @AOC na Twitterze, na którym aktywnie tweetuje obserwuje już ponad 4,81 mln osób. Wykorzystuje ona social media do zwracania uwagi na istotne problemy, publikując na przykład na Instagramie wideo z przesłuchań podkomitetów czy z debat politycznych. Podkreśla także potrzebę bycia autentycznym w sieci.
Wyświetl ten post na Instagramie.
Got ‘em. . Clip from our recent Oversight Committee hearing via @ajplus
Donald Trump
W ostatnim roku także prezydent Donald Trump zwiększył swoją aktywność w sieci. na Twitterze obserwuje go ponad 62 mln osób, a jego tweety są sprzężenie zwrotnym dla telewizji czy wiadomości w Google. Polityk wykorzystał swoją popularność w social media również do tego, by skrytykować dochodzenie Specjalnego Radcy Roberta Muellera w sprawie łączenia kampanii z Rosją.
BTS
Kolejne miejsce w gronie dwudziestu pięciu najbardziej wpływowych zajmuje siedmioosobowy boys band z Korei Południowej. Zespół zgromadził wokół siebie milionową społeczność cyfrowych fanów zwaną “ARMY”. Udostępniony przez nich teledysk zdobył rekordowe 75 milionów wyświetleń w sieci w ciągu 24 godzin, a członkowie zespołu współpracowali za pomocą gry mobilnej ze swoimi słuchaczami.
Rahaf Mohammed
Nastoletnia uciekinierka, Rahaf Mohammed, utworzył swoje konto na Twitterze w styczniu tego roku i na skalę światową wprowadziła jego użytkowników w swoją sytuację oraz status saudyjskich kobiet. Po ucieczce z domu zebrała blisko 45 tysięcy zwolenników w ciągu jednego dnia, a hashtag #SaveRahaf wzmocnił jej prośbę o azyl, przyciągając uwagę Agencji ds. Uchodźców z USA, która ostatecznie pomogła umieścić ją w Kanadzie. Od tego czasu coraz więcej saudyjskich uciekinierów używało mediów społecznościowych do podnoszenia świadomości na temat traktowania saudyjskich kobiet i przedstawiania własnych próśb o azyl.
Ariana Grande
Album tej artystki odniósł ogromny sukces. Między innymi zajęła trzy najwyższe miejsca na liście Billboard Hot 100. Jej sukces został spotęgowany jest także po części dzięki szumowi, jaki stworzyła za pośrednictwem Twittera. Co więcej, niedawno stała się ona najczęściej obserwowanym muzykiem na Instagramie i zyskując w ten sposób nowe możliwości promowania swojej twórczości.
The School Strikers
Jeden akt szwedzkiego nastolatka z biegiem czasu zamienił się w istotny ruch w internecie. Zwrócili oni uwagę na problemy walki ze zmianą klimatu i strajki uczniów walczących o lepsze jutro (#FridaysforFuture i # SchoolStrike4Climate).
Today’s strike at Jassore, Bangladesh supporting @GretaThunberg & taking part in @Fridays4future movement.#FridaysForFuture #ClimateEmergency #ClimateStrike pic.twitter.com/lS6kzv1Rm6
— Fridays For Future – Bangladesh (@FFF_Bangladesh) 12 lipca 2019
Liza Koshy
Amerykańska yotuberka i gwiazda social media zdobyła popularność dzięki Vine ma 23-lata, a jej skecze przyciągają miliony odbiorców na Instagramie i Tik-Toku. Publikuje tam m.in. szalone skecze wypełnione wirtuozowskim tańcem. Wkrótce ma pojawić się także w filmie komediowym produkcji Alicii Keys.
Brian Kolfage
Amerykański weteran, Brian Kolfage, prowadził zbiórkę za pomocą serwisu GoFoundMe na budowę muru pomiędzy Meksykiem a Stanami Zjednoczonymi. Gromadząc na ten cel kwotę 25 milionów pobił rekord serwisu do zbiórek pieniężnych.
James Charles
Po majowej Gali Met, vlogger urodowy James Charles został pierwszym męskim influencerem i ambasadorem marki kosmetycznej CoverGirl. Skandal z udziałem jego oraz blogerki beauty Tati Westbrook osiągnął efekt viralowy w sieci. W wyniku opowieści o jego rzekomych intrygach stracił on znaczne grono odbiorców i zdecydował się odwołać jego wizyty w 24 miastach. Obie strony zdecydowały się jednak na przeprosiny i obecnie posiada on 15 milionów subskrybentów na YouTube.
Książę i Księżna Sussex
W zestawieniu najbardziej wpływowych twórców internetowych nie mogło zabraknąć księcia Harrego i Meghan Markle. Ich profil na Instagramie pojawił się w kwietniu i w ekspresowym tempie zgromadził liczne grono obserwatorów, bijąc tym samym rekord Guinessa. Obecnie obserwuje go ponad 9 milionów osób. Para książęca publikuje bowiem posty dotyczące ważnych wydarzeń z życia brytyjskiej rodziny królewskiej oraz istotnych społecznie organizacji. Planują także uruchomienie własnej organizacji charytatywnej.
Czytaj więcej: Harry i Meghan pobili rekord Guinessa na Instagramie
Germán Garmendia
29-letni youtuber Germán Garmendia jest obecnie najpopularniejszym hiszpańskojęzycznym twórcą w serwisie wideo. Jego pełne humoru filmy zdobyły już ponad 13 miliardów odsłon. Jego osobowość i komentarze przyciągają widzów, a w ubiegłym roku wydał on swoją pierwszą powieść.
Cardi B
Amerykańska raperka posiada ponad 47 milionów obserwatorów w social media. Publikowane przez nią materiały są nie co odmienne od tego, co możemy spotkać na profilach artystów – pomiędzy treściami z czerwonego dywanu publikuje ona memy i zabawne filmy. Odnosi się ona także do polityki Donalda Trumpa – jej wideo na Instagramie krytykujące jego działania dotyczące budowy muru wyświetlono aż 20 milionów razy.
Chris Godfrey (The egg)
Jeśli nazwisko Godfrey nie mówili Wam wiele, to z pewnością stwierdzenie “Jajko, które pobiło rekord Guinessa” będzie bardziej odpowiednie. Pracownik agencji reklamowej w Londynie postanowił zmobilizować użytkowników social media do wspólnego pobicia rekordu. Postawił sobie za cel zdobycie większej liczby lajków niż fotografia Kylie Jenner, która posiadała ich 18 milionów. Dzięki użytkownikom mediów społecznościowych udało mu się tego dokonać – fotografia jajka stała się viralem i zdobyła na Instagramie 53 miliony polubień. Co ważne, efekt ten wykorzystano do zwrócenia uwagi na znaczenie zdrowia psychicznego.
Czytaj więcej: Wiadomo już, co kryje się za najpopularniejszym jajkiem na Instagramie
Carlos Maza
Carlos Maza to dziennikarz Vox i vlogger, który wypowiadał się w social media na temat prześladowania w internecie. Twórca sam przez dwa lata był wielokrotnie oczerniany ze względu na swoje pochodzenie etniczne i orientację seksualną. Pod koniec maja zabrał publicznie głos, a materiał ten stał się viralem na Twitterze. Niewiele później serwis YouTube poinformował o swoich planach w kwestii powstrzymania nękania w internecie.
Zhang Dayi
Zhand Dayi jest nazywana chińską Kylie Jenner. Projektantka posiada ponad 11 milionów obserwatorów na Weibo. Za pomocą relacji na żywo, które są oglądane przez setki tysięcy użytkowników, regularnie promuje produkty ze swojej lini ubrań, bielizny i kosmetyków. Podczas corocznego wydarzenia dla celebrytów prowadzących sklepy internetowe “rozbiła bank” przekraczając dochód 145 milionów dolarów w ciągu pół godziny.
Jojo Siwa
Niezwykle barwna 16-latka z Nebraski śpiewa i tańczy publikując efekty na TikToku i na Twitterze. Niedawno przeniosła ona swoją popularność ze świata online także do realu i wyruszyła w trasę koncertową, aby wykonać m.in. „Boomerang” – hymn przeciwko cyberprzemocy, który ma już 720 milionów odsłon na YouTube.
Ben Shapiro
Za połową zestawienia plasuje się Ben Shapiro – amerykański komentator polityczny prowadzący podcasty i audycje radiowe dla milionów słuchaczy. W maju pojawił się na pierwszych stronach gazet po tym, jak stanowczo zakończył wywiad z dziennikarzem BBC sprzeciwiając się zadanym pytaniom.
DrLupo
DrLupo, a właściwie Benjamin Lupo, jest najbardziej hojnym graczem na Twitchu. W lipcu, poświęcając zysk ze swojej transmisji na cel charytatywny, zdobył dla Szpitala Dziecięcego im. Św. Judy rekordową sumę.
Emma Chamberlain
18-letnia youtuberka promuje trend normcore, czyli bycie “hardkorowo normalnym”. Jej filmy na kanale na YouTube pokazują, jak starannie konstruujemy i edytujemy treści zniekształcając przez to codzienność. I pokazują, że życie nie wygląda tak, jak sugerują nam ulubione profile w sieci.
Hong Kong Protesters
W zestawieniu uwzględniono także ruch, jakim są protestujący w Hong Kongu, którzy wykorzystywali do tego również social media. Użytkownicy na forum internetowym LIHKG i Telegrama zostali powiązani ze wszystkimi, od marszu przez zagraniczne konsulaty po oblężenie komendy policji. Mogli komunikować się na bieżąco i szybko zmieniać strategię działania dzięki funkcji rozmów głosowych. Udzielali sobie także wzajemnego wsparcia i przypominali o nadchodzących protestach.
Yashar Ali
Yashar Ali wykorzystuje Twittera do publikowania bieżących informacji i rozpoczynania rozmów na różne tematy, które osiągają efekt wirusowy. Mężczyzna pisze m.in. dla New York Magazine i HuffPost oraz promuje programy ratowania i ochrony słoni.
Jameela Jamil
Aktorka Jameela Jamil jest obecnie jedną z najbardziej aktywnych zwolenniczek ruchu body positivity. Wykorzystała swoją popularność w mediach społecznościowych m.in. do wezwania Cardi B czy Kim Kardashian za promowanie środków na odchudzanie. Swoją aktywnością propaguje samoakceptację. Stworzyła w tym celu społeczność „I Weigh”, w ramach której użytkownicy mogą dzielić się problemami i kompleksami wynikającymi z ich wagi.
Ady Barkan
Ady Barkan, u którego zdiagnozowano stwardnienie zanikowe boczne (ALS) jest obecnie najpotężniejszym działaczem w Ameryce na rzecz Medicare for All. Jak powiedział w rozmowie z Time, spotkanie twarzą w twarz z jego własną śmiertelnością zaostrzyło jego uwagę na to, co naprawdę ma znaczenie i dlatego chce wiedzieć, że zrobił wszystko, aby opuścić ten świat lepszym niż go zastał.
Jada Pinkett Smith
Jada Pinkett Smith udowadnia, że można odnieść sukces w social media w każdym wieku. Jej program Red Table Talk na Facebook Watch pokazuje różne, pokoleniowe punkty widzenia na istotne tematy. Po każdym odcinku fani kontynuując dyskusje o poruszanych wątkach w grupie na Facebooku. Jej emocjonalna rozmowa z byłym partnerem Kylie Jenner została obejrzana 33 miliony razy i dodano pod nią ponad 250 tysięcy komentarzy.
Czy obserwowaliście aktywność wyżej wymienionych osób? Jeśli nie to koniecznie to nadróbcie! :)