X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Czy każda marka powinna wykorzystywać AR? Wywiad z Jarosławem Sokolnickim z Microsoft

W jaki sposób AR i VR mogą pomóc w rozwoju biznesu? Czy każda firma powinna zainteresować się takim rozwiązaniem? Na te i inne pytania odpowiedział nam Jarosław Sokolnicki, Head of Industry Solutions w Microsoft. 

Czy każda marka powinna wykorzystywać AR? Wywiad z Jarosławem Sokolnickim z MicrosoftJarosław Sokolnicki, źródło: facebook.com/AugmentedAdvertisingAndSales

reklama


Technologie rozszerzonej, wirtualnej lub mieszanej rzeczywistości odgrywają coraz to większą rolę w biznesie. O tym, w jaki sposób pozwalają one zaspokoić potrzeby konsumentów oraz czy każda firma powinna zdecydować się na takie wdrożenie porozmawialiśmy w ramach konferencji Augmented Advertising & Sales z Jarosławem Sokolnickimi, Head of Industry Solutions w Microsoft. 


Monika Kuchta: W jaki sposób technologie AR są w stanie przenieść biznes na wyższy poziom?

Jarosław Sokolnicki: Rozszerzona i wirtualna rzeczywistość już dzisiaj mają niebagatelny wpływ na komunikację w firmach z takich branż jak IT i ICT, przemysł, motoryzacja czy zdrowie. Według danych IDC obydwie technologie AR i VR wygenerują w firmach ponad 162 mld dolarów przychodów w przyszłym roku. Dla biznesu krokiem w przyszłość jest natomiast rzeczywistość mieszana (mixed reality), czyli poniekąd hybrydowe rozwiązanie, zdecydowanie bardziej funkcjonalne i realistyczne. Myślę, że użycie każdego z tych rozwiązań przede wszystkim zależy to od rodzaju prowadzonego biznesu. Trzeba znaleźć takie zastosowanie, które będzie miało realne uzasadnienie. Mamy apetyt na takie rozwiązania w wielu branżach. Na przykład w handlu detalicznym może to być jakaś dodatkowa informacja, którą dajemy naszemu klientowi. Zatem zawsze szukamy konkretnego zastosowania, wprowadzamy je z myślą o kliencie, aby zniwelować pewne braki lub mu dostarczyć czegoś więcej. Głównie po to, aby mu pomóc, a nie tylko aby wykorzystać tę technologię. Wówczas nasz biznes może przenieść się na wyższy .

Czy według Pana każda marka może i powinna się zdecydować się na takie rozwiązanie?

Tak, ale jeśli znajdzie odpowiednie uzasadnienie dla wykorzystania tej technologii. Na liście najbardziej wartościowych firm świata prowadzonej przez magazyn Forbes, aż 3 na 4 firmy przyznają, że albo już stworzyły, albo pracują nad rozwiązaniami związanymi z rzeczywistością mieszaną. W ten sposób chcą zwiększyć potencjalne zaangażowanie ich ofertami na rynku. Jeśli popatrzeć na wachlarz dostępnych rozwiązań, możliwości technologiczne, urządzenia i to, co możemy zrobić, każdy biznes może w jakimś stopniu zaimplementować takie rozwiązania. Kluczowe jest jednak, żeby wiedzieć, po co chcemy to zrobić.

Inne cele ma spełniać rozwiązanie rozszerzonej rzeczywistości pomagające umeblować pokój, a inne zastosowanie ma technologia AR w sklepie umożliwiająca rozszerzenie półki fizycznej do półki . Na pewno interesującym rozwiązaniem znajdującym szerokie zastosowanie jest AR z wykorzystaniem smartfona, aby dostarczyć klientom dodatkowej informacji na temat produktów np. w postaci filmów. Innym przykładem jest zastosowanie inteligentnych półek i ekranów które wyświetlają dedykowane treści jeśli klient wchodzi w interakcje z produktami na półce

A jak się tego dowiedzieć i sprawdzić potrzeby naszego konsumenta?

To oczywiście nie jest proste, ale myślę, że powinniśmy kierować się ścieżką klienta. Jeżeli widzimy, że na tej ścieżce klienta są ewidentne bariery lub ewidentne momenty, w których możemy poprawić obsługę, zwiększyć zaangażowanie zainteresowanego oraz lepiej poinformować go o produkcie – to w odpowiedzi na takie cele, technologia ta może mieć naprawdę przydatne zastosowanie. Patrzymy na to, w jaki sposób możemy pomóc naszemu odbiorcy. Ciekawym przykładem jest tutaj, to co już w Polsce wprowadza Skanska. Wspólne przedsięwzięcie z Microsoft i lokalnymi firmami partnerskimi w obszarze PropTech stanowi pionierski projekt w Europie Centralnej. Dzięki rzeczywistości mieszanej klienci, którzy będą zainteresowani zakupem powierzchni w powstającym budynku, będą mogli zobaczyć dzięki okularom HoloLens, jak będzie wyglądał budynek, jego otoczenie, a nawet ta konkretna powierzchnia, którą są zainteresowani.

źródło: news.microsoft.com

Czy warto stosować AR lub VR wyłącznie jako gadżet, aby móc się pochwalić takim rozwiązaniem?

Peter Drucker zaproponował podział na modele biznesowe, w których pojawia się: żywiciel, gwiazda i naśladowca. I oczywiście „żywiciel”, to jest ten, który prezentuje kluczowy model biznesowy i generuje zyski. „Gwiazda” to ten, dzięki któremu mamy tę widoczność, zaś „naśladowca” to ten, który będzie przyszłym „żywicielem” – tak może się stać, ale nie musi. „Gwiazda” to jest ktoś, dzięki czemu my tak naprawdę pokazujemy się na zewnątrz. Dlatego w tym przypadku mogę odpowiedzieć trochę wymijająco – to zależy. Może być tak, że zastosujemy technologię AR lub VR, żeby coś zaakcentować, podczas, gdy nie jest ona kluczem naszego biznesu, ale chcemy żebym był z tym kojarzony i żeby nas rozpoznawano. I choć największe uzasadnienie biznesowe widzę w odpowiadaniu na potrzeby klientów, to jednak zdecydowanie warto pokazywać nowinki, których oni wcale nie oczekiwali. Z jednej strony może to być działanie wizerunkowe, żeby firma została zauważona i postrzegana jako innowacyjna. Z drugiej jednak może się okazać, że zamiast odpowiadać na istniejącą potrzebę, ta innowacja wytworzyła nową, jeszcze nie do końca uświadomioną przez odbiorców.

Jakie zastosowanie może mieć AR w social media oraz szeroko pojętej przestrzeni internetowej?

Rozszerzona rzeczywistość pozwala nam na pewno na lepsze opowiedzenie o czymś, zobrazowanie tego i uzupełnienie naszej historii nowymi wrażenia. Tak, jak dla fizycznej przestrzeni przestrzeń online jest pewnego rodzaju uzupełnieniem, tak AR lub VR mogą być uzupełnieniem dla internetu. Tych zastosowań jest bardzo wiele i mogą one pomóc wyróżnić się wśród innych treści. Wciąż rośnie liczba użytkowników urządzeń mobilnych i serwisów społecznościowych, dlatego poszukiwanie nowych form przekazu i form zaangażowania użytkowników jest jak najbardziej uzasadnione, a technologie takie jak AR mogą temu sprzyjać.  Internet to przestrzeń która możemy wykorzystać do prezentacji produktów, VR, AR czy Mixed Reality daje klientowi lepsza interakcje produktem możemy poprawić doświadczenie klienta sprawiając, że staje się ono wręcz jak fizyczna interakcja z produktem.

źródło: arconference.eu

Jarosław Sokolnicki

Head of Industry Solutions, Microsoft

Ekspert ds. transformacji cyfrowej branży Retail & Consumer Goods. Pracuje w firmie Microsoft od 15 lat gdzie odpowiada za rozwiązania branżowe do sektorów Handel Detaliczny i Dobra Konsumpcyjne. Ekspert od technologii Cloud Computing i Modelowania Biznesowego.Wykładowca w Szkole Głównej Handlowej. Wieloletni inżynier i trener Microsoft, technologiami IT zajmuje się od 20 lat.

Wywiad zrealizowany w ramach konferencji Augmented Advertising & Sales. 

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail