X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Co na temat wpływu mediów społecznościowych myśli amerykańskie społeczeństwo?

Konsumenci obawiają się manipulowania treściami na social mediach przez firmy, które je obsługują. Mają ku temu powody?

Co na temat wpływu mediów społecznościowych myśli amerykańskie społeczeństwo?źródło: shutterstock.com

reklama

Żyjemy w świecie, gdzie social media wiodą prym. To właśnie z nich dowiadujemy się o bieżących wydarzeniach, problemach społecznych i innych. Nie da się również ukryć, że wiele tych treści może być również manipulowanych. Jak wynika z raportu prezentującego badania przeprowadzone na początku lipca 2019 roku, wielu konsumentom taki stan rzeczy nie odpowiada.

Nowy raport Pew Research

Raport Pew Research został przeprowadzony w dniach 8-21 lipca 2019 roku na grupie osób w liczbie 5 107. Wszyscy respondenci to dorośli ludzie, którzy mieszkają w USA i są członkami American Trends Panel Pew Research Center.

Większość ankietowanych twierdzi, że social media maja zbyt duży wpływ na przepływ informacji, a także wywierają negatywny wpływ na nowe wiadomości.

źródło: journalism.org

W dodatku, pod wątpliwość zostają poddane także te treści, które dotyczą kwestii politycznych, problemów społecznych, a nawet stron, które są odwiedzane przez użytkowników oraz zasięg tych postów.

W raporcie czytamy także, że około 9 na 10 respondentów uważa, że firmy pod które podlegają serwisy społecznościowe, maja kontrolę na tym, co widzą ich użytkownicy. Ponad 62% uważa, że ta kontrola jest zbyt duża, a tylko 21% uważa, że jest ona odpowiednia.

Manipulowanie treściami a polityka

Wyniki te są na tyle interesujące, iż Amerykanie wskazali które opcje polityczne bardziej manipulują przesyłem informacji na temat ich kampanii politycznych. I tak, aż trzy czwarte republikanów i 53% demokratów twierdzi, że social media mają zbyt duży wpływ na treści polityczne.

Co ciekawe, aż 66% republikanów i 49% demokratów uważa, że za zamieszanie względem dopływu informacji są odpowiedzialni twórcy serwisów społecznościowych.

źródło: journalism.org

Widoczność informacji według preferencji twórców

Amerykanie dostrzegają, iż treści pojawiające się w social media są manipulowane przez twórców. Aż 82% z nich uważa, że serwisy społecznościowe wszystkie treści dzielą ze względu na swoje preferencje. Tylko 16% wierzy w to, że niezależnie od tego kto jest autorem konkretnych treści. 

Co więcej, z raportu wynika również, że serwisy społecznościowe mają ustaloną kolejność według własnych preferencji i priorytetów. Według badań, 88% treści, które są faworyzowane przez serwisy społecznościowe to te, które zawierają artykuły przykuwające treści. Treści, które należą do osób posiadające dużą liczbę obserwujących to natomiast 84%. A aż 79% treści ma pierwszeństwo w dotarciu do użytkownika, gdy reprezentuje stanowisko konkretnego polityka czy partii politycznej.

źródło: journalism.org

Facebook pionierem dostarczania informacji?

Dane, które możemy znaleźć w raporcie wskazują, że obecnie to Facebook jest pionierem w dziedzinie informacji.

źródło: journalism.org

Jak widzimy na powyższym diagramie, światowy gigant zostawia daleko w tyle inne serwisy społecznościowe. Ciekawa jest druga pozycja serwisu YouTube jako medium, z którego ludzie czerpią informacje. Z kolei na wysoką pozycję Snapchata może mieć wpływ to, iż od kilku lat Snapchat zdecydował się być narzędziem politycznym, gdzie będą umieszczane kampanie polityczne różnych partii i osób publicznych.

Ingerencja mediów społecznościowych w treści

Warto również zauważyć, że tendencje odnośnie pojawiania się informacji w social media i uczynienia z nich tym samym głównego dostawcy wiadomości rośnie.

źródło: journalism.org

Niepokojący jest to, iż respondenci wskazali również manipulacje treściami, które są publikowane na profilach w serwisach społecznościowych. Według nich, to właśnie w ten sposób są redukowane zasięgi poszczególnych osób w sieci. Jak widzimy na wykresie poniżej, pierwsze miejsca według respondentów zajmują kolejno: jednostronne i niedokładne wiadomości, a także cenzura.

źródło: journalism.org

Patrząc na wyniki badań z nowego raportu Pew Research, należy zadać sobie pytanie, czy nasza opinia na ten temat jest podobna do tej, którą wyrazili respondenci z USA. Jeżeli tak, to warto zastanowić się, w jaki sposób możemy uniknąć sytuacji, gdzie informacje, które widzimy są wcześniej zmanipulowane przez nasz ulubiony serwis społecznościowy.


Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail